سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

October 12, 2021
14:50 سه شنبه، 20ام مهرماه 1400
کد خبر: 129358

کانالیس: عرضه مک در فصل سوم ۲۰۲۱ رشد ۱۴ درصدی داشته است

 
اگرچه در بازارهای جهانی به دلیل مشکلات مربوط به زنجیره تامین، میزان عرضه جهانی رایانه نسبت به پنج فصل قبل رشد کمتری را تجربه کرده،‌ اما اپل در فصل سوم سال جاری میلادی رشد ۱۴ درصدی عرضه را به نام خود ثبت کرده است.
 
داده‌های آماری «کانالیس» نشان می‌دهد که میزان عرضه سیستم‌های کامپیوتر شخصی در بازار جهانی در سه ماهه سوم ۲۰۲۱ با رشد ۵ درصد به ۸۴.۱ میلیون دستگاه رسیده است. این اولین بار است که بعد از پنج فصل، میزان عرضه کامپیوترهای شخصی رشد تک رقمی را به جای رشد دو رقمی تجربه می‌کند.
 
این داده‌ها البته پیش از عرضه مدل‌های جدید مک‌بوک پرو از سوی کانالیس ارائه شده‌اند. به گفته «ایشان دوت»، تحلیلگر کانالیس علت کاهش رشد عرضه در این فصل به مشکلات زنجیره تامین و کمبود جهانی تراشه مربوط می‌شود. به نظر می‌رسد تا سال ۲۰۲۲ این وضعیت ادامه داشته باشد و زنجیره تامین کماکان را چنین مشکلاتی روبرو باشند.
 
 
مشکلات مربوط به زنجیره تامین، یکی از مسایل اصلی است که از رشد بازار کامپیوترهای شخصی جلوگیری می‌کند. با گذشت بیش از یک سال از شروع همه‌گیری کرونا، کماکان در بسیاری از کشورها کارها به صورت دورکاری انجام می‌شود و شرایط قرنطینه تا حدی برقرار است. همین مساله خصوصا در آسیا به تولید ضربه وارد کرده و روی آمار عرضه محصولات تاثیرگذار گذاشته است.
 
 این وضعیت ظاهرا تا سال ۲۰۲۲ ادامه خواهد داشت. به نظر می‌رسد در فصل تعطیلات سال نو میلادی،‌ بسیاری از تولیدکنندگان نتوانند سفارش‌های خود را به دست مشتریان برسانند. 
 
براساس برآوردهای کانالیس، اپل در سه ماهه سوم امسال در حدود ۷.۸۲ میلیون مک به بازار عرضه کرده است که رشد ۱۴.۴ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. اپل با سهم بازار ۹.۳ درصدی نسبت به سهم بازار ۸.۵ درصدی در مدت مشابه سال قبل، چهارمین تولیدکننده بزرگ رایانه بعد از لنوو، اچ‌پی و دل محسوب می‌شود.
 
اپل ظاهرا در تاریخ ۶ آبان ماه گزارش درآمد سه ماهه خود را منتشر می‌کند. البته همچون گذشته میزان فروش دستگاه‌های مختلف را با جزئیات ارائه نمی‌دهد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.