اپلیکیشن

تلفن همراه

رسانه‌های اجتماعی

November 3, 2021
17:02 چهارشنبه، 12ام آبانماه 1400
کد خبر: 130056

پلتفرم‌های خارجی باید نماینده قانونی در ایران معرفی کنند

 
طرح صیانت، سرویس‌دهی پلتفرم‌های خارجی اثرگذار در ایران را منوط به معرفی نماینده قانونی و پذیرش تعهدات ابلاغی کمیسیون عالی تنظیم مقررات می‌کند.
 
 طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی که در کمیسیون مشترکی در مجلس بررسی می‌شود، فصل‌ها و بندهایی متعددی را به اصطلاح «خدمات پایه کاربردی» اختصاص داده است. در این طرح، خدمات پایه به دو بخش خارجی و داخلی تقسیم شده‌اند و خدمات خارجی ملزم شده‌اند در ایران نماینده قانونی داشته باشند.
 
از فصل سوم به بعد طرح صیانت به موضوع خدمات پایه کاربردی اختصاص یافته است؛ اما در فصل اول، این اصطلاح توضیح داده شده است.
 
خدمات پایه کاربردی چیست؟
براساس آنچه در بند الف از ماده یک طرح صیانت آمده، خدمات پایه کاربردی «به خدماتی اطلاق می‌شود که به بخش غیرقابل اجتناب از فضای مجازی و شبکه ملی اطلاعات تبدیل شده و دارای جنبه راهبردی یا مخاطب داخلی بالایی هستند.» در ادامه این خدمات به سه بخش داخلی، خارجی و اثرگذار تقسیم شده‌اند و در توضیح خدمات پایه کاربردی داخلی آمده است: «خدمات پایه کاربردی که بیش از پنجاه درصد مالکیت آن متعلق به اشخاص ایرانی بوده و میزبانی کاربران داخلی در آن صرفا در داخل کشور انجام شود و فعالیت آن در چهارچوب قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران باشد.» خدمات پایه کاربردی خارجی نیز به خدماتی اطلاق شده که داخلی نیستند.
 
 
اما تعریف خدمات پایه کاربردی اثرگذار، آنقدر گسترده است که تقریبا بیشتر پلتفرم‌های مختلف داخلی و خارجی را شامل می‌شود. خدمات پایه کاربردی خارجی که متوسط داده مصرفی یا پهنای باند یک‌ماهه آن بیش از ۵ درصد حداقل حجم پهنای باند مصرفی بین‌المللی باشد یا خدمات پایه کاربردی داخلی که متوسط داده مصرفی یا پهنای باند یک‌ماهه آن بیش از ۵ درصد از حداقل حجم پهنای باند مصرفی داخلی باشد یا خدمات پایه کاربردی با کاربری بیش از ۱ درصد از جمعیت کاربران داخل کشور همگی به عنوان خدمات پایه کاربردی اثرگذار شناخته شده‌اند. در همین حال طراحان طرح طیانت در ادامه تاکید کرده‌اند «سایر موارد تعیین شده از سوی کمیسیون مصرح در بند ۳ ماده ۴ این قانون» نیز شامل همین تعریف می‌شود. منظور از «کمیسیون» نیز کمیسیون عالی تنظیم مقررات است.
 
با وجود آنچه آمده، اما نویسندگان طرح صیانت در تبصره همین ماده «اهم مصادیق» خدمات پایه کاربردی را نام برده‌اند که شامل خدمات پایه، خدمات نام و نشانگذاری، مدیریت هویت معتبر، زیست‌بوم جویشگر، پیام‌رسان و شبکه اجتماعی، خدمات میزبانی داده، مکانی و نقشه می‌شود.
 
در تبصره دو نیز تعریف شورای عالی فضای مجازی در خصوص هر یک از مصادیق خدمات پایه کاربردی مبنای این قانون عنوان شده است.
 
یک ماده با ۴ تبصره
فصل ۳ طرح صیانت به تشریح شرایط و ضوابط عرضه و فعالیت خدمات پایه کاربردی اختصاص دارد. جالب اینکه این فصل تنها یک ماده دارد؛ اما ۴ تبصره برای آن زده شده است.
 
در متن ماده ۱۲ آمده است که عرضه و فعالیت خدمات پایه کاربردی در فضای مجازی منوط به رعایت قوانین کشور و شرایط ذیل است:
 
 ثبت در درگاه خدمات پایه کاربردی.
 اخذ مجوز فعالیت خدمات اثرگذار پایه کاربردی داخلی و خارجی.
در تبصره یک همین ماده تاکیده شده است: «عرضه و فعالیت خدمات پایه کاربردی خارجی اثرگذار مستلزم معرفی نماینده قانونی و پذیرش تعهدات ابلاغی کمیسیون» است.
 
در تبصره دو سازمان فناوری اطلاعات به عنوان مسئول «راه‌اندازی، مدیریت و به‌روزرسانی درگاه خدمات پایه کاربردی و اعطاء، تمدید، تعلیق یا لغو مجوز به خدمات پایه کاربردی اثرگذار از طریق آن، در چارچوب مصوبات کمیسیون» عنوان شده است. درگاه خدمات پایه کاربردی نیز آنگونه که در ماده یک تعریف شده، سامانه‌ای است که «به منظور ثبت و تائید هویت و فعالیت خدمات پایه کاربردی راه‌اندازی می‌شود.»
 
در تبصره سه این ماده به دستگاه‌های اجرایی اجازه داده شده است با مجوز کمیسیون عالی تنظیم مقررات، خدمات پایه کاربردی اختصاصی خود را راه‌اندازی کنند که شرایط بهره‌برداری از این خدمات «حداکثر ظرف مدت ۶ ماه» از سوی کمیسیون مذکور مشخص می‌شود. نهادهای دفاعی، امنیتی و نظامی از شمول این تبصره خارج شده‌اند.
 
در تبصره چهار نیز عنوان شده است که مرکز ملی فضای مجازی به صورت ماهانه خدمات پایه کاربردی اثرگذار را شناسایی و به کمیسیون عالی تنظیم مقررات و سازمان فناوری اطلاعات اعلام می‌کند و «سازمان فناوری اطلاعات موظف است از طریق درگاه، اطلاع‌رسانی لازم را انجام دهد و نسبت به اعطای مجوزها، به درخواست خدمات پایه کاربردی و بر اساس ضوابط تعیین شده از سوی کمیسیون اقدام کند.»
 
بنا بر آنچه در ماده ۱۲ طرح صیانت آمده است، پلتفرم‌های خارجی که هم‌اکنون در ایران استفاده می‌شوند باید برای ادامه فعالیت خود نماینده قانونی معرفی کنند و همچنین پلتفرم‌های داخلی نیز باید در درگاهی که ایجاد خواهد شد، ثبت نام کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.