تلفن همراه

سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

گوشی

December 5, 2021
16:25 یکشنبه، 14ام آذرماه 1400
کد خبر: 131055

چرا سرعت شارژ باتری ها کند است؟

 
یکی از مشکلات وسایل الکتریکی مختلف از موبایل ها و وسایل ارتباطی گرفته تا خودروهای برقی، سرعت نسبتا کند باتری های موجود در این وسایل است. به تازگی محققان متوجه مشکل جدیدی شده اند که دلیل شارژ آهسته باتری هاست.
 
 تیمی از پژوهشگران در مطالعات جدید خود به دنبال شناسایی دلایلی هستند که باعث کاهش عملکرد باتری‌های لیتیوم یونی با شارژ سریع در خودروهای الکتریکی می‌ شود.
 
در تحقیقات جدید آزمایشگاه ملی آرگون (DOE) وزارت انرژی ایالات متحده، دانشمندان رفتار شیمیایی جالبی را در یکی از دو پایانه باتری هنگام شارژ و تخلیه آن پیدا کردند. به گزارش سیناپرس، بر این اساس اعلام شد باتری ‌های لیتیوم یونی حاوی یک کاتد با بار مثبت و یک آند با بار منفی هستند که توسط ماده‌ای به نام الکترولیت از هم جدا می‌شوند که یون‌ های لیتیوم را بین آنها حرکت می‌ دهد.
 
آند در این باتری ها معمولاً از گرافیت ساخته می شود که  در بسیاری از مدادها نیز مورد استفاده قرار دارد.به گزارش سیناپرس، البته با این تفاوت که بر خلاف مدادها، گرافیت در باتری های یونی لیتیوم از ذرات ریزی تشکیل شده است. درون این ذرات، یون‌ های لیتیوم می‌ تواند خود را در فرآیندی به نام جاگذاری (intercalation) وارد کند. وقتی این فرایند به درستی انجام شود، باتری می تواند با موفقیت شارژ و تخلیه شود.
 
با این حال، وقتی باتری خیلی سریع شارژ می شود، جاگذاری به یک فرایند پیچیده تر تبدیل شده و یون های لیتیوم به جای اینکه به آرامی وارد گرافیت شوند، تمایل دارند در بالای سطح آند جمع شوند و در نتیجه باتری آسیب دیده و روند شارژ با کندی همراه می شود. به گزارش سیناپرس، این پدیده با عنوان آبکاری شناخته می شود.
 
دانیل آبراهام، از پژوهشگران ارشد این تیم مطالعاتی درباره پدیده فوق  گفت: آبکاری یکی از دلایل اصلی اختلال در عملکرد باتری در هنگام شارژ سریع است. زمانی که ما باتری را به سرعت شارژ کردیم، متوجه شدیم که علاوه بر آبکاری روی سطح آند، واکنش هایی در داخل منافذ الکترود نیز رخ می دهد. در نتیجه این فعل و انفعالات، خود آند دچار درجاتی از انبساط غیرقابل برگشت می شود که عملکرد باتری را مختل می کند.
 
گفتنی است در این مطالعه، دانیل آبراهام و همکارانش از دانشگاه ایلینویز با استفاده از تکنیکی به نام پویش نانو پراش الکترون، تغییر قابل توجه دیگری را در ذرات گرافیت مشاهده کردند.به گزارش سیناپرس، بر این اساس مشخص شد در سطح اتمی، شبکه اتم‌ های گرافیت در لبه‌ های ذرات به دلیل شارژ سریع مکرر دچار در هم گسیختگی شده و این اختلال مانع از فرآیند درون ‌سازی و شارژ مناسب باتری ها می ‌شود. 
 
آبراهام در این رابطه گفت: به هر میزان که شارژ باتری را سریع تر انجام دهیم، ساختار آند از نظر اتمی بی‌ نظم ‌تر می ‌شود، که این بی نظمی در نهایت مانع از حرکت یون‌های لیتیوم به جلو و عقب خواهد شد. به نظر می رسد کلید مشکل فوق، این باشد که راه هایی برای جلوگیری از این از دست دادن سازمان یا به نحوی اصلاح ذرات گرافیت به گونه ای که یون های لیتیوم بتوانند به طور موثرتری با هم ترکیب شوند، پیدا کنیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.