اپلیکیشن

تجارت الکترونیک

تلفن همراه

رسانه‌های اجتماعی

فناوری اطلاعات

December 7, 2021
11:14 سه شنبه، 16ام آذرماه 1400
کد خبر: 131111

گزارش علی‌بابا از رفتار سفر مردم: سفر‌های خارجی در شش‌ماهه اول ۱۴۰۰ پنج برابر شد

 
گزارش علی‌بابا از وضعیت سفرهای شش‌ماهه اول ۱۴۰۰ و مقایسه آن با مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد تعداد پرواز‌های خارجی پنج برابر افزایش پیدا کرده است.
 
 پس از همه‌گیری ویروس کرونا و تغییر سبک زندگی مردم در سراسر دنیا، سفرهای کاری و تفریحی از اولویت مردم خارج و بسیاری از کسب‌وکارها در صنعت گردشگری که به لطف تحلیل رفتار خرید جوامع شکل گرفته بودند دچار ضرر هنگفت شده یا به‌ ناچار تعطیل شدند؛ اما گزارش شش‌ماهه اول ۱۴۰۰ علی‌بابا از رشد سه برابری گرایش کاربران به جست‌وجو برای مقاصد گردشگری در نوروز ۱۴۰۰ حکایت دارد که این مساله تداعی‌کننده مرحله تصور در چرخه سفر یا آغاز فرایند برنامه‌ریزی سفر در جامعه است. این گزارش دلیل اختلاف در نمودار ماه‌های فروردین و تیر را موج‌های اول و دوم کرونا در سال ۱۳۹۹ ذکر کرده است.
 
 
در تمامی ماه‌های سال ۱۵ تا ۸۵ درصد به تعداد کاربران سایت علی‌بابا اضافه شده است.
همچنین دو شاخص تعداد کاربران و زمان سپری‌شده در وب‌سایت علی‌بابا در ۱۴۰۰ نسبت به ۱۳۹۹ رشد بیش از دو برابری داشته است. در ۱۳۹۹ تعداد کاربران علی‌بابا هشت میلیون و ۹۰۷ هزار نفر بوده است که در سال جاری به حدود ۱۸ میلیون رسیده است. زمان سپری‌شده در این وب‌سایت نیز از یک میلیون و ۲۴۸ هزار و ۹۰۰ ساعت به بیش از دو میلیون و ۷۶۱ ساعت رسیده است.
 
 
رشد بیش از دو برابری کاربران علی‌بابا در ۱۴۰۰ نسبت به ۹۹
استقبال کاربران از خدمات گردشگری در شش‌ماهه اول ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشدی ۶۰ درصدی از نظر تعداد و رشد ۲۵۰ درصدی از نظر حجم ریالی داشته است. چنان‌که در این گزارش آمده، افزایش تقاضا برای سفر در شهریور باعث شد تا با وجود پیک پنجم کرونا، آمار مروبط به شش‌ماهه نخست سال افت چندانی پیدا نکند. علی‌بابا اعلام کرده افزایش سطح واکسیناسیون و کاهش تعداد مبتلایان، باعث شد افت شدید روزهای ابتدایی شهریور در روزهای پایانی این ماه جبران شود.
 
 
در ۱۴۰۰ با بهبود شرایط، در تمامی ماه‌های سال، تعداد فروش خدمات علی‌بابا با رشد همراه بوده است.
جدول دیگری که به مقایسه میانگین مبلغ هر خدمت در علی‌بابا پرداخته نشان می‌دهد میانگین مبلغ پرواز‌های داخلی، هتل‌های داخلی و خارجی، تور و قطار نسبت به سال ۹۹ افزایش یافته است.
 
