سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

February 16, 2022
11:12 چهارشنبه، 27ام بهمنماه 1400
کد خبر: 133330

فروش نیمه‌رسانا در جهان به بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار رسید

 
فروش نیمه‌رسانا برای اولین بار در جهان به بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار رسید، آن هم در دورانی که شرکت‌ها برای پاسخ به تقاضای ناشی از کمبود چیپ تلاش می‌کنند. اتحادیه صنعت نیمه‌رسانا (SIA) در آمریکا اعلام کرد که فروش بین‌المللی این صنعت در سال ۲۰۲۱ به رکورد ۵۵۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار رسیده و نسبت به سال گذشته خود (۲۰۲۰) ۲۶.۲ درصد رشد کرده است.
 
 به نقل از CNBC، این صنعت در سال ۲۰۲۱ رکورد دیگری هم به ثبت رساند و آن ارسال ۱.۱۵ هزار میلیارد واحد نیمه‌رسانا برای متقاضیان و مشتریان است.
 
جان نیوفر، نماینده و مدیرعامل SIA، می‌گوید: «در سال ۲۰۲۱ به دنبال کمبود دائمی نیمه‌رسانا در جهان، شرکت‌ها تولید را به حد قابل توجهی افزایش دادند تا پاسخگوی افزایش مداوم تقاضا باشند و در نتیجه رکورد تازه‌ای در فروش و واحد‌های ارسال شده به ثبت رسید… با توجه به کاربرد چیپ در تکنولوژی‌های امروز و آینده، انتظار می‌رود در سال‌های آینده هم تقاضا برای تولید نیمه‌رسانا به میزان چشمگیری افزایش یابد.»
 
کمبود چیپ صنایع مختلف جهان از الکترونیک گرفته تا خودروسازی را تحت‌ تاثیر قرار داد و شرکت‌ها در برقراری تعادل بین تقاضا و کمبود محصولات به مشکل خوردند. همین مساله باعث شد دولت‌ها و قانون‌گذاران جهان برای عرضه بیشتر و سرمایه‌گذاری در جهت بومی‌سازی تولید نیمه‌رساناها وارد عمل شوند.
 
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، در سال ۲۰۲۱ پنجاه میلیارد دلار از بسته حمایت اقتصادیِ دو هزار میلیارد دلاری خود را به تولید و تحقیقات نیمه‌رسانا اختصاص داد. این لایه که با نام قانون چیپ برای آمریکا (CHIPS for America Act) شناخته می‌شود در حال طی روند قانونی است و هدف از آن تحقیق و توسعه و تضمین زنجیره عرضه این صنعت است.
 
کمیسیون اروپا،‌ بازوی اجرایی اتحادیه اروپا، در ماه جاری (فوریه) از قانون چیپ‌های اروپایی (European Chips Act) خبر داد که باعث می‌شود تا سال ۲۰۳۰، پانزده میلیارد یورو (۱۷.۱۱ میلیارد دلار) سرمایه‌گذاری در حوزه چیپ در بخش دولتی و خصوصی انجام پذیرد.
 
فروش نیمه‌رساناها در چین هم در سال ۲۰۲۱ رکورد زد و با رشد ۲۷.۱ درصدی نسبت به سال گذشته به ۱۹۲.۵ میلیارد دلار رسید که طبق اعلام SIA از عملکرد جهانی بهتر بود.
 
چین در چند سال گذشته پیرو افزایش تنش ژئوپلیتیک با ایالات متحده، به شدت روی تقویت صنعت چیپ داخلی خود تمرکز کرده است. پکن افزایش خودکفایی در تولید نیمه‌رسانا‌ها را یکی از اولویت‌های اصلی خود قرار داده، با این همه چین هنوز هم به شدت به تکنولوژی خارجی وابسته است.
 
از بین بازارهای مهم جهان، بازار نیمه‌رسانای آمریکا با ۲۷.۴ درصد رشد، بیشترین رشد را در سال ۲۰۲۱ به ثبت رساند و پس از آن هم اروپا با ۲۷.۳ درصد رشد قرار دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.