سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

February 19, 2022
16:35 شنبه، 30ام بهمنماه 1400
کد خبر: 133428

اینتل سال ۲۰۲۴ پردازنده‌های نسل پانزدهمی Arrow Lake را عرضه می‌کند

 
اینتل در جلسه‌ای با سرمایه‌گذاران اعلام کرد پردازنده‌های سری آرو لیک را در سال ۲۰۲۴ عرضه می‌کند. احتمالاً یک سال بعد از آن شاهد عرضه‌ی سری لونار لیک خواهیم بود.
 
پت گلسینگر، مدیرعامل اینتل، در جریان برگزاری نشست سرمایه‌گذاران به‌صورت رسمی اعلام کرد که تیم آبی قصد دارد در سال ۲۰۲۴ چه محصولاتی را به بازار عرضه کند. برای نخستین بار، اینتل تأیید کرده پردازنده‌های جدید آرو لیک (Intel Arrow Lake) را به‌عنوان جایگزینی برای پردازنده‌های سری میتیور لیک (Meteor Lake) در قالب محصولی مصرفی (در قالب خانواده‌ی Core) تولید می‌کند.
 
بر‌ اساس آنچه ویدئوکاردز می‌نویسد، پردازنده‌های سری آرو لیک دو سال دیگر در‌ دسترس قرار می‌گیرند و احتمالاً متکی‌بر همان پلتفرم میتیور لیک خواهند بود. اینتل پردازنده‌های خانواده‌ی آرو لیک را در نهایت به‌عنوان پردازنده‌های نسل پانزدهمی سری Core معرفی خواهد کرد. بدین ترتیب به‌نظر می‌رسد تیم آبی قصد دارد همچنان به‌صورت سالانه نسل جدیدی از پردازنده‌هایش را به مشتریانش ارائه دهد.
 
پردازنده‌های سری آرو لیک اینتل از سه لیتوگرافی (نود پردازشی) استفاده خواهند کرد که شامل فناوری‌های Intel 4 و Intel 20A و External N3 می‌شود. اینتل همچنین تأیید کرده در خانواده‌ی لونار لیک (Lunar Lake) سراغ استفاده از Intel 18A و یک فناوری خارجی ناشناس می‌رود.
 
عرضه‌ی پردازنده‌های سری لونار لیک برای بعد از ۲۰۲۴ تعیین شده است؛ احتمالاً در ۲۰۲۵ شاهد عرضه‌ی این محصولات خواهیم بود. همچنین پیش‌بینی می‌شود پردازنده‌های سری نوا لیک (Nova Lake) سال ۲۰۲۶ از راه برسند.
 
اینتل در سال ۲۰۲۴ پردازنده‌های جدیدی نیز برای بازار سرور عرضه می‌کند که شامل هسته‌های پرقدرت و هسته‌های کم‌مصرف خواهند بود. تیم آبی روز گذشته عرضه‌ی پردازنده‌های سری گرانیت رپیدز (Granite Rapids) و سیرا فورست (Sierra Forest) را تأیید کرد.
 
گرانیت رپیدز در سال ۲۰۲۴ برای جایگزینی با سری امرالد رپیدز (Emerald Rapids) عرضه می‌شود، این در حالی است که سیرا فورست خانواده‌ی کاملاً جدیدی به حساب می‌آید که صرفاً شامل هسته‌های کم‌مصرف خواهد بود. به بیانی دیگر، آن دسته از پردازنده‌های خانواده‌ی Xeon که با کدنام سیرا فورست شناخته می‌شوند از معماری هیبریدی استفاده نمی‌کنند و صرفاً متکی‌ بر یک نوع هسته هستند. AMD رویکرد تقریباً مشابهی را در قبال خانواده‌ی Genoa که متکی‌بر هسته‌های ذن ۴ هستند، در پیش می‌گیرد. گفتنی است پردازنده‌های سری گرانیت رپیدز و سیرا فورست با استفاده از فناوری Intel 3 به تولید می‌رسند.
 
در سال ۲۰۲۳ شاهد عرضه‌ی سری امرالد رپیدز با فناوری Intel 7 خواهیم بود. تراشه‌های سری امرالد رپیدز از لحاظ سوکت با تراشه‌های سفایر رپیدز سازگاری خواهند داشت، اما قدرت پردازشی بیشتری ارائه خواهند داد. اینتل فعلاً نام پردازنده‌های نسل بعد سری Xeon را اعلام نکرده، اما انتظار داریم این تراشه‌ها در نهایت در قالب خانواده‌ی دایمند رپیدز (Diamond Rapids) عرضه شوند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.