تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

May 8, 2022
16:53 یکشنبه، 18ام اردیبهشتماه 1401
کد خبر: 135668

قالیباف از اصرار مجلس بر اجرایی شدن کالابرگ الکترونیکی خبر داد: کوپن، آخرین راه حفظ قدرت خرید مردم

 
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای جلوگیری از مشکلات پرداخت یارانه نقدی و حواشی پیش روی آن مجلس اصرار بر کالابرگ الکترونیکی دارد، از تلاش مجلس برای حفظ قدرت خرید مردم خبر داد.
 
به گفته او طبق قانون مجلس، برای هر نفر در ماه، مقدار مشخصی از چند قلم کالای ضروری مانند مرغ، تخم مرغ، روغن و پنیر در نظر گرفته شده. مردم باید بتوانند این مقدار را با کالابرگ، به همان قیمت شهریور ۱۴۰۰ بخرند.
 
این اظهار نظر رئیس مجلس در شرایطی مطرح شده که طی چند روز گذشته نگرانی از افزایش قیمت کالاهای اساسی بیش از گذشته مردم را سردرگم کرده و حتی اخباری مبنی بر برخورد قانونی با کارخانه‌های تولید ماکارانی هم شنیده شده است. اما به نظر می‌رسد کوپنی شدن کالاهای اساسی این بار به شکل الکترونیک آخرین راهکار نجات سفره مردم است.
 
 
تلاش مجلس برای حفظ قدرت خرید مردم
محمد باقرقالیباف با تاکید بر اینکه سیاست مجلس بر حفظ قدرت خرید مردم است، گفت: «همانگونه که در قانون بودجه ۱۴۰۱ تصویب شده؛ کالا‌های ضروری معیشتی باید از طریق کالابرگ الکترونیک و به قیمت شهریور ۱۴۰۰ به مردم ارائه شود.»
 
قالیباف در جلسه امروز (یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود با اشاره به اینکه امروز یکی از مباحث مهم امروز، بحث گرانی‌ها و مشخصا گرانی آرد صنعتی و ماکارونی است، گفت: «مسئله اصلی که باعث نگرانی بیشتر مردم شده این است که گرانی اخیر شروع گرانی‌های کالا‌های اساسی باشد که معیشت مردم به آن‌ها گره خورده است.»
 
قالیباف در ادامه توضیحات خود به پیگیری‌ها و جلسات مجلس اشاره کرد و گفت:«مقرر شد که قانون مجلس به طور کامل اجرایی شود، انشاءالله یک آرامش معیشتی برای مردم ایجاد خواهد شد.»
 
کالابرگ الکترونیکی چطور کار می‌کند؟
قالیباف در بخشی از نطق پیش از دستور خود به تشریح اهداف کالابرگ الکترونیکی پرداخت و گفت: «هدف گذاری در این طرح همانطور که مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۱ تصویب کرده است، ارائه کالا‌های ضروری معیشتی به مردم به قیمت شهریور ۱۴۰۰ است. در این تصمیم باید کالا‌های ضروری معیشتی با کالابرگ الکترونیک به قیمت شهریور ۱۴۰۰ به مردم داده شود.»
 
رئیس مجلس در تشریح مدل فوق به ذکر مثالی پرداخت و گفت: «به عنوان مثال اگر برای هر نفر ۱.۵ تا ۲ کیلوگرم مرغ در ماه در نظر گرفته شده باشد مردم می‌توانند با همان کارت بانکی که دارند، به همان مراکز که قبلا خرید می‌کردند، مراجعه کنند. مثلا برای یک خانواده ۵ نفره می‌تواند بین ۸ تا ۱۰ کیلو مرغ به قیمت کیلویی حدود ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان است، خرید کنند و مابه التفاوت قیمت عادی بازار تا بازار را دولت به حساب فروشنده پرداخت می‌کند.»
 
 
تلاش برای ادامه حیات، این بار بر بستر تکنولوژی
قالیباف به جلساتی که با رئیس جمهور برگزار شده اشاره کرد و گفت: «بحث‌هایی که دیروز در جلسه شورای هماهنگی اقتصادی صورت گرفت، مجموعه دولت تصمیم گرفت هرگونه پرداختی در چارچوب ارائه کالابرگ الکترونیکی کالا‌های اساسی باشد و قانون مجلس را مبنا قرار دهند.»
 
کالابرگ الکترونیکی، یا همان عبارت آشنای کوپن، موضوعی است که پیش از این هم به انواع و اشکال متفاوت طرح شده بود. اما بهره‌مندی از ظرفیت‌های لازم از زیر ساخت‌های الکترونیکی تا اینترنت و سرعت آن و حتی امکان فعال بودن دستگاه‌های pos در همه ساعات و روزهای پرترافیک از نظر تراکنش، موضوعی است که باید مورد توجه بیشتر قرار بگیرد.
 
حالا باید دید کالابرگ الکترونیکی بعد از نسخه‌های الکترونیکی که با وجود اهمیت در توسعه سلامت عمومی جامعه همچنان به درستی اجرایی نشده، وضعیت معیشت مردم را به کجا خواهد کشاند؟ آیا در نهایت مردم با همان پاسخ قطعی سیستم در داروخانه‌ها؛ این بار در قصابی و نانوایی روبرو خواهند شد؟
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.