اینترنت و شبکه

باندپهن

باندپهن ثابت

باندپهن سیار

فناوری اطلاعات

December 31, 2021
12:37 جمعه، 10ام دیماه 1400
کد خبر: 131883

ظرفیت پهنای باند شبکه ملی اطلاعات به ۲۰ ترابیت می‌رسد

 
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت از افزایش ظرفیت لایه هسته شبکه ملی اطلاعات به ۲۰ ترابیت بر ثانیه خبر داد.
 
حمید فتاحی با اشاره به برنامه وزارت ارتباطات در راستای توسعه و تأمین ظرفیت پهنای باند کشور، اظهار داشت: مطابق با برنامه ریزی پیش‌بینی شده برای سال ۱۴۰۱، «ظرفیت لایه هسته شبکه ملی اطلاعات» به ۲۰ ترابیت بر ثانیه افزایش پیدا خواهد کرد.
 
وی با بیان اینکه این مهم قرار است با استفاده از توان و ظرفیت تولید داخل محقق شود، گفت: پهنای باند اینترنت کشور نیز بر مبنای نیاز شبکه تأمین می‌شود و مشکلی از بابت آن وجود نخواهد داشت.
 
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه برنامه دائمی ما در شرکت ارتباطات زیرساخت توسعه پهنای باند اینترنت متناسب با نیازمندی‌های کشور است، افزود: ما توسعه پهنای باند را متوقف نمی‌کنیم و مبتنی بر میزان رشدی که به صورت دائمی در شبکه وجود دارد، ظرفیت را تأمین خواهیم کرد.
 
وی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود شرکت ارتباطات زیرساخت باید مجوز خرید پهنای باند را از دستگاه‌های مربوطه اخذ کند و این فرآیند باعث بروز مشکلات در کیفیت و کندی سرعت اینترنت می‌شود، گفت: این موضوع درست نیست و بهتر است کسانی که این ادعا را دارند در مورد آن توضیح دهند. اما آنچه که در روال تأمین پهنای باند وجود دارد این است که مطابق با نیازمندی شبکه و ارزیابی بخش فنی، پهنای باند حتی بالاتر از میزان مورد نیاز شبکه، تأمین می‌شود تا کشور از این لحاظ دچار مشکل نشود. این فرآیند به صورت دائمی طی می‌شود و این طور نیست که یک پروژه مقطعی باشد.
 
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت خاطرنشان کرد: روند دائمی تأمین پهنای باند با توجه به میزان رشد ترافیک ارتباطی که از سوی اپراتورها اعلام می‌شود و نیز ارزیابی تیم فنی شبکه زیرساخت، دنبال می‌شود.
 
وی در خصوص برنامه ریزی برای افزایش ظرفیت «ترانزیت اینترنت بین الملل» نیز گفت: مطابق با هدفگذاری برنامه ششم توسعه، ظرفیت ترانزیت ارتباطی کشور را به ۵ ترابیت بر ثانیه رسانده‌ایم و هم اکنون به دنبال جذب ترافیک با مذاکره با کشورهای همسایه و اپراتورهای ارتباطی منطقه هستیم.
 
به گفته فتاحی تأمین ظرفیت ترانزیت پهنای باند اینترنت بین الملل از مسیر ایران، باعث رونق اقتصادی برای کشور خواهد شد.
 
به گزارش مهر، ماده ۶۷ قانون برنامه ششم توسعه کشور، به شرکت ارتباطات زیرساخت اختیار داده که شرکت ملی ترانزیت اینترنت ایجاد کند و ظرفیت ترانزیت ارتباطات بین الملل را به ۳۰ ترابیت بر ثانیه برساند.
 
ایجاد مسیری از طریق ایران برای اتصال کشورها به اینترنت بین الملل از جمله اهداف این تکلیف عنوان شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.