تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

February 15, 2022
12:50 سه شنبه، 26ام بهمنماه 1400
کد خبر: 133320

توقیف اولین NFT در یک پرونده مالیاتی در انگلستان

 
اداره درآمد و گمرک انگلستان (HMRC)، سه دارایی‌‌ غیرهمتا (NFT) را به دلیل کلاهبرداری مالیاتی ضبط کرده است.
 
به نقل از کوین‌تلگراف، این نهاد مالیاتی اولین آژانس دولت انگلستان است که دست به توقیف یک NFT زده است. بر اساس گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، این NFT پس از دستگیری سه متهم که از ابزارهای پیچیده در راستای فرار مالیاتی استفاده کرده بودند به عنوان دارایی متهمان توقیف شد.
 
طبق گزارش‌های منتشرشده، متهمان این پرونده با استفاده از هویت‌های جعلی و ساخت ۲۵۰ شرکت پوششی قصد داشتند ۱.۴ میلیون پوند (۱.۸ میلیون دلار) مالیات ارزش افزوده (VAT) را دور بزنند.
 
به همین منظور HMRC حکمی برای توقیف دارایی‌های دیجیتالی به ارزش ۶ هزار و ۷۶۵ دلار به همراه سه NFT را دریافت کرد. نیک شارپ، معاون رئیس HMRC، می‌گوید این پرونده توقیف NFT و دارایی‌های دیجیتالی هشدار برای آنهایی است که در فکر مخفی کردن پول از مقامات هستند. او می‌گوید: «ما دائماً خود را با تکنولوژی جدید وفق می‌دهیم تا با راهکار تبهکاران و فراریان برای مخفی کردن دارایی همپا شویم.»
 
با اینکه هشدار مقامات مالیاتی در این رابطه به یک عرف تبدیل شده اما باید گفت این دارایی‌های دیجتالی و NFTها به عنوان دارایی توقیف شده و مقامات معمولاً پس از طی شدن روند دادگاه از دارایی‌های ضبط‌شده به عنوان منبعی برای جبران زیان استفاده می‌کنند. البته این کلکسیون و دارایی دیجیتالی به خودی خود ابزار جرم محسوب نشده و در راه ارتکاب جرم استفاده نشده‌اند.
 
NFTها که در زبان فارسی با نام‌های توکن غیرمثلی و دارایی غیرهمتا هم شناخته می‌شوند در سال ۲۰۲۱ و با شهرت یافتن رمزارزها به اوج شهرت خود رسیدند و برند‌ها و مردم عادی پا به این عرصه گذاشتند. با افزایش شهرت و کاربرد‌ این دارایی‌های دیجیتالی، حالا توجه قانون‌گذاران هم به این حوزه جلب شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.