سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

February 23, 2022
16:42 چهارشنبه، 4ام اسفندماه 1400
کد خبر: 133610

TSMC بخاطر بازدهی پایین کارخانه‌های سامسونگ، تراشه‌های کوالکام را می‌سازد

 
سامسونگ به شدت به دنبال این بود که کسب و کار ساخت تراشه‌های خود را گسترش دهد و برای سایر شرکت‌ها تراشه بسازد. اما به نظر می‌رسد که بازدهی پایین خطوط تولید این شرکت باعث شده کوالکام سفارشات خود را به TSMC بسپارد.
 
گزارش جدید خبرگزاری The Elec از کره جنوبی حاکی از آن است که کوالکام تصمیم گرفته تولید تمام پردازنده‌های 3 نانومتری نسل بعد خود را به جای سامسونگ به شرکت تایوانی TSMC واگذار کند. به نظر می‌رسد که این تصمیم به خاطر بازدهی پایین کارخانه‌های تراشه‌سازی سامسونگ اتخاذ شده است.
 
این گزارش می‌گوید کوالکام حتی از TSMC خواسته تا درصد خاصی از چیپست‌های 4 نانومتری اسنپدراگون 8 نسل 1 را تولید کند. قبلا گفته شده بود که سامسونگ تنها تولیدکننده این تراشه خواهد بود اما ظاهرا ناتوانی در تامین سفارشات شرایط را تغییر داده است.
 
نرخ بازدهی کارخانه‌های سامسونگ ناامیدکننده است
وضعیت نرخ بازدهی خط تولید تراشه‌های غول کره‌ای نگران‌کننده توصیف شده است. این نشریه می‌گوید نرخ بازدهی تراشه اسنپدراگون 8 نسل 1 کوالکام در کارخانه‌های سامسونگ فقط 35 درصد است، یعنی از هر 100 تراشه‌ای که ساخته می‌شود، 65 عدد معیوب‌ هستند یا کیفیت لازم را ندارند. گفته شده که نرخ بازدهی در خط تولید تراشه اگزینوس 2200 حتی از این هم کمتر است.
 
ظاهرا کوالکام در هنگام بازدید «تی‌ام رو»، رئیس واحد MX سامسونگ از مقر این شرکت در آمریکا، تصمیم خود را به اطلاع این غول کره‌ای رسانده و سفارش تراشه‌های 4 نانومتری را کاهش داده بود. به‌علاوه، همان زمان گفته شده بود که کوالکام نمی‌خواهد کره‌ای‌ها نقشی در ساخت تراشه‌های 3 نانومتری این شرکت داشته باشند.
 
افزون بر کوالکام، ظاهرا انویدیا هم تولید پردازشگرهای 7 نانومتری خود را به خاطر بازدهی پایین سامسونگ به TSMC واگذار کرده است. از دست دادن این دو مشتری بزرگ می‌تواند زیان سنگینی به کسب و کار تراشه‌سازی این شرکت وارد کند.
 
انتظار داریم که سامسونگ در دنباله سال جاری میلادی تولید تراشه‌های 3 نانومتری خود را آغاز کند. این غول فناوری همچنین با سرمایه‌گذاری 100 میلیارد دلاری می‌خواهد کیفیت بخش تراشه‌سازی خود را افزایش دهد تا رقابت جدی‌تری با TSMC داشته باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.