سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

April 13, 2022
16:50 چهارشنبه، 24ام فروردینماه 1401
کد خبر: 135032

حجم محموله‌های کامپیوتر شخصی در سه‌ماهه اول ۲۰۲۲ کاهش یافت

 
حجم محموله‌های کامپیوتر شخصی در اولین سه ماهه سال ۲۰۲۲ کاهش یافت اما درآمدها به دلیل فروش کامپیوتر‌های تجاری در حال افزایش هستند. طبق اعلام شرکت تحقیقاتی کانالیز، با وجود کاهش محموله‌های کامپیوتر شخصی از سال ۲۰۲۰، درآمد حاصل از فروش کامپیوتر در سه ماه اول سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است.
 
محموله‌های کامپیوتر و نوت‌بوک‌ها ۳ درصد نسبت به سال گذشته در همین دوره کاهش یافته و به ۸۰.۱ میلیون واحد رسیده است. این در حالی است که درآمد این بخش با افزایش قیمت به ۷۰ میلیارد دلار رسیده است.
 
رایانه‌های دسکتاپ عملکرد خوبی داشتند و با افزایشی ۱۳ درصدی در همین دوره به ۱۶.۸ میلیون واحد رسیده و در همین حال محموله‌های لپ‌تاپ کاهش ۶ درصدی را تجربه کرده و به ۶۳.۲ میلیون واحد تقلیل یافته‌اند.
 
کاهش محموله‌های نوت‌بوک آنچنان که به نظر می‌رسد نگران کننده نیست. برایان لینچ، تحلیلگر کانالیز، می‌گوید: «کاهش ۶ درصدی آن هم با وجود کاهش جدی تقاضا در بخش آموزش حاکی از قدرت این بخش است و صنعت کامپیوتر خانگی در جایگاه مستحکمی است تا سال‌های پیش رو را با عملکردی قدرتمند سپری کند.»
 
او در مصاحبه با وب‌سایت خبری تک‌نیوز‌ورلد (Technewsworld) گفت: «ما شاهد تغییر تقاضای مشتریان هستیم؛ آن هم در مقایسه با اوایل پاندمی که مردم هر لپ‌تاپی را به دست‌شان می‌رسید، می‌خریدند. در حال حاضر تقاضای بیشتری را برای بخش تجاری که با دستگاه‌های گران‌تر و مشخصات بالاتر همراه است شاهدیم.»
 
لینچ افزود: «از آنجایی که کامپیوتر از نگاه کسب‌وکارها دستگاهی مهم برای زندگی روزمره کارکنان محسوب می‌شود و به‌ویژه در محیط کار ترکیبی، کسب‌وکارها بیشتر از قبل مایل به ارتقای دستگاه‌های خود هستند.»
 
او می‌گوید: «ما نشانه‌های محکمی داریم که تقاضا در بخش تجاری در سال ۲۰۲۲ و سال‌های بعد به قوت خود باقی می‌ماند. انتظار داریم که طول عمر بخش تجاری فعلا کاهش پیدا کند. به‌طور کلی عملکرد قدرتمندی را در صنعت کامپیوتر انتظار داریم اما بخش تجاری تا سال ۲۰۲۵ عملکرد مثبت و متمایزی خواهد داشت.»
 
تقاضا برای کروم‌بوک کاهش یافته است
طبق اعلام گارتنر، کاهش تقاضا برای کروم‌بوک‌ها یکی از عوامل اصلی کاهش محموله‌های نوت‌بوک محسوب می‌شود. گارتنر در آمار اولیه خود که روز دوشنبه (۱۱ آوریل) منتشر شد، از کاهش ۷.۳ درصدی محموله‌های کامپیوتر در سه ماه اول خبر داده و مقدار آنها را ۷۷.۵ میلیون واحد اعلام کرده است.
 
میکاکو کیتاگاوا، مسئول تحقیقات گارتنر در بیانیه‌ای گفت: «پس از افزایش قابل توجه تقاضا برای کروم‌بوک‌ها در سال ۲۰۲۰ و اوایل ۲۰۲۱، که عامل آنهم افزایش تقاضا در بازار آموزشی ایالات متحده بود، رشد کروم‌بوک متوقف شده است.
 
او افزود: «رشد بازار کامپیوتر و کروم‌بوک در این سه ماهه دشوار بود، زیرا سال گذشته بازار کامپیوتر بالاترین رشد خود را در چند دهه گذشته به ثبت رساند.» با این حال گارتنر اشاره می‌کند که در صورت نادیده گرفتن محموله‌های کروم‌بوک، بازار کامپیوتر ۳.۳ درصد در این دوره رشد کرده است.
 
گارتنر توضیح می‌دهد کاهش تقاضای مشتریان هم یکی دیگر از دلایل کاهش محموله‌های کامپیوتر است و در حال حاضر هزینه‌ها در جهت دیگری انجام می‌شوند، البته با توجه به کار ترکیبی و بازگشت کارکنان به فضای اداره، تقاضا برای کامپیوتر‌های تجاری افزایش یافته است.
 
راس رابین، تحلیلگر شرکت تحقیقاتی ریتایکل (Reticle)، شرکت مشاوره تکنولوژی در نیویورک می‌گوید: «ما از چرخه‌ای عبور کردیم که مردم هرچه به دستشان می‌رسید را می‌خریدند تا با همکاران و دوستان و خانواده در ارتباط باشند. حالا که مردم به اداره بازگشتند، خرید کامپیوترهای شرکتی بیشتری شده است که از مدل‌های گران قیمت‌تر هستند.»
 
