بازار سرمایه

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

November 27, 2021
16:50 شنبه، 6ام آذرماه 1400
کد خبر: 130817

سهام تپسی به صورت غیرمستقیم فروخته می‌شود

 
عرضه سهام تپسی در بازار سرمایه به عنوان اولین استارت‌آپی که وارد بازار بورس می‌شود در روزهای اخیر دوباره خبرساز شده است؛ اما مدیرعامل فرابورس می‌گوید این روند ممکن است چند هفته طول بکشد و از طرف دیگر سهام تپسی به صورت مستقیم فروخته نمی‌شود.
 
امیرهامونی مدیرعامل فرابورس امروز (۶ آذر) اعلام کرد: «نماد شرکت تپسی هفته آینده در فرابورس درج می‌شود اما عرضه اولیه سهام ممکن است چند هفته زمان ببرد.» بنا بر گفته هامونی، این عرضه به شکل مستقیم به همه مردم صورت نمی‌گیرد. او همچنین از درخواست فعال فیلیمو و کافه‌بازار برای ورود به بازار سرمایه خبر داد.
 
مسیر ورود استارت‌آپ‌ها به بورس باز است
وزیر ارتباطات روز چهارشنبه (۳ آذر) از ورود تپسی به فرابورس خبر داد. در همین زمینه امروز مدیرعامل فرابورس در گفت‌‌و‌گو با خبر نیمروزی شبکه یک تلویزیون در مورد فرایند این ورود توضیح داد: «تپسی برای ورود به فرابورس برای اولین مورد از میان‌ استارت‌آپ‌ها پذیرش شده است و در هفته آینده درج می‌شود. البته فرایند درج تا عرضه اولیه فرایندی است که ممکن است چندین هفته زمان ببرد. امیدواریم شرکت ابهاماتی را که وجود دارد برطرف کند و این عرضه انجام شود.»
 
او با اشاره به باز بودن مسیر ورود استارت‌آپ‌ها به بازار سرمایه از درخواست‌های فیلیمو و کافه‌بازار برای بورسی شدن خبر داد و گفت: «مسیر برای سایر شرکت‌هایی که دارایی نامشهود بالایی دارند و تحت عنوان استارت‌آپ‌ مطرح شده‌اند باز است. فیلیمو و کافه‌بازار درخواست فعال دارند اما هنوز به مرحله پذیرش نرسیده‌اند.»
 
سهام استارت‌آپ‌ها به شکل مستقیم عرضه نمی‌شود
او همچنین از عرضه غیرمستقیم سهام این شرکت‌ها خبر داد و گفت: «این شرکت‌ها نسبت به شرکت‌هایی که تاکنون روی تابلو آمده‌اند از ریسک بالاتری برخوردارند؛ به همین دلیل یکی از شرایط هفده‌گانه هیات‌مدیره سازمان بورس این است که در مرحله اول عرضه سهام به شکل مستقیم سهام عرضه نشود بلکه به شکل غیرمستقیم از طریق سرمایه‌گذاران حرفه‌ای، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و نهادهای مالی سهام را عرضه خواهیم کرد.»
 
هامونی ادامه داد: «یکی دو سالی است که به کمک معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و دستگاه‌های حاضر در کارگروه ساماندهی استارت‌آپ‌ها، ضوابط ورود استارت‌آپ‌ها به بازار سرمایه نهایی شده و به تصویب هیات‌مدیره سازمان بورس رسیده است.»
 
 
مدیرعامل فرابورس از آمادگی بازار سرمایه برای پذیرش استارت‌آپ‌ها می‌گوید
او در پاسخ به این سوال که این ضوابط چیست توضیح داد: «برای استارت‌آپ‌ها شرایط هفده‌گانه‌ای از سوی کارگروه ساماندهی استارت‌آپ‌ها در معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری که همه دستگاه‌ها در آن حضور دارند، تعیین شده است؛ به عنوان مثال مسائل سایبری مانند سامانه‌ها و نرم‌افزارهای آنها باید از سوی کارگروه تایید شود و درصد عمده‌ای از سهام خود را نزد هیات پذیرش فرابورس وثیقه بگذارند. با ورودشان به بازار و جلب اعتماد بازار به مرور آزادسازی این وثیقه صورت می‌گیرد و به مردم فروخته می‌شود. برای صیانت از داده‌های محرمانه کاربران این شرکت‌ها نیز باید از مرکز ملی رقابت تاییدیه‌ دریافت کنند. برای مسائل سهامداری خود نیز باید از کارگروه تاییدیه بگیرند.»
 
هامونی سال گذشته نیز در گفت‌وگو با پیوست، مهم‌ترین علت طولانی شدن ورود استارت‌آپ‌ها به بورس را دارایی‌های نامشهود آنها اعلام کرده و همان زمان خبر از درخواست فیلیمو برای ورود به بازار سرمایه داده بود.
 
مدت‌ها در انتظار اولین
ورود تپسی به بازار سرمایه اگر در هفته‌های پیش رو تحقق یابد، اولین مورد از ورود یک استارت‌آپ‌ ایرانی به این بازار است. داستان ورود استارت‌آپ‌ها به بورس اما سر دراز دارد. نیمه دی‌ماه سال گذشته مدیرعامل فرابورس گفته بود: «تیم تپسی در تلاش است تا یک ماه آینده سهامش را عرضه اولیه کند.» خرداد ۹۹ نیز مدیرعامل کافه‌بازار از احتمال ورود این شرکت به بورس خبر داده بود ولی این اتفاق نیفتاد. مدیرعامل دیجی‌کالا نیز دی‌ماه ۹۹ به پیوست گفته بود: «از سه سال پیش در تلاش برای ورود به فرابورس هستیم؛ سیگنال‌های خوبی هم از فرابورس گرفته‌ایم که ظاهراً شرایط ما برای پذیرش قابل قبول و خوب است.» اما پس از گذشت یک سال هنوز خبری از حضور این استارت‌آپ‌ها روی تابلوی بورس منتشر نشده است. شیپور هم یکی دیگر از استارت‌‌آپ‌هاست که مدیران آن، اردیبهشت ۹۹ گفته بودند هیات‌مدیره این شرکت با ورود به بورس موافقت کرده اما بعد از آن خبری از ورودشان به بازار سرمایه شنیده نشد.
 
سال ۹۹ با اوج گرفتن شاخص بورس شرکت‌های دیگر حوزه آی‌تی مانند ایرانسل، رایتل، آسیاتک و شاتل نیز مایل بودند وارد بورس شوند اما این اتفاق تاکنون رخ نداده است. با این همه باید منتظر ماند و دید آیا تجربه ورود احتمالی تپسی به فرابورس طلسم ورود استارت‌آپ‌ها به بازار سهام را خواهد شکست یا خیر.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.