فناوری اطلاعات

جلوی شکایت صوری از کسب و کارهای اینترنتی با استعلام تراکنش پرداخت گرفته می‌شود

 
ثبت شکایت در سامانه هوشمند رسیدگی به شکایت نماد اعتماد الکترونیکی منوط به استعلام اطلاعات تراکنش پرداخت از بانک مرکزی خواهد شد در این صورت جلوی ثبت شکایت‌های صوری از کسب و کارهای اینترنتی گرفته خواهد شد.
 
به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، در سامانه جدید به منظور جلوگیری از ثبت شکایات صوری و بی ‌اساس نسبت به کسب ‌و کارهای اینترنتی که موجب تحمیل هزینه و زحمت اضافه برای کسب ‌و کارهای اینترنتی شده بود، ثبت شکایت صرفاً بر مبنای اطلاعات تراکنش پرداخت، استعلام آن از بانک مرکزی و تطبیق اطلاعات امکان‌ پذیر خواهد بود.
 
طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته هنگام ثبت شکایت در سامانه جدید، ورود اقلام اطلاعاتی تراکنش پرداخت مانند تاریخ، مبلغ، شماره ترمینال، شماره مرجع تراکنش و … توسط مصرف ‌کننده الزامی است. از همین رو خریداران و مشتریان کسب و کارهای اینترنتی باید اطلاعات تراکنش پرداخت اعم از درگاه پرداخت اینترنتی یا کارتخوان را ذخیره و نزد خود نگه دارند.
 
یکی از کارکردهای مهم نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد)، امکان پیگیری خرید از کسب ‌و کارهای اینترنتی از طریق ثبت شکایت در صورت بروز مشکلات احتمالی بعدی است که مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در اجرای مأموریت‌ های ذاتی و قانونی خود در زمینه حمایت از مصرف‌ کنندگان در فضای تجارت الکترونیکی، بدین منظور از سال‌ ها قبل نسبت به ایجاد بخش شکایت در سامانه اینماد اقدام کرده است.
 
به منظور ارتقای عملکرد و بهبود کیفیت ارائه خدمات به کسب‌ و کارهای اینترنتی و عموم مردم، بازنویسی سامانه اینماد در دستور کار مرکز تتا قرار دارد و در آینده نزدیک، بخش شکایات سامانه اینماد تحت عنوان سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات کسب ‌و کارهای اینترنتی راه ‌اندازی خواهد شد.
 
مرکز توسعه تجارت الکترونیکی از مشتریان کسب و کارهای اینترنتی خواسته است هنگام خرید از کسب و کارهای اینترنتی اطلاعات ترکنش پرداخت را به صورت دقیق ذخیره و نزد خود نگهداری کنند تا در صورت بروز مشکل امکان ثبت شکایت وجود داشته باشد.

​​