اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

October 8, 2021
11:41 جمعه، 16ام مهرماه 1400
کد خبر: 129211

پوشش ۱۰۰ درصدی اینترنت روستایی، گامی در مسیر عدالت اجتماعی

 
اتصال ۱۰۰ درصدی ۳ استان، بالای ۹۸ درصدی ۵ استان و بالای ۹۰ درصدی ۹ استان به شبکه ملی اطلاعات نشان می‌دهد، تلاش برای اتصال تمام روستاهای کشور به اینترنت به نتیجه رسیده و طبق وعده وزیر ارتباطات تا پایان ۱۴۰۱ تمام روستاها به اینترنت متصل خواهند شد.
 
توجه به مناطق محروم و کمتر توسعه یافته از جمله مهم‌ترین عوامل گسترش عدالت اجتماعی و تحقق اقتصاد مقاومتی به شمار می رود که رییس جمهوری نیز بارها بر این موضوع تاکید کرده است.
 
برای حمایت از روستاییان و تقویت نظام اقتصادی روستاها که به ماندگاری ساکنان در روستاها کمک می کند، توجه به توسعه زیرساخت های ارتباطی و فناوری اطلاعات، امری مهم و قابل توجه است.
 
در این راستا، با اجرای پروژه USO، گام‌های بلندی در خصوص خدمت‌رسانی به روستاها برداشته شده و در کنار پوشش روستایی به دسترسی آن‌ها به شبکه ملی اطلاعات نیز توجه ویژه‌ای شده است.
 
با اتصال روستاها به شبکه ملی اطلاعات، علاوه بر امور روزمره، آنان توانستند کسب وکار روستایی خود را از طریق اینترنت توسعه دهند. بر اساس ماده ۶۷ قانون برنامه ششم توسعه، وزارت ارتباطات مکلف شد زیرساخت‌های خدمات الکترونیکی در مناطق محروم و روستایی را با انجام سرمایه‌گذاری توسعه دهند تا آنان بتوانند مانند همه مردم ایران دست‌کم از چهار خدمت الکترونیکی اصلی دولت (سلامت، آموزش، کشاورزی و بانکی) استفاده کنند.
 
 بر اساس آخرین آمار تعداد مشترکان اینترنت پهن‌باند در کشور ۹۲ میلیون و ۷۳۷ هزار و ۵۷۲ مشترک است که ضریب نفوذ اینترنت پهن‌باند در کشور را از مرز ۱۱۰ درصد گذرانده است.
 
این آمار البته در تعداد مشترکان پهن‌باند ثابت آن‌قدر چشمگیر نیست اما با توجه به بسته ۱۰۰ گیگ اینترنت رایگانی که از سوی وزارت ارتباطات در روزهای ابتدایی شیوع کرونا برای مردم ایران در نظر گرفته شد و دسترسی به آن صرفا بر روی اینترنت ثابت میسر بود، تعداد مشترکان پهن‌باند ثابت نیز با افزایش اندکی نسبت به گذشته از عدد ۱۰ میلیون و ۳۹۷ مشترک عبور کرد. دورکاری، آموزش مجازی، خرید و فروش، حمل و نقل و اطلاع‌رسانی همگی به مدد زیرساخت فناوری اطلاعات در زمان شیوع کرونا در اختیار مردم قرار گرفت.
 
با تلاش‌های انجام شده برای تحقق اهداف تعیین ‌شده، هم‌اکنون ضریب نفوذ اینترنت پهن باند ثابت در سراسر کشور از ۱۲ درصد گذشته و ضریب نفوذ اینترنت پهن باند سیار نیز به بیش از ۹۸ درصد رسیده و تعداد مشترکین اینترنت پهن‌باند سیار اکنون ۸۲ میلیون و ۳۳۹ هزار و ۶۳۵ مشترک است.
 
پوشش تلفن همراه روستایی در کشور از ۹۷ درصد گذشت
 
در کشور ۵ میلیون و ۹۰۳ هزار و ۶۴۵ خانوار در روستا زندگی می‌کنند که جمعیت آن‌ها از ۲۰ میلیون نفر گذشته است. تعداد روستاهای کشور اکنون به ۳۹ هزار و ۴۶۵ روستا رسیده است.
 
