تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

September 9, 2021
11:58 پنجشنبه، 18ام شهریورماه 1400
کد خبر: 128313

استخراج بیت کوین چند درصد از برق جهان را مصرف می‌کند؟

با توجه به رشد بی‌سابقه قیمت بیت کوین در یک سال اخیر، این ارز دیجیتال به محبوبیتی فراتر از تصور دست یافت و اکنون طبق آخرین گزارش‌‌ها، فعالیت‌‌های مربوط به استخراج بیت کوین حدود 0.5 درصد از کل برق مصرفی جهان را به خود اختصاص ‌می‌دهد.
 
نیویورک تایمز با انتشار گزارشی، ضمن اشاره به افزایش فعالیت‌‌های استخراج یا همان ماینینگ رمزارز بیت کوین در طی ماه‌‌های اخیر، جزییاتی را در خصوص میزان برق مصرفی ماینرهای بیت کوین در جهان منتشر کرد.
 
بر اساس این گزارش، استخراج بیت کوین حدود 91 تراوات ساعت برق را در سال مصرف ‌می‌کند که این عدد، بیشتر از برق مصرفی سالانه کشور فنلاند با جمعیتی معادل 5.5 میلیون نفر است. این یعنی، 0.5 درصد از کل برق مصرفی جهان به استخراج بیت کوین اختصاص می‌یابد که در مقایسه با پنج سال گذشته، رشدی 10 برابری را نشان ‌می‌دهد.
 
همچنین برای درک بهتر این عدد ‌می‌توان به این مورد اشاره کرد که برق مصرفی ماینرهای بیت کوین، هفت برابر میزان برق مصرفی فعالیت‌‌های شرکت بزرگ گوگل در سراسر جهان است. در این گزارش آمده که با توجه به افزایش بهای بیت کوین در سال‌‌های اخیر، این مسئله چندان هم دور از انتظار بود.
 
در حال حاضر، ارزش هر بیت کوین حدود 50 هزار دلار برآورد ‌می‌شود که در مقایسه با سال گذشته، افزایشی پنج برابری را نشان ‌می‌دهد. این در حالی است که قیمت بیت کوین در سال 2016، برابر با 500 دلار بود.
 
با افزایش رقابت میان ماینرها، استخراج بیت کوین در نوع خود به یک صنعت تبدیل شده و این فرآیند نیازمند استفاده از دستگاه‌‌ها و سرورهای تخصصی و دیتاسنترهای بزرگ با قابلیت‌‌های خنک‌کنندگی بالا به منظور جلوگیری از داغ شدن بیش از حد سیستم‌‌هاست.
 
طبق گزارش نیویورک تایمز، فرآیندهای استخراج بیت کوین نیز به مرور زمان پیچیده‌تر شده است. پیشتر و در سال 2011، یک ماینر با رایانه رومیزی خود ‌می‌توانست بیت کوین استخراج کند اما اکنون شرایط به گونه‌ای رقم خورده که با برق خانگی حدود 13 سال طول ‌می‌کشد تا یک ماینر بتواند یک بیت کوین را استخراج کند.
 
از طرفی دیگر، استخراج بیت کوین ‌می‌تواند تبعات سوء زیست محیطی را نیز به دنبال داشته باشد و این موضوع، واکنش‌‌هایی را از سوی چهره‌‌های سرشناس دنیای فناوری برانگیخته است. بیل گیتس، بنیانگذار مایکروسافت چندی پیش هشدار داد که بیت کوین برای وضعیت آب و هوایی جهان مضر است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.