رابین افزود: «به دلیل مشکلات زنجیره عرضه، خریداران هم اگر به دلیل نبود محصولات ارزان قیمت دسترسی به آن نداشته باشند، شاید محصولاتی را با اوج بودجه خود خریداری کنند.»
 
استراحت مشتریان
شرکت بین‌المللی داده (IDC) هم در گزارش روز دوشنبه (۱۱ آوریل) خود از کاهش محموله‌های کامپیوتر در سه ماهه اول خبر داد. محموله‌های کامییوتر با کاهش ۵.۱ درصدی به ۸۰.۵ میلیون واحد رسیده است. در ادامه این گزارش آمده است بازار کامپیوتر دو سال رشد دو رقمی را پشت سر گذاشته و در حالی که کاهش محموله‌ها در سه ماه اول حاکی از کاهش قدرت رشد است، اما خبری از زوال این صنعت نیست.
 
راین ریث، نماینده ارشد دنبال‌کنندگان دستگاه موبایل در IDC، در بیانیه‌ای گفت: «نباید تمرکز خود را به کاهش حجم کامپیوتر نسبت به سال گذشته معطوف کنیم زیرا انتظار چنین وضعیتی می‌رفت. در عوض باید حواسمان باشد که صنعت کامپیوتر در دورانی که لجستیک و زنجیره عرضه هنوز بهم ریخته هستند ارسال ۸۰ میلیون کامپیوتر را مدیریت می‌کند و  این در حالی است که مشکلات ژئوپولتیک و پاندمی هم به قوت خود باقی است.»
 
او افزود: «ما شاهد کاهش سرعت بازارهای آموزش و مصرف هستیم اما شاخص‌ها نشان می‌دهد تقاضا برای کامپیوترهای تجاری با قدرت ادامه دارد. همچنین باور داریم بازار مصرفی در آینده دوباره رشد می‌کند.»
 
جی چو، مدیر تحقیقات کامپیوتری IDC، تصریح کرد در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ تعداد زیادی از پروژه‌های آموزشی خود را با آموزش از راه دور وفق دادند و این بازار حالا به نوعی سکون رسیده است.
 
او در مصاحبه با تک‌نیوزورلد گفت: «از آنجایی که مدارس به تازگی نوت‌بوک‌های مناسب تحصیل را تهیه کرده‌اند، کاهش قابل توجهی را در بخش فروش کروم‌بوک‌ها در سال ۲۰۲۲  انتظار داریم. ما فکر می‌کنیم به دلیل سیل عظیم خرید‌هایی که پیشتر شاهدش بودیم، شوق مشتریان فعلا فروکش خواهد کرد.»
 
او در ادامه افزود: «کامپیوترهای زیادی برای کار و آموزش از خانه خریداری شد. بسیاری از خانواده‌هایی که شاید یک کامپیوتر در خانه داشتند به یک باره یکی برای تمام افراد سن مدرسه و کار خریداری کردند. به نظرمان حالا پس از دو سال مشتریان به‌ویژه با وجود فشارهای تورم، کمی آرام گرفته و در سال ۲۰۲۳ کمی بهبودی را انتظار داریم.»
 
فروش تجاری ادامه دارد
جیک گولد، بنیان‌گذار و تحلیلگر شرکت مشاوره IT جی‌گولد اسوسیتز (J.Gold Associates) توضیح می‌دهد که پاندمی نیاز کودکان به کامپیوتر را به‌شدت افزایش داد و درنتیجه تقاضا به اوج رسید اما این اوج تقریبا فرونشسته و کسانی که کامپیوتر نیاز داشتند تا الان آن را خریداری کرده‌اند.
 
او به تک‌نیوزورلد گفت: «اما هنوز هم کامپیوترهای قدیمی زیادی وجود دارد که بالاخره باید ارتقا پیدا کند و به همین دلیل بازار به‌طور کامل نابود نشده است فقط پس از آن بازار فوق‌العاده، شاهد یک بازار جایگزینی معمولی خواهیم بود.»
 
گولد کاهش تقاضا را برای آینده کامپیوتر پیش‌بینی می‌کند اما به گفته او خبری از «سقوط آزاد» بازار نخواهد بود.
 
باب او دانل، بنیان‌گذار و تحلیلگر ارشد شرکت تحقیقات بازار و مشاوره تکنالیسیز (Technalysis) در کالیفرنیا، می‌گوید:‌ «ما همچنان در بخش تجاری قدرت را شاهد خواهیم بود.»
 
او به تک‌نیوزورلد گفت:‌ «شرکت‌ها در دوران پاندمی هم کامپیوتر خریداری کردند اما هنوز مسیر بعدی آنها با سوالاتی همراه بود. در حال حاضر تصویر بهتری تشکیل شده و سرمایه‌گذاری افزایش خواهد یافت. به نظر من رشد قدرتمند تجاری را در چندین سه‌ماهه تجربه می‌کنیم.»
 
طبق پیش بینی او «کامپیوترهای مصرفی که یکی از عوامل اصلی افزایش حجم محموله‌ها بودند، روند نزولی را ادامه می‌دهند اما میانگین قیمت فروش همچنان افزایش می‌یابد و این به مساله درآمد کمک می‌کند.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.