اینترنت و شبکه

سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

September 1, 2021
16:40 چهارشنبه، 10ام شهریورماه 1400
کد خبر: 128084

گوگل می‌خواهد از سال ۲۰۲۳ از تراشه‌های اختصاصی در کروم‌بوک‌ها استفاده کند

 
گوگل که با معرفی تراشه تنسور برای گوشی‌های سری پیکسل ۶ به تازگی وارد این بخش از بازار شده، ظاهرا برنامه‌های بلندمدتی برای آن دارد چرا که طبق گزارشی جدید، به دنبال استفاده از چیپ‌های اختصاصی در کروم‌بوک‌های خودش است.
 
طبق گزارش جدید «Nikkei Asia»، گوگل می‌خواهد از سال ۲۰۲۳ کروم‌بوک‌ها و تبلت‌های تولیدی‌اش را به پردازنده‌های اختصاصی خودش مجهز کند. با این کار گوگل می‌تواند هماهنگی بهتری میان نرم افزار و سخت افزار ایجاد کند، درست مانند کاری که اپل انجام می‌دهد.
 
CPU مغز کامپیوتر به حساب می‌آید و تمام وظایف اصلی آن را انجام می‌دهد. گوگل در کروم‌بوک‌هایش از پردازنده‌های شرکت‌های دیگر مانند اینتل یا AMD استفاده می‌کند. گفته می‌شود تراشه‌های جدید این غول دنیای فناوری مبتنی بر بلوپرینت‌ها یا نقشه‌های ساخت Arm خواهند بود؛ شرکت بریتانیایی که فعلا تحت مالکیت غول ژاپنی سافت‌بانک قرار دارد و معماری‌اش در نزدیک به ۹۰ درصد گوشی‌های هوشمند جهان استفاده می‌شود.
 
چند هفته پیش گوگل همزمان با انتشار تصاویر گوشی‌های سری پیکسل ۶، به استفاده از تراشه اختصاصی‌اش به نام تنسور در این محصولات خبر داد. با وجود چنین موضوعی، هنوز نمی‌دانیم این چیپ چه ویژگی‌هایی دارد، توسط چه شرکتی تولید می‌شود و اینکه در برابر رقبایش مانند اسنپدراگون ۸۸۸، اگزینوس ۲۱۰۰ و البته اپل A14 Bionic چه عملکردی از خودش نشان می‌دهد.
 
با ورود گوگل به بازار پردازنده‌های مخصوص کروم‌بوک‌ها، رقابت در بازار تراشه‌ها سنگین‌تر از گذشته می‌شود. اپل با معرفی چیپ M1 تصمیم به مهاجرت از پردازنده‌های اینتل به سمت تراشه‌های اختصاصی‌اش گرفت. حالا ظاهرا گوگل هم می‌خواهد در چنین مسیری گام بردارد.
 
رویکرد احتمالی گوگل می‌تواند وضعیت را برای اینتل در بازار لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترها بدتر کند، با این حال این شرکت با برنامه‌های گسترده‌ای که دارد و همچنین حرکت به سمت پردازنده‌های هیبریدی، می‌خواهد تا ۵ سال آینده دوباره رهبری بازار تراشه را بدست بیاورد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.