سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

June 1, 2022
14:06 چهارشنبه، 11ام خردادماه 1401
کد خبر: 136295

کارت گرافیک جدید GTX 1630 انویدیا احتمالاً ۷۲ درصد ضعیف‌تر از GTX 1650 خواهد بود

نتایج بنچمارک 3DMark نشان می‌دهد کارت گرافیک جدید GTX 1630 انویدیا ۷۲ درصد ضعیف‌تر از کارت گرافیک قدیمی GTX 1650 است.
شایعه‌هایی تأییدنشده ادعا کردند انویدیا در آخرین روز از ماه گذشته‌ی میلادی از کارت گرافیک اقتصادی Nvidia GeForce GTX 1630 رونمایی می‌کند؛ با عبور از این تاریخ،‌ اکنون دیجیتال ترندز می‌گوید رونمایی کارت گرافیک جدید انویدیا تا ۱۵ ژوئن ۲۰۲۲ (۲۵ خرداد ۱۴۰۱) به تأخیر افتاده است. به‌غیر از افشای تاریخ رونمایی، ادعا می‌شود GTX 1630 در بنچمارک 3DMark حداکثر ۷۲ درصد ضعیف‌تر از GTX 1650 GDDR6 عمل می‌کند.
 
رسانه‌ی ویدیوکاردز به‌ نقل از منابع ناشناس خود ادعا می‌کند بیست‌و‌پنجم خردادماه امسال روزی است که GTX 1630 در خرده‌فروشی‌ها دردسترس مشتریان قرار می‌گیرد. ظاهراً انویدیا قصد ندارد پیش از این تاریخ، کارت گرافیک GTX 1630 را برای رسانه‌ها ارسال کند.
 
کارت گرافیک AMD Radeon RX 6500 XT با واکنش مثبتی از سوی کارشناسان دنیای فناوری مواجه نشد و این موضوع احتمالاً روی فروش RX 6500 XT اثر منفی گذاشته است. انویدیا پیش‌بینی کرده که اتفاقی مشابه برای GTX 1630 رخ می‌دهد؛ به‌همین دلیل پیش از فرا رسیدن روز عرضه‌ی GTX 1630، این کارت گرافیک دراختیار کارشناسان قرار نخواهد گرفت.
 
شایعه‌های تأییدنشده می‌گویند GTX 1630 مجهز به پردازنده‌ی گرافیکی TU117-150 است. این کارت گرافیک از ۵۱۲ هسته‌ی CUDA استفاده می‌کند، درحالی‌که GTX 1650 مجهز به ۸۹۶ هسته‌ی CUDA است. GTX 1630 دارای باس حافظه‌ی ۶۴ بیت، چهار گیگابایت حافظه‌ی GDDR6 با سرعت کلاک ۱۲ گیگابیت‌برثانیه و پهنای باند ۹۶ گیگابایت‌برثانیه خواهد بود.
 
کارت گرافیک ۶ ساله‌ی GeForce GTX 1050 Ti که مبتنی‌بر معماری Pascal است پهنای باند حافظه‌ی بیشتری (۱۱۲ گیگابایت‌برثانیه) نسبت‌ به کارت گرافیکی دارد که دو هفته‌ی دیگر به بازار عرضه می‌شود. همچنین براساس نتایج 3DMark، کارت گرافیک قدیمی GTX 1650 GDDR6 حداکثر ۷۲ درصد سریع‌تر از GTX 1630 عمل می‌کند.
 
با در نظر گرفتن افت تدریجی قیمت کارت گرافیک و بازگشت شرایط بازار به دوران قبل از دنیاگیری ویروس کرونا، احتمالاً کم‌کم تقاضا برای کارت‌های گرافیک پایین‌رده کاهش پیدا می‌کند. به‌همین‌دلیل، شاید عرضه‌ی GTX 1630 در شرایط فعلی چندان منطقی نباشد. احتمال دارد انویدیا با علم به این موضوع، GTX 1630 را در تعداد محدود روانه‌ی بازار کند. تیم سبز فعلاً درباره‌ی قیمت کارت گرافیک GTX 1630 صحبت نکرده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.