اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

January 23, 2022
11:31 یکشنبه، 3ام بهمنماه 1400
کد خبر: 132569

پیشنهادهایی به نمایشگاه مجازی کتاب

 
یک کارشناس نرم‌افزار که معتقد است می‌توان انتظار خیلی بالاتری از سایت نمایشگاه مجازی کتاب داشت، ضمن بررسی‌هایی به ارائه پیشنهادهایی برای طراحی اپلیکیشن این رویداد و همچنین امکان خرید کتاب‌های الکترونیک می‌پردازد.
 
امیر جمالی، برنامه‌نویس و کارشناس نرم‌افزار در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص راهکارهایی برای بهبود وضعیت سایت دومین نمایشگاه کتاب، با توجه به اختلالات و تجربیات مربوط به نخستین دوره این رویداد، ضمن انجام بررسی‌هایی در زمینه interface و همچنین تجربه کاربر (user experience) اظهار کرد: یکی از مواردی که می‌توانم ذکر کنم این است که در مجموع، سایت به طور معقولی طراحی و پیاده‌سازی شده است؛ هرچند می‌توان انتظار خیلی بالاتری داشت و مسائل دیگری را درمورد سایتی که قرار است مختص به نمایشگاه کتاب یک کشور باشد، مطرح کرد.
 
او در عین حال گفت: اما اگر سایت را با پورتال‌های سازمانی و دولتی مقایسه کنیم، از لحاظ استاندارد طراحی، در رتبه بالاتری قرار می‌گیرد.
 
جمالی افزود: یک نوار متحرک در روزهای اخیر به بالای سایت اضافه شده است که احتمالا برای به دست آوردن رضایت یک مدیر در آخرین لحظات انجام شده، چون پیش از این وجود نداشت. چنین نوار متحرکی سال‌هاست که در استانداردهای طراحی وجود ندارد و کسی از چنین امکانی استفاده نمی‌کند.

این کارشناس نرم‌افزار در ادامه، درخصوص بررسی محتوایی سایت دومین نمایشگاه مجازی کتاب بیان کرد: اما اگر بخواهیم از طراحی عبور کنیم و به مسائل محتوایی بپردازیم، در مورد «فهرست ناشران» باید گفت که وقتی وارد صفحه می‌شویم، لیست همه ناشران همان ابتدای کار در صفحه نمایش داده می‌شود که به دلیل طولانی بودن این لیست، هم زمان زیادی طول می‌کشد تا صفحه شود و هم در زمان جست‌وجو با مشکل مواجه می‌شود. به نظر می‌رسد که تقسیم‌بندی و نمایش بر اساس حروف الفبا هم ایده خوبی نیست. مثلا برای پیداکردن نشر چشمه، باید به قسمت مربوط به «ن» مراجعه کرد و نه به حرف «چ»، که احتمالا این برای همه کاربران به راحتی قابل حدس نیست.
 
امیر جمالی ادامه داد: اما به طور کلی، قسمت جست‌وجوی سایت، با توجه به تعداد کتاب‌های موجود در سایت، قابل قبول است. اما برای مثال، در دسته‌بندی موضوعی، وقتی یک موضوع را انتخاب می‌کنیم، دیگر امکان جست‌وجوی کتاب در موضوع مشخص‌شده وجود ندارد. حتی در بخش جست‌وجوی پیشرفته هم چنین امکانی وجود ندارد. مثلا اگر یک کاربر قصد داشته باشد که از رمان‌های (ایرانی و خارجی) تازه منتشرشده امسال مطلع شود، این امکان به راحتی برای او وجود ندارد. ولی در کل، به دلیل وجود یک وب‌سایت جامع که شامل اطلاعات همه کتاب‌های موجود در نمایشگاه است، این امکان وجود دارد که کاربران بررسی مفصل‌تری بر روی کتاب‌ها انجام دهند که می‌تواند نتایج جالبی داشته باشد. مثلا می‌توان دید که در سه سال گذشته ۱۵ نمونه مختلف از کتاب «دختر پرتقالی» نوشته «یوستین گوردر» با مترجمین مختلف و از طرف انتشاراتی‌های متفاوت منتشر شده است. شاید لازم باشد بررسی دقیق‌تری بر روی کتاب‌هایی با این عناوین تکراری از طرف اهالی کتاب انجام و دراین‌باره صحبت شود که آیا این امر می‌تواند مثبت یا منفی تلقی شود.
 
او همچنین با بیان این‌که خوشبختانه برای هر کتاب یک نسخه pdf از صفحات اول (شامل: فهرست و گاهی مقدمه) وجود دارد که شاید برای کاربر کمک‌کننده باشد، توضیح داد: اما این pdfها خیلی محدود هستند و معمولا به سه یا چهار صفحه خلاصه می‌شوند. مورد دیگر این‌که هیچ توضیح خاصی در صفحه مربوط به کتاب موجود نیست. با توجه به این‌که کاربران برای مطالعه بخش‌هایی از کتاب به آن‌ها دسترسی ندارند، شاید اضافه کردن توضیحات مرتبط بتواند کاربران را در پیدا کردن کتاب مناسب راهنمایی کند.
 
این برنامه‌نویس و مخاطب کتاب سپس گفت: اگر امکان بررسی پنل ناشران هم وجود داشت، شاید امکان‌پذیر بود تا این قسمت از سایت نیز بررسی شود، تا ببینیم آیا راه آسان و سریعی برای این‌که یک ناشر همه کتاب‌های چاپ‌شده را به صورت یک‌جا در سایت ثبت کند، وجود دارد یا خیر. شاید یکی از دلایلی که باعث شده اطلاعات کاملی از کتاب‌ها وجود نداشته باشد، این است که ناشران مجبور بوده‌اند کتاب‌ها را یکی‌یکی وارد کنند که عملا کار طاقت‌فرسایی است.
 
جمالی همچنین در قالب ارائه پیشنهادهایی اظهار کرد: نکته دیگری که شاید قابل ذکر باشد این است که این روزها اکثر کاربران از طریق موبایل وارد سایت می‌شوند. خوشبختانه سایت بر روی موبایل به شکل قابل قبول و استانداردی نمایش داده می‌شود اما شاید برای سال‌های بعد بهتر باشد اپلیکیشن موبایل مربوط به نمایشگاه را هم ارائه کرد. و اما مساله آخر، با توجه به این‌که نمایشگاه کتاب در حال برگزاری به صورت مجازی است، شاید برای کاربران جذاب باشد که بتوانند از بین کتاب‌های نسخه الکترونیکی(epub) یا صوتی هم اقدام به خرید کنند. این اقدام شاید با همکاری سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی مثل طاقچه، فیدیبو و… قابل انجام باشد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.