تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

February 19, 2022
14:12 شنبه، 30ام بهمنماه 1400
کد خبر: 133409

نقش بلاک‌چین در آینده‌ شبیه نقش IT و انفجار اطلاعات است

 
عضو کمیسیون رمزارز و بلاک‌چین سازمان نظام‌صنفی رایانه‌ای کشور گفت: فناوری بلاک‌چین در صنعت بانکداری مزایایی دارد که کاهش هزینه‌های سازمانی، افزایش امنیت، جلوگیری از پولشویی و بهینه‌سازی تعاملات مالی بین‌المللی مهم‌ترین آنهاست.
 
علی پاک‌باخته‌گان زنجانی در مورد ضرورت توجه همه بخش‌ها و صنایع مختلف به ارزهای دیجیتال و بلاک‌چین، گفت: چند روز گذشته رییس سازمان توسعه تجارت خبر داد که اکنون بلاک‌چین در سامانه جامع تجارت پیاده‌سازی شده و سازوکارهای ارزی جدید مانند بلاک‌چین در کنار تسهیل تعهدات ارزی در دستور کار قرار گرفته است که این خبر و اخبار این چنینی درحوزه تجارت داخلی و خارجی می‌تواند دموکراسی اقتصادی را به‌دنبال داشته باشد و انقلابی در اقتصاد کشور ایجاد کند.
 
وی افزود: در محافل مختلف سعی در شفاف‌سازی و آگاهی‌رسانی در زمینه این انقلاب صنعتی چهارم را داشته و دارم، چون به اعتقاد بنده مهم‌ترین مشکل در این زمینه عدم آگاهی صحیح در رابطه با این فرافناوری جهان است که موجب بروز مشکل، چالش‌ها و یا خلاهای قانونی آن شده است. زمانی که تمام مزیت‌های فناوری شناسایی شده و راهکارهای استفاده صحیح از آن معرفی و اطلاع‌رسانی شود طبیعی است که می‌توان بسیاری از مشکلات اقتصادی حالِ حاضر کشورها و از جمله کشورمان را حل کرد.
 
عضو کمیسیون رمز ارز و بلاک‌چین سازمان نظام‌صنفی رایانه‌ای کشور خاطرنشان کرد: مقاومت در برابر تکنولوژی‌های جدید به دلیل داشتن تبعات منفی آن به دلیل عدم شناخت کافی و خلا قوانین، مشکلی را حل نمی‌کند، چون اگر اینگونه بود که چیزهای ابتدایی مثل تلفن همراه را نباید استفاده می‌کردیم‌ و یا فناوری هوش مصنوعی که گفته می‌شود قدرت هوش مصنوعی به میزانی خواهد بود که جرایم وحشتناکی را دامن خواهد زد. همه اینها دارای جنبه‌های مثبت و منفی هستند که لازمه زندگی بوده و نمی‌توان بدون آنها پیشرفت کرده و جلوی ورود آنها را گرفت، بلکه باید جوانب مثبت و فواید آنها را شناسایی و آگاهی‌رسانی کرد.
 
پاک‌باخته‌گان زنجانی در عین حال بیان کرد: در مورد بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال هم شاهد چنین اتفاقاتی هستیم. خود بلاک‌چین می‌تواند شروع یک سری تحولات فناوری باشد که منجر به تحولات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی شود و می‌تواند در آینده‌ای نه چندان دور، چیزی شبیه نقش IT یا انفجار اطلاعات داشته باشد. بنابراین نمی‌توان آن را محدود به بیت‌کوین و ماینینگ کرد.
 
وی با بیان اینکه فناوری بلاک‌چین در صنعت بانکداری مزایایی دارد که کاهش هزینه‌های سازمانی، افزایش امنیت، جلوگیری از پولشویی و بهینه‌سازی تعاملات مالی بین‌المللی مهم‌ترین آنهاست، گفت: شرایط کنونی کشور بسیار حساس است، ما در این مقطع زمانی به درآمدهای ارزی نیاز داریم؛ در این شرایط صنعت ماینینگ و استخراج ارزهای دیجیتال ضمن ارزآوری می‌تواند در تسهیل تجارت بین‌المللی کمک کند. بازرگانان می‌توانند با استفاده از رمزارزهای تولیدشده نسبت به واردات کالا اقدام کرده و صادرکنندگان نیز محصول خود را در ازای دریافت رمزارز واگذار کنند.
 
رئیس کمیسیون رمزارز و بلاک‌چین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان البرز افزود: ماهیت حوزه رمزارزها مبتنی بر فناوری بلاک‌چین است که این پدیده را دستورناپذیر می‌کند و در صورت هرگونه فشار یا برخورد به جای رویکرد آموزشی و آگاه کردن مردم با ریسک‌های این حوزه صرفا منجر به تشویق به فعالیت زیرزمینی و غیرقانونی خواهد شد. بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز، مهم‌ترین و موفق‌ترین کاربرد فناوری بلاک چین هستند. به عنوان مثال، در بیت‌کوین با استفاده از این فناوری امکان تقلب، دوبار خرج کردن پول و برگشت تراکنش‌ها از بین می‌رود.
 
به گفته برخی کارشناسان این حوزه، بانک‌ها و سرمایه‌گذاران خطرپذیر در دنیا به این جمع‌بندی رسیده‌اند که انقلاب صنعتی چهارم توسط بلاک‌چین قابل اجراست و می‌تواند نحوه تبادل ارزش و دموکراسی اقتصادی را به‌دنبال داشته باشد. پس بسیار جسورانه در حال هزینه‌کردن هستند تا بتوانند شرکت‌های فناورانه نسل بعدی را پیدا و اقتصادشان را متحول کنند. مهم‌ترین ویژگی این فناوری تمرکززدایی آن است که با ذخیره داده‌ها در سراسر شبکه بلاک‌چین، خطراتی را که با ذخیره داده‌ها به‌طور مرکزی به وجود می‌آید، حذف می‌کند.
 
واژه بلاک‌چین (Blockchain) ترکیبی از دو کلمه Block (بلوک) و Chain (زنجیره) است. این فناوری در حقیقت زنجیره‌ای از بلوک‌هاست. در هر بلاک، هر اطلاعاتی می‌تواند ثبت شود؛ از جرم و جنایت‌های یک فرد تا جزئیات تراکنش‌های یک شبکه پولی مانند بیت‌کوین اطلاعات در بلاک‌ها ثبت می‌شوند و بلاک‌ها با هم به صورت زنجیره‌ای مرتبط می‌شوند. این زنجیره، بلاک‌چین را تشکیل می‌دهد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.