فناوری اطلاعات

قانون جدید اسپانیا برای نظارت بر فعالیت سلبریتی‌ها در بازار ارزهای دیجیتال

منبع: قرن نو
 
مقامات اسپانیا قوانین جدیدی را برای نظارت بر فعالیت مجازی افراد مشهور و رسانه‌ای یا اینفلوئنسرها درباره تبلیغ و معامله رمزارزها وضع کردند.
 
براساس این طرح، اینفلوئنسرها و سایر تبلیغ‌کنندگان با بیش از صد هزار دنبال‌کننده در شبکه‌های اجتماعی در اسپانیا باید حداقل ده روز قبل از دریافت دارایی‌های حاصل از تبلیغ و معامله ارزهای دیجیتال به کمیسیون اوراق بهادار ملی اسپانیا موسوم به (CNMV) اطلاع دهند.
 
به موجب این قانون که قرار است از 17 فوریه سال جاری میلادی در اسپانیا اجرایی شود، چنانچه افراد مشهور این کشور در فضای مجازی این قوانین را زیر پا بگذارند با جریمه‌ای تا میزان سیصد هزار یورو روبخ‌رو می‌شوند.
 
همچنین این افراد باید درباره تبلیغات به نفع یا علیه ارزهای دیجیتال مسئول باشند؛ زیرا اگر ثابت شود برای این کار پولی دریافت کرده‌اند، با مجازات جداگانه‌ای روبه‌رو خواهند شد.
 
همچنین براساس این قانون افراد مشهور و رسانه‌ای اسپانیا در فضای مجازی موظف‌اند تا در کنار تبلیغات ارزهای دیجیتال، حقایق لازم درباره معامله ارزهای دیجیتال را نیز به مردم اطلاع دهند؛ برای مثال آنها باید به مردم گوشزد کنند که معامله رمزارزها غیرقانونی است و سازوکارهای مالی آن در دسته معاملات پرخطر قرار می‌گیرد.
 
براساس طرح پیشنهادشده از سوی قانون‌گذاران اسپانیایی، شرکت‌های تجاری و اداره‌های روابط عمومی آنها که در راستای تبلیغ ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کنند نیز باید این قوانین را رعایت کنند.
 
رودریگو بوئناونتورا، رئیس کمیسیون اوراق بهادار ملی اسپانیا در این‌باره در مصاحبه با نشریه فایننشال تایمز گفت: اگر با این قانون اینفلوئنسرها و سلبریتی‌ها را کنترل نمی‌کردیم، همواره راه دیگری برای عبور از قوانین مالی مربوطه وجود داشت. بنابراین این قانون جدیدی است که فعالیت‌های مجازی ما و آنها را قانون‌مند می‌کند و از این طریق می‌شود برای تبلیغ کردن رمزارزها یا مسائل دیگر با رعایت ملاحظات و دستورالعمل‌های قانونی عمل کرد.
 
این درحالی است که اسپانیا تاکنون نخستین کشور عضو اتحادیه اروپا به‌شمار می‌رود که توانسته چنین سیاست‌های مالی درباره معامله ارزهای دیجیتال در پیش بگیرد. بااین‌حال، سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا درباره نحوه تنظیم مقررات استفاده و معامله رمزارزها به توافق نهایی نرسیده‌اند؛ هرچند برخی از این کشورها در حال رسیدگی به مسائل قانونی مربوط به ارزهای دیجیتال و نحوه اثرگذاری تبلیغات بر افزایش و کاهش قیمت آنها هستند.
 
باوجوداین، برخی از اینفلوئنسرها هم که پیش از این وارد معامله رمزارزها شده بودند، به دلیل گرفتن پول‌های هنگفت برای تبلیغ مثبت یا منفی ارزهای دیجیتال از سوی کشورهای متبوع خود نقره‌داغ شده‌اند؛ برای مثال در ماه جولای سال گذشته میلادی مقامات فرانسه، یک بازیگر مشهور و ستاره تلویزیونی این کشور را به دلیل گرفتن رشوه برای تبلیغ و فریب مردم درباره معامله بیت‌کوین به مبلغ 22 هزار و هشتصد دلار جریمه کردند.
 
همچنین کیم کارداشیان و فلوید می ودر، از چهره‌های مشهور رسانه‌ای در آمریکا هم چند روز پیش به اتهام مشارکت در طرح‌های مخرب در بازار رمزارزها در دادگاه حاضر شدند و برای آنها پرونده تشکیل شده است.

​​