اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

January 13, 2022
12:28 پنجشنبه، 23ام دیماه 1400
کد خبر: 132287

افزودن احساسات به صدای هوش مصنوعی

 
در پژوهشی جدید، تیم تحقیقاتی مهندسان برق و کامپیوتر دانشگاه کالیفرنیا توانستند با استفاده از تلفیق هوش مصنوعی و دستگاه تولید کننده گفتار، موفق به بیان جملات با ریتم شده و بازسازی کل گفتار از یک الگوی کوچک را آغاز کنند.
 
 صدای تولید شده توسط هوش مصنوعی ابزاری ساخته شده از دستورات صوتی است که هوش مصنوعی از آن برای دریافت دستورالعمل ها و برقراری ارتباط با کاربر نهایی استفاده می کند. تا به حال، صداهای تولید شده توسط هوش مصنوعی عاری از هر گونه حالت یا احساسی بودند. همان صدای کسل کننده و تکراری که هرگز احساساتی را منتقل نمی کرد.
در این راستا، دانشمندان علوم کامپیوتر در دانشگاه سن دیگو راهی برای آموزش صدای هوش مصنوعی برای داشتن معنای رساتر و احساسی تر کشف کردند.
 
این اقدام پیشگامانه و نتایج آن در کنفرانس سالانه ACML در سال ۲۰۲۱ توسط تیم تحقیقاتی مهندسان برق و کامپیوتر از دانشگاه کالیفرنیا ارائه شد. نتایج این اقدامات نشان داد که فناوری فوق، می ‌تواند کیفیت خدمات دستیاران گوینده دستگاه‌های هوشمند و سایر حوزه‌هایی که از دستورات صوتی هوش مصنوعی استفاده می کند را  به‌ طور گسترده بهبود بخشد. اما این فناوری به همین جا ختم نمی ‌شود و می ‌توان آن را برای ترجمه به زبان‌ های مختلف یا استفاده در فیلم‌ها برای ساخت صدای با کیفیت به کار برد.
 
علاوه بر این، فناوری تلفیق احساس با صدای هوش مصنوعی یک تقویت کننده بزرگ برای دستگاه های تولید کننده گفتار خواهد بود. دستگاه تولید کننده گفتار [SGD] یک سیستم خروجی صدای شخصی سازی شده است که به افرادی که مشکل گفتار دارند کمک می کند تا آن را به عنوان یک مکمل گفتار در نظر بگیرند. نمونه این فناوری توسط فیزیکدان معروف استیون هاوکینگ استفاده می شد. 
 
 اساساً این فناوری، گفتار با حالت و احساسات را با آموزش کمی برای افراد ایجاد می کند. صداهای هوش مصنوعی از قبل دارای محدودیت های متعددی بودند که آنها را نسبتاً در حد پایین نگه می داشت. برخی از سیستم ها تنها پس از ساعت های طولانی استفاده از داده های آموزشی، گفتار بیانی را برای یک موضوع خاص ترکیب می کنند. برخی دیگر تنها پس از چند دقیقه از یک موضوع جدید می توانند ترجمه و گفتار ایجاد کرده اما نمی توانند گفتار گویا را برای آن شخص ترکیب کنند.
 
برای توسعه این فناوری جدید، دانشمندان از ریتم و زیر و بم گفتار عادی برای نمایش احساسات استفاده کردند. این تکنیک به آنها کمک کرد تا سخنرانی های رسا با طیف وسیعی از صداها را شبیه سازی کنند.
به گفته محققان، این مدل پیشنهادی ما می ‌تواند صدای جدیدی را بیان کند، احساس کند، آواز بخواند یا سبک یک سخنرانی مرجع معین را کپی کند. 
 
 یکی از جنبه های منفی این تکنیک پیشرفته اینست که می توان از آن برای ساختن ویدیوها و صداهای دیپ فیک یا جعل عمیق بسیار دقیق استفاده کرد.  نیخارا پاارت (Neekhara Paarth) یکی دیگر از محققان این پژوهش ها، این امر را به عنوان یک تهدید و نگرانی تصدیق می کند. به این ترتیب، تیم تحقیقاتی بر روی اصلاح آن تمرکز خواهد کرد. آنها قصد دارند روی یک کد پنهان کار کنند که به شما کمک می کند تا صداهای شبیه سازی شده را حذف کنید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.