امنیت

اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

September 24, 2021
12:34 جمعه، 2ام مهرماه 1400
کد خبر: 128797

اکثر مردم هنوز از رمز عبور یکسان در چندین سایت مختلف استفاده می‌کنند

 
به‌تازگی نظرسنجی توسط PCMag انجام شده که نشان می‌دهد بسیاری از کاربران یک رمز عبور را برای ورود به چندین حساب مختلف به کار می‌برند.
 
در دنیای کنونی داشتن رمز عبور مناسب یکی از مهم‌ترین فاکتورهای امنیت مجازی است. اما آیا شما جزو آن دسته افرادی هستید که از یک گذرواژه برای ورود به چندین سایت مختلف استفاده می‌کنند؟ آیا از خطرات این کار مطلع هستید؟ مطمئنا این کار اصلا ایمن نبوده و باعث می‌شود کاربر به‌راحتی قربانی هکرها شود. به‌تازگی یک نظرسنجی انجام شده که نشان می‌دهد ۷۰ درصد بزرگسالان هنوز از رمز عبور یکسان برای ورود به چند حساب مختلف استفاده می‌کنند.
 
به گزارش تک اسپات، پس از نظرسنجی مذکور که از ۱۰۴۱ شهروند آمریکایی که سن قانونی (۱۸ سال به بالا) داشتند انجام شده بود، PCMag دریافت ۲۵ درصد این افراد اعتراف کرده‌اند گاهی اوقات از رمز عبور یکسان برای حساب‌های مختلف خود استفاده می‌کنند. تعداد مشابهی (۲۴ درصد) گفتند این کار را بیشتر اوقات انجام می‌دهند، درحالی‌که ۲۱ درصد اقرار کردند همیشه از یک رمز عبور برای تمام حساب‌های خود استفاده می‌کنند.

 
همان‌طور که خوانندگان این سایت می‌دانند، استفاده مجدد از رمزهای عبور چیزی است که هکرها به آن علاقه دارند، به‌ویژه اینکه بسیاری از وب‌سایت‌ها و خدمات از آدرس ایمیل به عنوان نام کاربری استفاده می‌کنند. اگر این اطلاعات فاش شود، هکرها می‌توانند از آن‌ها در چند مکان مختلف استفاده کرده و ببینند آیا می‌توانند با یک رمزعبور، به چند حساب مختلف برای یک فرد دسترسی پیدا کنند؟ سال ۲۰۱۶ اطلاعات حدود ۱۶۷ میلیون حساب کاربری لینکدین فاش و در دارک وب به فروش گذاشته شد؛ به همین دلیل اکنون مایکروسافت اجازه نمی‌دهد کاربری گذرواژه‌ آسان انتخاب کند.
 
در این نظرسنجی از نحوه ذخیره رمزهای عبور توسط افراد نیز پرسیده شد. متداول‌ترین راه، حفظ آن‌ها بود. بدیهی است که این روش بسیار ایمن است، اما این خطر نیز وجود دارد که رمز عبور را فراموش کنید. با کمال تعجب، دومین روش پرطرفدار، که توسط ۳۶ درصد مردم استفاده می‌شود، نوشتن آن‌ها (به‌ صورت فیزیکی) است که روش ایمنی به نظر نمی‌رسد. همچنین ۲۴ درصد گفته‌اند که آن‌ها را در تلفن یا سایر وسایل الکترونیکی یادداشت می‌کنند، که این راه نیز خطرناک به‌نظر می‌رسد.
 
در این میان، ۳۳ درصد شرکت‌کنندگان از روشی استفاده می‌کردند که توسط بسیاری از متخصصان امنیت پیشنهاد می‌شود؛ این افراد اپلیکیشن‌های مدیریت گذرواژه را برای ذخیره‌سازی اطلاعات حساب خود انتخاب کرده‌اند. درست است که این اپ‌ها نیز خطاهایی دارند، اما درحال‌حاضر به‌عنوان ایمن‌ترین روش برای نگه‌داری رمز عبور شناخته می‌شوند. همچنین می‌توان توسط آن‌ها رمزهای عبور بسیار قدرتمندی ساخت که کار هکرها را سخت‌تر می‌کنند. درضمن، می‌توان با این اپ، رمز عبور را به‌راحتی تغییر داد و این مسئله بسیار خوبی است، زیرا یک چهارم شرکت‌کنندگان در نظرسنجی اعلام کردند هیچ‌وقت گذرواژه خود را تغییر نمی‌دهند.

۵۴ درصد مردم گفتند قربانی جرایم سایبری شده‌اند که شایع‌ترین آن‌ها کلاهبرداری از کارت اعتباری (۲۷ درصد)، بدافزار (۱۸ درصد)، سرقت هویت (۱۷ درصد) و حملات فیشینگ (۱۶ درصد) است. افزون‌براین، این نظرسنجی نشان داد تنها ۵۳ درصد از آنتی ویروس استفاده می‌کنند؛ البته PCMag اشاره می‌کند که بعضی بدون آنکه بدانند از این نرم‌افزار بهره می‌برند.
 
مایکروسافت یکی از شرکت‌هایی است که همیشه از امنیت کاربران خود دفاع می‌کند. این شرکت اخیراً گفته کاربران می‌توانند رمز عبور را از حساب مایکروسافت خود حذف کرده و با استفاده از روش‌های موجود دیگر از جمله Windows Hello، وارد سیستم شوند. این سرویس می‌تواند اثر انگشت، چهره یا عنبیه چشم را برای تأیید مجوز ورود به ویندوز تشخیص دهد. Windows Hello به مراتب از رمز عبور ایمن‌تر است. امکان هک یا سرقت پسورد وجود دارد ولی ویندوز هِلو از حسگرهای اینفرارد استفاده می‌کند که نمی‌توان خواندن اطلاعات بیومتریک را با عکس‌های دیگر فریب داد. همچنین استفاده از دوربین‌های مادون قرمز امکان تشخیص چهره در شرایط نوری مختلف با چهره‌های متفاوت را دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.