اپلیکیشن

تلفن همراه

رسانه‌های اجتماعی

December 1, 2021
14:28 چهارشنبه، 10ام آذرماه 1400
کد خبر: 130942

یکی از مخاطرات سوپر اپلیکیشن‌ها، ایجاد انحصار است

 
مدیرکل صدور مجوز و امور رسانه‌های سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر گفت: یکی از مخاطرات فعالیت سوپر اپلیکیشن‌ها (نرم‌افزاری که همه خدمات در یک حوزه مشخص را به کاربر ارائه می‌دهد)  در کشور، مساله ایجاد انحصار بوده که راهکار آن پایبندی به قوانین رقابت و شفافیت است.
 
به گزارش سازمان تنظیم مقررات صوت‌وتصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا)،  اولین نشست چهار جانبه تخصصی سوپراپلیکیشن در این سازمان برگزار شد. در این نشست، نمایندگان مرکز ملی فضای مجازی از حوزه سیاست‌گذاری فضای مجازی، ساترا از حوزه تنظیم‌گری، فعالان حوزه سوپراپلیکیشن‌ها و نمایندگان حوزه‌های پژوهشی و دانشگاهی حضور داشتند.
 
سوپر اپلیکیشن، اپلیکیشن اپلیکیشن‌ها
 
«محمدرسول حاج‌اقلی»  مدیرکل صدور مجوز و امور رسانه‌های ساترا با اشاره به دغدغه‌های موجود درخصوص سوپراپلیکیشن‌ها گفت: دغدغه نهاد حاکمیتی و مرکز ملی این است که ما پیش از این با رسانه‌های کاربرمحور، محتوای نمایشی، پیام‌رسان، رادیو اینترنتی و… مواجه بوده‌ایم اما اکنون حتی پلتفرم‌هایی که به صورت تخصصی در حوزه ویدئو فعالیت می‌کنند تمایل دارند به سایر حوزه‌ها نیز ورود کنند.
 
وی افزود: برخی از پلتفرم‌ها به حدی فعالیت‌های متنوع دارند که به طور مشخص در مواجهه نخست نمی‌توان اسمی روی آن‌ها گذاشت؛ همچنین در حال حاضر مصرف کاربران از تک سرویسی به سمت چند سرویسی رفته است.
 
حاج‌اقلی با بیان اینکه این پدیده فقط مختص به کشور ما نیست و در دنیا رواج دارد، گفت: پلتفرم‌های شرقی و به ویژه چینی بیشتر به این سمت رفته‌اند و بسیار موفق بوده‌اند و در بازار هم نفوذ داشته‌اند. تصور می‌کنم جنس صنعت و کاربران ما هم مشابه بلوک شرق است بنابراین بایستی برای آن فکری کرد.
 
وی افزود: ادبیات دنیا موجودیت این پلتفرم‌ها را با عنوان سوپراپلیکیشن می‌شناسد؛ درواقع اپلیکیشن اپلیکیشن‌ها یا اپلیکیشن‌ بزرگی که شرایطی فراهم می‌کند تا سایر پلتفرم‌ها در بستر آن سرویس دهند.
 
وی گفت: یکی از مخاطرات فعالیت سوپر اپلیکیشن‌ها مسئله رقابت و انحصار است که راهکار آن پایبندی به قوانین رقابت و شفافیت در انحصار است.
 
وی افزود: دومین مخاطره جدی مسئله حوزه داده است؛ مسائلی مانند فروش داده، حفاظت داده و مالکیت داده که این مسائل نیز از طریق پایبندی به قوانین مرتبط با صیانت داده برطرف خواهد شد.
 
حاج اقلی خاطرنشان کرد: سومین مورد بحث خدمات عمومی و مسئولیت سوپراپلیکیشن‌ها در برابر ارائه خدمات عمومی است. دغدغه جدی دیگر این حوزه، تعدد و چندگانگی نهادهای تنظیم‌گر و بازیگران حوزه نظارت است که تعارض کارکردی ایجاد می‌کنند؛ در نتیجه یکی از راهکارهای آن، ایجاد نظام حمکرانی واحد است که در حال حاضر مرکز ملی فضای مجازی آن را نمایندگی می‌کند.
 
«محمد صاحب‌بیانی» نماینده مرکز ملی فضای مجازی در این نشست گفت: دغدغه مرکز ملی فضای مجازی مقابله با انحصار است،  اما قصد نداریم مانعی برای بخش خصوصی باشیم. بلکه عمل طبق حد و مرزی که در قانون انحصار مرکز ملی فضای مجازی با عنوان سیاست‌ها و الزامات مشخص شده مدنظر ماست. این مقوله نباید مغفول بماند چراکه ممکن است بحث امنیت ملی ما را نیز تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
 
 
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.