تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

April 18, 2022
11:01 دوشنبه، 29ام فروردینماه 1401
کد خبر: 135133

چرا IBM یکی از اخلاقی‌ترین شرکت‌های جهان شد

 
گروه مطالعات اخلاقی پژوهشگاه فضای مجازی در گزارشی انتخاب شرکت IBM به‌عنوان یکی از اخلاقی‌ترین شرکت‌های جهان را طبق گزارش عملکردی که این شرکت منتشر کرده، بررسی کرده است.
 
به گزارش پژوهشگاه فضای مجازی، نوشته پیش رو گزارشی است که شرکت آی‌بی‌ام (IBM) در پی انتخاب خود به‌عنوان یکی از اخلاقی‌ترین شرکت‌های جهان در دو سال متوالی منتشر کرده است. آی‌بی‌ام در این گزارش به برخی اقدامات در راستای تحقق ارزش‌های اخلاقی و همچنین اصول و ارزش‌های خود اشاره می‌کند و این انتخاب را مرهون سیاست‌های در پیش‌گرفته خود می‌داند.
 
این نوشتار صرف‌نظر از صحت یا عدم صحت ادعاهای این شرکت در مورد خود، می‌تواند برای شرکت‌ها به‌خصوص در حوزه فناوری و فضای مجازی قابل استفاده باشد و به‌همین دلیل منتشر می‌شود.
 
آی‌بی‌ام برای دومین سال متوالی توسط مؤسسه اتیسفیر به‌عنوان یکی از اخلاقی‌ترین شرکت‌های جهان معرفی شد. مؤسسه اتیسفیر، سازمانی است که فعالیت‌های آن مختص تعریف و پیشبرد استانداردهای شیوه‌های اخلاقی کسب‌وکار در سراسر جهان است.
 
امروزه، دولت‌ها، مشاغل و افراد، بیش از هر زمانی دیگر، اخلاق‌مداری شرکت‌ها در نحوه انجام کارشان را مورد ارزیابی قرار می‌دهند. با توجه به اهمیت روز افزون اخلاقیات در تجارت، شرکت آی‌بی‌ام (IBM) فهرستی از شرکت‌هایی را مشخص می‌کند که بر کسب‌وکارها و جوامع در سراسر جهان اثرات مثبت می‌گذارند و با شرکای تجاری و مشتریان خود به‌صورت دائم و یکپارچه برای انجام امور اخلاقی تلاش می‌کنند.
 
اخیراً شرکت آی‌بی‌ام به کمک شرکت «مورنینگ کانسالت» مطالعه‌ای انجام داد که بیش از ۷۰۰۰ نفر در ۱۴ کشور جهان در آن شرکت کردند. در این مطالعه از افراد خواسته شد ارزش درک‌شده توسط مشاغل را در زمینه بهبود نیروی کار، پایداری محیط‌زیست و جامعه مدنی رتبه‌بندی کنند.
 
تحقیقات نشان داد که ۸۰ درصد از پاسخ‌دهندگان در سراسر جهان بر این موضوع تاکید داشتند که شرکت‌ها وظیفه دارند کارمندان، محیط و جامعه را به اندازه اهمیت ارائه سود به سهامداران، در اولویت قرار دهند. به همین دلیل است که آی‌بی‌ام بیش از یک قرن، سعی در جلب و حفظ اعتماد همه ذی‌نفعان اعم از مشتریان، شرکا، کارمندان و مردم در جامعه هدف خود در سراسر دنیا دارد. اساس فلسفه کسب‌وکار این شرکت تعهد بلندمدت به یکپارچگی است و همواره این تعهد را در تعاملاتش با ذی‌نفعان رعایت می‌کند.
 
رویکرد آی‌بی‌ام اهمیت به محیط زیست در تولید و ارائه محصولات و عملیات، پایداری زنجیره تأمین جهانی، حکمرانی، اخلاق و چگونگی معرفی فناوری‌های نوظهور مانند هوش مصنوعی در تمام جهان است. بر مبنای همین اعتماد است که ۹۵ درصد از ۵۰۰ شرکت بزرگ آمریکا، برای مدیریت اطلاعات خود به آی‌بی‌ام تکیه می‌کنند.
 
به‌عنوان‌مثال آی‌بی‌ام در سال ۲۰۱۸، ۲۵.۸ میلیارد دلار در شبکه جهانی متشکل از بیش از ۱۳۰۰۰ تأمین‌کننده هزینه کرد تا فرصتی را برای ارتقای ارزش‌هایش و کمک به پیشرفت اقتصادی- اجتماعی فراهم کند.
 
این شرکت با تأمین‌کنندگان جهت تأمین نیازها و ارزیابی و انطباق با راه‌حل‌های پایدار همکاری می‌کند و به‌مدت ۵۰ سال تلاش کرده است تا تنوع زنجیره تأمین را افزایش دهد. نیمی از ۱۰۰ تأمین‌کننده برتر این شرکت، گزارش مسئولیت اجتماعی خود را نیز منتشر کرده‌اند.
 
آی‌بی‌ام از همان ابتدا، سیاست‌هایی را اتخاذ کرده است که مشارکت را ترویج دهد، با مردم با احترام رفتار کند و ارزش‌های آنان را بپذیرد. این میراث امروزه در همه ابعاد خصوصی و عمومی در این شرکت ادامه دارد. اصول صداقت و شفافیت IBM ، بازتابی از یک دوره جدید اخلاقی است؛ دوره‌ای که فناوری به‌طور فزاینده‌ای بر همه جنبه‌های جامعه از نحوه ارائه خدمات دولتی، نحوه خرید و سرگرمی، نحوه یادگیری کودکان و همچنین نحوه برخورد پزشکان با بیماران تأثیر می‌گذارد.
 
به همین دلیل است که در قرن بیست و یکم و عصر ارتباطات، اهمیت به جنبه اخلاقی امور، بهترین رویکرد تجاری محسوب می‌شود. موفق‌ترین سازمان‌ها همیشه بر ارزش‌ها و اهداف تمرکز می‌کنند تا تفکر بلندمدت خود را به سمت تبدیل دنیا به مکانی بهتر هدایت کنند.
 
آی‌بی‌ام برای بیش از یک قرن، این رویکرد را داشته است و با ظهور فناوری‌های جدید و تحول جامعه، همچنان این تفکر پابرجا باقی مانده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.