سامانه «دیار» درگاه یکپارچه اطلاعات روستایی است. این سامانه ملی، توسط وزارت ارتباطات توسعه داده شد تا آخرین وضعیت اتصال روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور به اینترنت را به صورت برخط در اختیار مردم قرار دهد. طراحی و توسعه این سامانه گامی برای شفاف‌سازی اقداماتی است که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌منظور اتصال ایران به اینترنت برمی‌دارد.
 
بررسی خبرنگار حوزه ارتباطات ایرنا از این سامانه، نشان می‌دهد اکنون ۳۹ هزار و ۴۶۵ روستا به اینترنت، ۳۸ هزار و ۲۹۷ روستا به تلفن همراه روستایی، ۲۲ هزار و ۹۲۷ روستا به اینترنت ثابت، ۳۳ هزار و ۴۸ روستا به اینترنت سیار و ۳۳ هزار و ۶۱ روستا به تلفن ثابت روستایی دسترسی دارند.
 
اگرچه پوشش اینترنت ثابت در روستاها از مرز ۵۴ درصد گذشته اما هنوز ۴۵.۶ درصد روستاها پوشش اینترنت ثابت ندارند. اینترنت سیار در روستاها نیز ۸۴.۴۷ درصد است و ۱۵.۵۳ درصد روستاها فاقد اینترنت هستند. پوشش تلفن ثابت روستایی نیز در روستاهای کشور اکنون نزدیک۸۴ درصد است و بیش از ۱۶ درصد مانده تا پوشش تلفن ثابت روستایی ۱۰۰ درصدی شود.  
 
۳ استان پوشش ۱۰۰ درصدی دارند
 
از نظر جمعیتی اکنون اتصال پنج میلیون و ۹۰۳ هزار و ۶۴۵ خانوار، ۲۰ میلیون و ۱۳۴ هزار و ۸۴۶ نفر، ۳۹ هزار و ۴۶۵ روستا و ۱۷ هزار و ۴۶۹ خانه بهداشت به اینترنت و شبکه ملی اطلاعات برقرار است. اکنون ۱۰۰ درصد مناطق استان‌های البرز، قم و یزد به شبکه ملی اطلاعات متصل هستند.
 
در آمار مربوط به تلفن همراه روستایی، استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و قم از اتصال ۱۰۰ درصدی برخوردار هستند و دیگر استان‌ها نیز وضعیت مناسبی دارند که با تلاش اندکی می‌توانند به گروه ۱۰۰ درصدی‌ها بپیوندند.
 
۵ استان با اتصال بالای ۹۸ درصد به اینترنت
 
وضعیت اتصال روستاها به اینترنت در سامانه دیار، نشان می‌دهد پنج استان با پوشش‌دهی حدود ۹۹ درصد در کشور وجود دارند که با تمهیداتی که از سوی وزارت ارتباطات اندیشیده شده است به زودی می‌توانند در دسته استان‌هایی با اتصال ۱۰۰ درصدی قرار بگیرند.
 
۲۳۴ هزار و ۲۱۸ خانوار با جمعیت ۸۰۵ هزار و ۵۸۵ نفر، ۵۳۰ روستای بالای ۲۰ خانوار در تهران را تشکیل می‌دهند. ۹۹.۴ درصد از روستاهای بالای ۲۰ خانوار در تهران به اینترنت متصل هستند و برای اتصال ۱۰۰ درصدی این استان باید دسترسی ۲.۵ درصدی پاکدشت و ۳.۴ درصدی فیروزکوه به اینترنت مهیا شود.
 
پوشش اینترنت در ۹۳۵ روستاهای بالای۲۰ خانوار استان اصفهان، ۹۸.۴ درصد است. برخی روستاهای موجود در شهرستان‌هایی مانند بوئین و میاندشت، فریدونشهر، چادگان، اردستان و کاشان اتصال  ۱۰۰ درصدی به اینترنت ندارند.
 
بوشهر نیز از دیگر استان‌هایی است که تا مدتی دیگر به جمع اتصال‌های ۱۰۰درصدی می‌پیوندد. اکنون اتصال ۹۸.۵ درصدی اینترنت در این استان برقرار است و ۱.۵ درصد باقی‌مانده مربوط به روستاهای شهرستان‌های دشتستان، جم و دشتی هستند. دسترسی روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان‌های اردبیل و همدان ۹۸.۹ درصد و مازندران ۹۸.۲ درصد است.
 
