اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

December 7, 2021
16:35 سه شنبه، 16ام آذرماه 1400
کد خبر: 131144

زارع‌پور: تاکنون 120 پروژه بزرگ برای تحقق شبکه ملی اطلاعات تعریف شده است / تا ۴ سال آینده ظرفیت ترانزیت ترافیک از کشور سه برابر خواهد شد

 
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور در صحن علنی مجلس برنامه‌های وزارت ارتباطات در حوزه‌های مختلف را تشریح کرد.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات صبح امروز در جلسه بررسی عملکرد وزارت ارتباطات در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با اشاره به دیدارهای مختلف خود با نمایندگان مردم در مجلس و اعلام برنامه‌های وزارت ارتباطات برای رفع دغدغه‌های نمایندگان، گفت: وزارت ارتباطات در این دوره برنامه‌های تحولی خود را در چند حوزه طراحی کرده که از جمله این حوزه‌ها شبکه ملی اطلاعات، دولت هوشمند، اقتصاد دیجیتال، توسعه ارتباطات روستایی، امنیت فضای مجازی، ارتقای صنعت فضایی و پست است.
وی در ابتدای سخنان خود به شبکه ملی اطلاعات اشاره کرد و افزود: شبکه ملی اطلاعات به‌عنوان زیرساخت فضای مجازی کشور یکی از مهم‌ترین و راهبردی‌ترین طرح‌هایی است که باید به‌سرعت در کشور اجرایی شود.
زارع‌پور با اشاره به اینکه این طرح از ۱۰ سال گذشته در کشور مطرح شده است، گفت: شورای عالی فضای مجازی در شهریور‌ماه گذشته تکلیف دستگاه‌ها در تحقق شبکه ملی اطلاعات مشخص کرده است و برنامه ما این است که تمام تکالیف وزارت ارتباطات برای تحقق شبکه ملی اطلاعات را انجام دهیم.
وی محور حوزه ICT در دوره جدید را شبکه ملی اطلاعات عنوان کرد و افزود: در یک کلمه وزارت ارتباطات در این دوره وزارت توسعه شبکه ملی اطلاعات است و همه بخش‌های وزارت ارتباطات نقش و وظایف خود را نسبت به تحقق شبکه ملی اطلاعات مشخص می‌کنند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد: در وزارت ارتباطات برای اجرای شبکه ملی اطلاعات مجری مشخصی با اختیارات کامل تعیین و بیش از 120 پروژه بزرگ بر اساس نقشه کلان شورای عالی فضای مجازی تعریف شده است و شخصاً به‌صورت هفتگی با برگزاری جلسات پیگیر پیشبرد این پروژه‌ها هستم.
وی با تأکید به اینکه باید درباره چیستی شبکه ملی اطلاعات تعریف درستی ارائه شود، افزود: از این شبکه دو هیولا ساخته‌اند. یکی برای مسئولین با این عنوان که امکان تحقق شبکه ملی اطلاعات وجود ندارد و یکی دیگر نیز برای مردم با این شبهه که با راه‌اندازی این شبکه دسترسی محدود می‌شود که هیچ‌کدام از این دو شبهه درست نیست.
زارع‌پور با تأکید به اینکه قبل از زمان مشخص‌شده امکان تحقق شبکه ملی اطلاعات وجود دارد، گفت: شبکه ملی اطلاعات دو بخش مهم دارد، یک بخش آن شبکه‌ای پرسرعت، باکیفیت و امن داخلی است که در این بخش پروژه فیبرکشی به منازل و کسب‌وکارها انجام می‌شود چرا که مردم ما حتی در روستاها و مناطق دور دست لیاقت سرعت‌های چند گیگابیتی را دارند و ما برنامه داریم این شبکه پرسرعت را در تمام مناطق کشور راه‌اندازی کنیم.
وی این کار را پروژه بسیار بزرگی اعلام کرد که نیاز به عزم ملی دارد و تصریح کرد: باید برای این پروژه نهضتی مانند نهضت گازکشی در کشور راه‌اندازی شود.
وزیر ارتباطات با بیان اینکه با راه‌اندازی این شبکه نیاز سرویس‌های داخلی مرتفع می‌شود، تصریح کرد: این شبکه شبکه‌ای امن و مستقل است و اگر به دلیلی اینترنت نیز قطع شد مردم کندی و قطعی در شبکه را احساس نخواهند کرد و درعین‌حال ارتباطات بین‌الملل ما نیز ارتقا پیدا می‌کند و از طرف دیگر به‌عنوان هاب منطقه‌ای ترانزیت اطلاعات هم می‌توانیم عمل کنیم.
وی با اشاره به مزیت جغرافیایی ایران به‌عنوان بهترین مسیر برای ترانزیت ترافیک شبکه، افزود: هم‌اکنون ما از 5 ترابیت بر ثانیه ظرفیت ۱/۳ ترابیت بر ثانیه ظرفیت انتقال فعال در حوزه ترانزیت داریم که بخشی از ترافیک کشورهای همسایه از مسیر ایران تأمین می‌شود اما این رقم قابل افزایش به ۵ تا ۶ برابر را دارد که با برنامه‌ریزی انجام شده تا سال آینده این عدد به 4 ترابیت بر ثانیه می‌رسد که البته به دلیل رقابتی که در منطقه وجود دارد کار سختی است و کارهای بسیاری باید در این حوزه انجام شود.
زارع پور به رسیدن عدد ترانزیت بین‌الملل تا 4 سال آینده به 10 ترابیت بر ثانیه اشاره کرد و گفت: اگر به این عدد برسیم بازدارندگی خوبی ایجاد می‌کند و درآمد مناسبی به کشور می‌رسد و همچنین کیفیت شبکه داخلی ما نیز ارتقا پیدا می‌کند.
وی افزود: با راه‌اندازی شبکه پرسرعت و باکیفیت درصورتی‌که منظومه‌های ماهواره‌ای اینترنت نیز راه‌اندازی شد ما مزیت مناسبی نسبت به آن‌ها خواهیم داشت و ازاین‌جهت نیز این پروژه بسیار کلیدی و راهبردی است.
 
