اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

March 26, 2022
11:59 شنبه، 6ام فروردینماه 1401
کد خبر: 134530

روسیه در آغاز حمله به اوکراین ماهواره‌های اروپایی را هک کرده بود

 
مقامات دولت آمریکا مدعی‌اند که ارتش روسیه مسئول حمله به ماهواره‌های اروپایی ارائه‌دهنده اینترنت بوده است. این حملات در اواخر ماه فوریه ارتباط میان ارتش اوکراین را مختل کرده بود.
 
به گزارش واشنگتن پست، روس‌ها شبکه پهن‌باند ماهواره‌ای KA-SAT، متعلق به Viasat را که یک شرکت ارتباطات آمریکایی است، هک کرده‌اند. شبکه KA-SAT در تاریخ 24 فوریه، یعنی در روز آغاز حملات روسیه به اوکراین دچار اختلالاتی شد که بر ارتباطات اوکراین و مناطق اطراف آن اثر گذاشت. در همان زمان، Viasat به فاصله کوتاهی اعلام کرد که قطعی‌ها تحت تاثیر حمله سایبری بوده ولی جزئیات بیشتری منتشر نشد.
 
آژانس امنیت ملی ظاهرا در این زمینه در حال انجام تحقیقاتی با همکاری سرویس اطلاعات اوکراین بوده، اما فعلا هیچ گزارشی به‌صورت رسمی منتشر نشده است. البته منابع ناشناس به واشنگتن پست گفته‌اند که کارشناسان سرویس اطلاعاتی آمریکا به این نتیجه رسیده‌اند که روسیه پشت این حملات بوده است.
 
حمله روسیه به شبکه KA-SAT انجام گرفته بود
مسئولان شرکت Viasat می‌گویند این حمله از طریق سیستمی انجام گرفته که پایانه‌های ماهواره‌ای را مدیریت می‌کند و فقط بر کاربران شبکه KA-SAT اثر گذاشته است. این شبکه پارسال از ماهواره فرانسوی Eutelsat خریداری شده بود.
 
به دنبال این حملات، آژانس امنیت سایبری و امنیت زیرساخت (CISA) و اداره تحقیقات فدرال (FBI) در یادداشت مشترکی به ارائه‌دهندگان اینترنت ماهواره‌ای درباره ریسک حملات احتمالی به آمریکا و شبکه‌های بین‌المللی هشدار دادند. آن‌ها از شرکت‌ها خواستند تا در صورت مشاهده هرگونه فعالیت مخرب، بلافاصله آن‌ها را گزارش دهند.
 
با تداوم جنگ در اوکراین و تحریم‌های آمریکا علیه مسکو، دولت ایالات متحده هشدار داده که زیرساخت‌های این شرکت باید آماده حملات سایبری احتمالی از سمت روسیه باشند. دولت بایدن چند روز پیش از کسب و کارها خواست موارد احتیاط را رعایت کنند. دو روز پیش هم وزارت دادگستری آمریکا مدارکی را دال بر حمله چهار فرد روس وابسته به مسکو منتشر کرد که ظاهرا در چند کمپین سایبری پیچیده به شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی این کشور حمله کرده بودند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.