اینترنت و شبکه

سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

April 25, 2022
16:25 دوشنبه، 5ام اردیبهشتماه 1401
کد خبر: 135350

سامسونگ تراشه هوش مصنوعی ۱۰۰۰ هسته‌ای Esperanto RISC-V را آزمایش می‌کند

 
گفته می‌شود واحد خدمات فناوری اطلاعات سامسونگ (SDS) و چند شرکت دیگر در حال آزمایش پردازنده‌ای هستند که به‌ بیش از ۱۰۰۰ هسته‌ی همه‌منظوره‌ی RISC-V مجهز شده است.
 
Esperanto Technologies طراح تراشه‌ی هزار هسته‌ای RISC-V پنجشنبه‌ی گذشته گفت سامسونگ SDS و شرکت‌های دیگر در حال انجام ارزیابی‌های اولیه‌ی شتاب‌دهنده‌ی استنتاج هوش مصنوعی ET-SoC-1 این استارتاپ هستند.
 
به‌گزارش Theregister، در سال ۲۰۱۴، دیو دیتزل استارتاپ مستقر در مانتین‌ویو کالیفرنیا را تأسیس کرد. دیتزل یکی از کهنه‌کاران صنعت نیمه‌هادی است که در اینتل روی معماری‌های محاسباتی موازی کار می‌کرد. وی در اوایل دوره‌ی کاری خود، توسعه‌ی معماری مجموعه دستورها پردازنده‌ی مرکزی SPARC را در سان‌مایکروسیستم رهبری می‌کرد. اکنون آرت سوئیفت Esperanto را رهبری می‌کند که سابقه‌ی رهبری واحدهای نیمه‌هادی ازجمله مدیرعاملی شرکت Wave Computing را برعهده داشته است.
 
ET-SoC-1 به ۱۰۸۸ هسته‌ی پردازشی ۶۴ بیتی مجهز است که در مصرف انرژی بسیار بهینه عمل می‌کند و از معماری RISC-V بهره می‌برد. این تراشه جایگزینی نوظهور برای x86 و Arm ISA است. این هسته‌ها از واحدهای ریاضی بردار/تنسور مخصوص خود برای افزایش سرعت عملیات‌های یادگیری ماشینی شتاب استفاده می‌کنند. این تراشه به چهار هسته‌ی RISC-V با کارایی بالا و بیش از ۱۶۰ میلیون بایت SRAM روی تراشه (بیش از ۱۵۲ مگابایت) و رابط‌های حافظه‌ی فلش و DRAM اکسترنال نیز مجهز شده است.
 
Esperanto مدعی شده است که با این معماری سریع‌ترین تراشه‌ی هوش مصنوعی RISC-V را ارائه کرده است. به‌گفته‌ی این استارتاپ، ET-SoC-1 ازنظر مصرف انرژی، بسیار بهینه عمل می‌کند و برای برآورده‌کردن قدرت محاسباتی موردنیاز مشتریان مراکز داده در مقیاس‌های بزرگ طراحی شده است.

 
 
Esperanto ادعا می‌کند ET-SoC-1 می‌تواند فرایندهای یادگیری ماشینی را به‌خوبی اجرا کند و در توصیه‌ی یادگیری ماشینی، یکی از رایج‌ترین برنامه‌های کاربردی تحت سرور، بر فناوری‌های شرکت مادر فیسبوک، یعنی متا و نیز آمازون برتری دارد.
 
پاتریک بنگرت، معاوت هوش مصنوعی سامسونگ SDS گفت که تیم علوم داده‌ی او از اولین آزمایش ET-SoC-1 بسیار تحت‌تأثیر قرار گرفته است. وی اعلام کرد که پردازنده‌های رقبای Esperanto عملکردی در سطح مقیاس‌بندی ET-SoC-1 ارائه نمی‌دهند و این یعنی تراشه‌‌ی Esperanto در ارائه‌ی سطح بالاتری از عملکرد، بسیار خوب عمل می‌کند.
 
نمونه‌برداری از تراشه‌ی جدید یک طرف موضوع است و اینکه شرکتی بزرگ سفارش خریدی با حجم زیاد بدهد، اهمیت زیادی دارد؛ زیرا چنین اقدامی نشان می‌دهد شرکت مدنظر برای تولید محصولات و خدمات درآمدزا به چنین تراشه‌هایی نیاز دارد. بنابراین، اخبار نمونه‌گیری از تراشه‌های Esperanto یکی از نقاط عطف بسیاری است که قبل از ایجاد نگرانی برای ارائه‌دهندگان تراشه‌های هوش مصنوعی مثل انویدیا باید به آن دست یابد.
 
Esperanto اعلام کرده است به‌دنبال شرکت‌های دیگری است که قصد دارند به برنامه‌ی ارزیابی آن بپیوندند؛ برنامه‌ای که به کاربران اجازه می‌دهد. ET-SoC-1 را روی انوع مدل‌های هوش مصنوعی ازجمله مدل‌های توصیه، ترنسفورماتور و شبکه‌های بصری قرار دهند. این برنامه به شرکت‌ها اجازه می‌دهد مدل‌های مختلف و انواع داده‌ها و پیکربندی‌های محاسباتی حداکثر ۳۲ خوشه را آزمایش کنند.

 
کارل فروند، تحلیلگر Cambrian-AI Research، گفت که Esperanto با تراشه‌ی ET-SoC-1 عملکرد بسیار خوبی در کار با مدل‌های ResNet 50، DLRM و ترنسفورمر ارائه داد؛ البته نتایج این آزمایش به‌اشتراک گذاشته نشده است. وی همچنین اشاره کرد که انتظار دارد این تراشه فقط با ۲۰ وات، با تمام توان کار کند.
 
فروند به این نکته نیز اشاره کرد که ابزارهای برنامه‌نویسی و پشته‌های نرم‌افزاری Esperanto به‌آسانی با بارهای کاری هوش مصنوعی جدید و بارهای کاری غیر هوش مصنوعی سازگار شوند که همگی روی یک تراشه اجرا می‌شوند.
 
بااین‌حال، فروند اعلام کرده است که تراشه‌ی Esperanto کمی دیر وارد میدان شده است؛ بنابراین، این سؤال مطرح می‌شود که آیا این استارتاپ می‌تواند با سایر شرکت‌هایی که روی توسعه‌ی تراشه‌های کم‌مصرف کار می‌کنند، همگام شود یا خیر.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.