وزیر ارتباطات در بخش دیگری از سخنان خود به سرویس‌ها و خدمات ارائه‌شده در بستر فضای مجازی اشاره کرد و گفت: وضعیت سرویس‌ها و خدمات بومی نسبت به گذشته رشد بیشتری داشته است اما هنوز وضعیت خوبی نداریم و راهبرد دوم ما در این حوزه این است که بر این بستر امن و باکیفیت بتوانیم سبدی از سرویس‌ها و خدمات به مردم ارائه دهیم.
 
وزیر ارتباطات با تأکید بر اینکه مأموریت ویژه رئیس جدید سازمان فناوری اطلاعات توسعه خدمات تعیین‌شده است گفت: سه دسته از خدمات را پیش‌بینی کرده‌ایم؛ دسته اول خدمات دولتی، دسته دوم خدمات بخش خصوصی و دسته سوم خدمات کاربردی شبکه ملی اطلاعات.
 
زارع‌پور با اشاره به خدمات دولتی گفت: در حال حاضر جزایر متعددی از خدمات در دستگاه‌های دولتی شکل‌گرفته است. حتی بعضی از دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها چندین جزیره ارائه خدمات دارند و با سامانه‌های متعدد مردم را مجبور به عضویت در سامانه‌های خود می‌کنند.
 
وی افزود: بنابراین به دنبال تدوین سازوکاری با تشکیل کارگروهی در دولت هستیم تا همه ظرفیت‌های کشور برای هوشمند سازی را پای کار بیاوریم. در لایحه بودجه برای ایجاد چنین سازوکاری تبصره‌ای پیش‌بینی کرده‌ایم تا همه دستگاه‌های دولتی به راه‌اندازی پنجره واحد خدمات دستگاه خود مکلف شوند.
 
زارع‌پور ادامه داد: پس از راه‌اندازی پنجره واحد دستگاه‌ها، در گام دوم پنجره واحد ملی خدمات دولت هوشمند راه‌اندازی خواهد شد. با راه‌اندازی این پنجره واحد، مردم با یک‌بار احراز هویت به تمام خدمات الکترونیکی کشور دسترسی پیدا خواهند کرد.
 
