سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

February 28, 2022
11:06 دوشنبه، 9ام اسفندماه 1400
کد خبر: 133748

پردازنده‌های رایزن 7000 پردازشگر گرافیکی RDNA 2 با فرکانس 1.1 گیگاهرتز خواهند داشت

 
تاکنون تنها پردازنده‌های دسکتاپ رایزن که از پردازنده گرافیکی مجتمع (iGPU) بهره می‌بردند، تراشه‌های سری G بودند، ولی با عرضه پردازنده‌های مبتنی بر معماری Zen 4 اوضاع تغییر پیدا می‌کند. طبق گزارشی تازه انتظار داریم که پردازنده‌های سری رایزن 7000 از گرافیک مجتمع RDNA 2 با سرعت کلاک 1.1 گیگاهرتز استفاده کنند.
 
شرکت AMD قصد دارد اولین پردازنده‌های مبتنی بر معماری Zen 4 را در نیمه دوم 2022 عرضه کند. این پردازنده‌ها احتمالا شامل تراشه‌های سری رایزن 7000 دسکتاپ هم خواهند بود که از گرافیک مجتمع RDNA2 استفاده می‌کنند. حالا در گزارشی گفته شده که این چیپ‌ها 2 پردازنده WGP یا 4 واحد رایانش (CU) با سرعت 1.1 گیگاهرتز خواهند داشت.
 
البته هیچ کدام از این اطلاعات به تایید AMD نرسیده اما اگر درست باشد، انتظار داریم که این تراشه به ازای هر CU برابر 64 پردازنده جریانی، یعنی در مجموع 256 پردازنده جریانی داشته باشد. افزون بر گزارشی که امروز منتشر شده، در جزئیات درایور AMD SMU 13.0.5 هم به فرکانس 1.1 گیگاهرتزی اشاره شده است. ولی از طرف دیگر، این مشخصه می‌تواند مربوط به نمونه مهندسی پردازنده AMD باشد و در نهایت iGPU سریع‌تری را ببینیم.
 
توان iGPU رایزن 7000 دسکتاپ چقدر خواهد بود؟
بر اساس مشخصات موجود، پردازنده گرافیکی مجتمع تراشه‌های سری رایزن 7000 می‌توانند توانی بالغ بر 0.55 ترافلاپس ارائه کنند. این توان بسیار بیشتر از توان پردازنده‌های فعلی Vega و تقریبا یک سوم توان گرافیکی کنسول «استیم دک» است.
 
شرکت AMD این iGPU را عمدتا برای مدیریت امور نمایشی سیستم در نظر گرفته است. این گرافیک مجتمع احتمالا در تراشه‌های لپ‌تاپ سری رایزن 7000 با 16 واحد رایانش قدرت بیشتری ارائه خواهد کرد.
 
همان‌طور که گفتیم، پردازنده‌های سری رایزن 7000 در دنباله سال جاری میلادی به بازار می‌آیند و بر اساس لیتوگرافی 5 نانومتری ساخته می‌شوند. این تراشه‌ها قرار است از سوکت جدید LGA1718/AM5 استفاده کنند و با PCIe 5.0 و DDR5 سازگار باشند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.