۹ استان با اتصال بالاتر از ۹۰ درصد به اینترنت
 
بر اساس آمار سامانه دیار، اتصال روستاهای بالای ۲۰ خانوار ۹ استان کشور اکنون از مرز ۹۰ درصد گذشته است. فارس (۹۱.۵ درصد)، گلستان (۹۷.۸درصد)، سمنان (۹۲.۲ درصد)، هرمزگان (۹۰.۱درصد)، گیلان (۹۳.۶ درصد)، آذربایجان شرقی (۹۷.۳ درصد)، ایلام (۹۵.۵ درصد)، خراسان شمالی (۹۱.۹درصد)، استان‌هایی هستند که در این فهرست قرار دارند.
 
تلاش برای بهبود اتصال اینترنت در ۱۴ استان به اینترنت
 
روستاهای بالای ۲۰ خانوار در خراسان جنوبی ۸۹ هزار و ۱۵۲ خانوار جمعیت دارد. اکنون دسترسی ۷۴.۱ درصدی جمعیت ساکن در روستاهای این استان به اینترنت برقرار است.
 
استان خراسان جنوبی نیز از آن دست استان‌هایی است که پهناوری و موقعیت جغرافیایی آن باعث شده اتصال تمامی روستاها به اینترنت با سختی مواجه شود. ۲۵.۹ درصد از روستاهای باقی‌مانده خراسان جنوبی که در آستانه اتصال به اینترنت قرار دارند در شهرستان‌های نهبندان، درمیان، بیرجند، خوسف، سرپیشه زیرکوه، قائنات، سرابان و فرودس واقع شده‌اند.
 
سیستان‌وبلوچستان استان پهناوری است، پراکندگی روستاها، وسعت زیاد این استان و موقعیت جغرافیایی که در جنوب استان قرار دارد، خدمت‌رسانی به آن بخش را با کمی سختی رو به رو کرده است. از ۳۴۵ هزار و ۴۰۸ خانواری که جمعیت حدود یک میلیون و ۴۰۰‌هزار نفری روستاهای بالای ۲۰ خانوار سیستان را تشکیل می‌دهند، ۸۰.۱ درصد به اینترنت دسترسی دارند.
 
اگر شرایط اتصال شهرستان‌های زاهدان، خاش، میرجاوه، سراوان، ایرانشهر، فنوج، نیک‌شهر، کنارک، قصر قند، سرباز، مهرستان، سیب و سوران و دلگان به اینترنت مهیا شود، وضعیت پوشش‌دهی اینترنت در این استان بهبود پیدا خواهد کرد.
 
در استان مرکزی ۸۶۱ روستای بالای ۲۰ خانوار وجود دارد که ۸۴.۷ درصد آن‌ها تحت پوشش اینترنت هستند. ۱۵.۳ درصد روستایی که به اینترنت متصل نیستند در روستاهای شهرستان‌های تفرش، ساوه، اراک، شازند، فراهان، کمیجان، خنداب، محلات و خمین قرار دارند.
 
استان‌های کردستان با پوشش ۷۹.۹ درصدی، کهگیلویه و بویراحمد با پوشش ۸۸.۱ درصدی، چهارمحال‌وبختیاری با پوشش ۸۶.۶ درصدی، قزوین با پوشش ۸۳.۳ درصدی، کرمان با پوشش ۸۹.۴ درصدی، خوزستان با پوشش ۸۹.۹ درصدی، لرستان با پوشش ۸۹.۷ درصدی، کرمانشاه با پوشش ۸۸.۷ درصدی، زنجان با پوشش ۸۸.۸ درصدی، آذربایجان غربی با پوشش ۸۸.۲ درصدی، خراسان رضوی با پوشش ۸۹.۴ درصدی جزو استان‌هایی هستند که اتصال آن‌ها به اینترنت هنوز به ۹۰ درصد نرسیده است.
 
روی ریل پیشرفت
 
بررسی‌ها نشان می‌دهد از حدود ۳ ماه قبل تا کنون، توسعه ارتباطات روستایی توانسته توسعه بهتری پیدا کند. از ۲۲ تیرماه تا کنون، ۲ استان به استان‌هایی پیوستند که اتصال آن‌ها به اینترنت بالای ۹۰ درصد است. بقیه استان ها نیز هر کدام بین ۱ تا ۲ درصد رشد داشته‌اند.


 
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.