علی‌بابا در توضیح افزایش مبلغ میانگین پرواز‌های داخلی گفته، ثبات نسبی تقاضا، کاهش عرضه و افزایش تورم منجر به افزایش مبلغ میانگین شده است. طبق این گزارش، ناوگان هوایی در پیک‌های کرونایی با کاهش ۴۰ درصدی ظرفیت پرواز‌ها همچنان به‌ طور منظم پرواز‌ها را پوشش می‌داد اما با پایان پیک و افزایش تقاضا در کنار عامل تورم، قیمت‌ها افزایش یافته است.
 
 
در ۱۴۰۰ میانگین مبلغ پرواز‌های داخلی، هتل‌های داخلی و خارجی، تور و قطار نسبت به ۹۹ افزایش پیدا کرده است.
علی‌بابا در مورد افزایش قیمت هتل‌های داخلی، بلیت قطار و اتوبوس توضیحی نداده اما اعلام کرده طبق آمار، فشار ناشی از کرونا بر این بخش‌ها رو به کاهش است.
 
مقایسه میزان رشد پرواز‌های داخلی و خارجی در شش‌ماهه اول ۱۴۰۰ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد میزان رشد پرواز‌های داخلی غیر از یک ماه منفی بوده اما پرواز‌های خارجی رشد چندین برابری پیدا کرده‌اند.
 
 
پرواز‌های خارجی در ۱۴۰۰ با رشد پنج برابری مواجه شده است.
علی‌بابا در گزارش خود علت کاهش پرواز‌های داخلی را محدودیت ظرفیت پرواز‌ها و حتی در بازه‌ای ممنوعیت پرواز به دلیل شیوع پیک‌های مختلف کرونا عنوان کرده است اما در خصوص رشد پرواز‌های خارجی، گفته شده که ممنوعیت سفر‌های خارجی در ابتدای ۹۹ باعث شد پرواز‌های خارجی دچار افت شدید شود و حالا در ۱۴۰۰ با برطرف شدن محدودیت‌ها و افزایش تقاضا برای سفر‌های خارجی کوتاه‌مسیر مانند ترکیه، با رشد پنج برابری مواجه باشیم. البته همان‌طور که علی‌بابا در این گزارش ذکر کرده، این رشد پنج برابری هم شرایط پرواز‌های خارجی را به حالت عادی پیش از کرونا نرسانده و همچنان تعداد پرواز‌های خارجی اختلاف ۵۰ درصدی با شرایط پیش از کرونا دارد.
 
 
افزایش سفر با قطار و اتوبوس به علت محدودیت‌های سفر با وسیله نقلیه شخصی بوده است
مقایسه آمار سفر‌ها با قطار و اتوبوس هم نشان می‌دهد سال ۱۴۰۰ میزان استفاده از قطار و اتوبوس رشد چشمگیری نسبت به ۹۹ پیدا کرده است. در واقع محدودیت‌های سفر با وسیله نقلیه شخصی باعث شده میزان درخواست سفر با وسایل نقلیه جایگزین یعنی قطار و اتوبوس چندین برابر افزایش پیدا کند. این افزایش در شرایطی رخ داده که ظرفیت ناوگان ریلی و اتوبوسی کشور هم با کاهش ۵۰ درصدی همراه بوده است.
 
 
میزان درخواست هتل داخلی و خارجی نیز، همپا با میزان افزایش پرواز‌ها، افزایش یافته است؛ اما علی‌بابا اعلام کرده با وجود این افزایش، همچنان میزان درخواست‌ها با شرایط قبل از کرونا فاصله زیادی دارد.
 
به‌ طور کلی از گزارش علی‌بابا پی به این نکته می‌بریم که افزایش واکسیناسیون عمومی و کاهش تعداد مبتلایان، رفته‌رفته شرایط کشور را به‌ سمت بهبود سوق داده اما همچنان آمار و ارقام با شرایط پیش از کرونا اختلاف زیادی دارد. می‌توان انتظار داشت افزایش سطح واکسیناسیون عمومی، سرعت بهبود شرایط و بازگشت به حالت عادی را بیشتر کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.