وزیر ارتباطات تصریح کرد: دسته دوم خدمات، خدمات بخش خصوصی است که باید با همان سازوکاری که اشاره شد مردم بتوانند به آن دسترسی پیدا کنند و تمام این خدمات یکپارچه شود. دسته سوم هم خدماتی است که بر بستر شبکه ملی اطلاعات ارائه خواهد شد، ازجمله پیام‌رسان‌ها و موتور جستجو که به‌صورت یکپارچه در اختیار مردم قرار خواهند گرفت.
 
وی تأکید کرد: همان‌طور که در حوزه ارتباطات اپراتورهای متعددی وجود دارد، در حوزه ارائه خدمات فناورانه‌پایه هم باید اپراتورهایی شکل بگیرد و سبد متنوعی از خدمات را به مردم ارائه کنند و در یک کلمه زندگی مردم را با فناوری تسهیل کنیم و طعم شیرین حکمرانی مبتنی بر فناوری را به مردم بچشانیم.
 
زارع‌پور با تأکید بر اینکه در این مسیر نیازمند کمک و همراهی ویژه مجلس محترم هستیم گفت: فقط برای پروژه توسعه فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها به 50 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم. 20 میلیون پورت پرسرعت پیش‌بینی کرده‌ایم که بخشی از آن با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی محقق می‌شود اما این سرمایه‌گذاری بازدهی بلندمدتی دارد؛ بنابراین حتماً باید برای بخش خصوصی تسهیلاتی در نظر بگیریم.
 
وی افزود: بخشی از اعتبارات هم برای فراهم کردن زیرساخت‌ها باید در اختیار وزارت ارتباطات قرار بگیرد. باید دیتاسنترها و مراکز داده بزرگ و پرسرعت حداقل در پنج نقطه از کشور فراهم کنیم.
 
وزیر ارتباطات ادامه داد: مسئله دیگری که در توسعه شبکه فیبر نوری با آن مواجه هستیم و مجلس محترم می‌تواند به ما کمک کند این است که زیرساخت‌های ملی ازجمله دکل‌های برق و کانال‌هایی که در اختیار شهرداری‌هاست باید در اختیار این پروژه ملی قرار گیرد.
 
وی در ادامه بابیان اینکه باید به نقطه‌ای برسیم که نسبت ترافیک داخل به خارج برعکس شود گفت: ابتدای سال گذشته در حدود 75 درصد ترافیک مصرفی، خارجی بود و 25 درصد آن داخلی. در حال حاضر این درصد به 65 درصد خارجی و 35 درصد داخلی تغییر پیدا کرده است. با دو راهبردی که در دستور کار قرار داده‌ایم یعنی توسعه شبکه ارتباطی و توسعه خدمات فناورانه‌پایه این نسبت حتماً تغییر می‌کند.
 
وزیر ارتباطات در ادامه با اشاره به برنامه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای توسعه ارتباطات روستایی گفت: از حدود 40 هزار روستای بالای 20 خانواری که مکلف به برقراری ارتباطات در آنجا شدیم حدود 80 درصد دارای دسترسی هستند. برآوردی که به ما داده شده بود حدود 90 درصد بود اما برآوردهای جدید نشان می‌دهد که حدود 10 درصد از روستاهایی که دسترسی پیدا کرده‌اند از ارتباطات باکیفیتی برخوردار نیستند.
 
وی افزود: بنابراین حدود 7 هزار و 500 روستا یا از دسترسی بی‌کیفیتی برخوردار هستند یا اصلاً هیچ دسترسی ندارد که این دسته نزدیک به 4 هزار و 500 روستا می‌رسد.
 
زارع‌پور بابیان اینکه برقراری ارتباطات در روستاهای باقی‌مانده که عمدتاً یا صعب‌العبور هستند یا دورافتاده، بسیار مشکل است گفت: ما باید 2674 سایت جدید راه‌اندازی کنیم و حدود 3200 سایت را ارتقا دهیم. بر اساس قولی که در جلسه رأی اعتماد داده بودم قرار بود تا پایان سال 1401 تمام روستاهای بالای 20 خانوار را به شبکه متصل کنیم.
 
وی افزود: آن زمان تصورمان این بود که قرار است چهار هزار روستا را متصل کنیم اما این تعداد اکنون به 7 هزار و 500 روستا رسیده است. ولی بنده همچنان به قول خود پایبند هستم هرچند برای تحقق آن‌هم باید چهار برابر بودجه بیشتری بگذاریم و هم چهار برابر کار توسعه را سرعت ببخشیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.