سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

November 28, 2021
11:10 یکشنبه، 7ام آذرماه 1400
کد خبر: 130826

فروش چهره، برای قرار گرفتن روی ربات‌ها

img-about-robot-1-780x470.jpg
 
یک شرکت سازنده ربات با نام پروموبات، به تازگی اعلام کرده به دنبال فردی است که چهره‌ای مهربان و دوستانه داشته باشد تا با خریداری حق امتیاز چهره این فرد، از آن در ربات‌ها استفاده کند. این شرکت مبلغ ۱۵۰ هزار پوند معادل ۲۰۰ هزار دلار را به هر داوطلب شجاعی که حاضر باشد برای همیشه حق استفاده از چهره خود را بفروشد، پرداخت می‌کند.
 
ایده قرض دادن یا فروختن چهره خود به یک ربات ممکن است شبیه به داستان یک قسمت از سریال «آینه سیاه» (Black Mirror)  باشد، اما به زودی می‌تواند به واقعیت تبدیل شود، چرا که شرکت «پروموبات» (Promobot)، به دنبال چهره‌هایی برای ربات‌های انسان‌نمای بعدی خود است که از سال ۲۰۲۳ در هتل‌ها، مراکز خرید و فرودگاه‌ها مشغول به کار خواهند شد.
 
شرکت پروموبات، یک شرکت سازنده ربات مستقر در نیویورک آمریکا است که به ساخت ربات‌های انسان‌نما با شکل و شمایلی طبیعی و واقعی و شاید حتی ترسناک مشهور است. ربات‌های این شرکت در حال حاضر در ۴۳ کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند و در طیف وسیعی از نقش‌ها از جمله مدیر، سخنران، مشاور، راهنما و دربان کار می‌کنند.
 
این شرکت می‌گوید: شرکت ما در حال توسعه فناوری‌هایی در زمینه تشخیص چهره، گفتار، ناوبری خودکار، هوش مصنوعی و سایر زمینه‌های رباتیک است و از سال ۲۰۱۹، ما به طور فعال ربات‌های انسان‌نما را به بازار عرضه می‌کنیم. این شرکت می‌افزاید: مشتریان جدید ما می‌خواهند پروژه‌ای در مقیاس بزرگ راه‌اندازی کنند و ما باید برای جلوگیری از مشکلات قانونی، حق امتیاز استفاده از چهره اشخاص را برای ربات‌های جدید خود بخریم.
 
اکنون این شرکت فناوری در جدیدترین کمپین خود به دنبال فردی با چهره‌ای مهربان و دوستانه است تا برای صورت یک دستیار رباتیک انسان‌نما استفاده شود. این ربات توسط یک شرکت آمریکایی که نامش فاش نشده، سفارش داده شده است و قرار است در فرودگاه‌ها، مراکز خرید و فروشگاه‌های خرده فروشی در سراسر آمریکای شمالی و خاورمیانه مورد استفاده قرار گیرد.
 
«پروموبات» می‌گوید: این ربات با ظاهری جدید در سال ۲۰۲۳ فعالیت خود را آغاز خواهد کرد و چهره یک فرد منتخب به صورت این ربات اضافه خواهد شد. در واقع تنها شرط برای داوطلب شدن، همان چیزی است که این شرکت گفته، یعنی داشتن چهره‌ای «مهربان و دوستانه» و این یعنی افراد با هر جنسیت و سنی قادر به شرکت در این کمپین خواهند بود. «پروموبات» نگفته است که چرا به دنبال استفاده از یک چهره واقعی به جای انتخاب یک چهره رایانه‌ای مانند ربات انسان‌نمای معروف «سوفیا» است. البته این اولین باری نیست که یک شرکت تولیدکننده ربات پیشنهاد می‌کند به کسی برای فروش چهره‌اش پول بپردازد. در سال ۲۰۱۹ یک شرکت رباتیک ناشناس به یک داوطلب برای استفاده از چهره‌اش ۱۰۰ هزار پوند پرداخت کرد.
 
ساخت ربات برای انجام بخشی از کارهای روتینی که انسانها انجام می‌دهند، سالهاست که مورد توجه شرکت‌های مطرح تکنولوژی قرار گرفته و حتی برخی از آنها این ایده را عملیاتی نیز کرده اند. در کنار تمام اینها، چندی پیش  ایلان ماسک، مرد بلندپرواز دنیای فناوری نیز از برنامه خود برای ساخت یک ربات انسان‌نما خبر داد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.