امنیت

فناوری اطلاعات

June 4, 2022
14:32 شنبه، 14ام خردادماه 1401
کد خبر: 136356

سیستم گذرنامه فرودگاه بین‌المللی «امام خمینی» دچار اختلال شد

 
گزارش‌های کاربران در شبکه‌های اجتماعی حاکی است که سیستم گذرنامه فرودگاه بین‌المللی «امام خمینی» تهران بامداد شنبه برای ساعاتی دچار اختلال شده است. به همین دلیل ورود و خروج مسافران از این فرودگاه متوقف شده بود و صف‌های طولانی در این فرودگاه تشکیل شده بود. گزارش کاربران حکایت از این دارد که این اختلال هم‌اکنون برطرف شده است. اطلاعات مندرج در سایت فرودگاه امام هم نشان می‌دهد که پروازهای خروجی بامداد امروز با تاخیرهای نامتعارف همراه بوده اند.
 
کاربران ایرانی در ویدیوها و پیام‌های خود اعلام کردند سامانه گذرنامه فرودگاه «امام خمینی» از نیمه شب جمعه دچار اختلال شده و مسافران نمی‌توانند از گیت کنترل گذرنامه عبور کنند و ازدحام بیش از حدی در این فرودگاه شکل گرفته است. برخی مسافرین خبر از تاخیر پروازها نیز داده‌اند و برخی از مسافرین نیز پرواز دوم خود را در کشورهای دیگر از دست داده‌اند.
 
برخی منابع خبری و کارشناسان گفته‌اند که سامانه بررسی گذرنامه دراین فرودگاه مورد حمله سایبری قرار گفته یا هک شده است. با این حال رئیس اداره کنترل مرز هوائی فرودگاه امام خمینی از برطرف شدن نقص سامانه گذرنامه فرودگاه امام خمینی خبر داده و شایعه هک شدن این سامانه را رد کرده است. او اعلام کرده «سرور آفلاین دچار نقص فنی شده بود که تعویض قطعه آن مقداری زمانبر شد.»
 
بسیاری از کارشناسان امنیتی و فنی بر این باورند که ایام تعطیلات زمان مناسبی برای هکرهای سودجو برای انجام حملات خودشان به حساب می‌آید و همچنین تاکید دارند که باید نکات امنیتی و فنی را در این روزها دوچندان نظارت کرد. چند روز قبل شروع تعطیلات پیش رو نیز پلیس فتا به برخی نهادها‌ توصیه‌های امنیتی نظیر استقرار تیم امداد سایبری در زیرساخت، بازبینی و‌‌ محدودسازی و نظارت ویژه بر دسترسی‌های امنیتی سطح بالا و حصول اطمینان از کارکرد صحیح سامانه‌ها و‌‌ گزارش رفتار مشکوک‌ و… را منتشر کرده بود.‌
 
چند روز پیش سازمان شهرداری تهران نیز مورد حمله سایبری قرار گرفته بود و برای مدتی از دسترس خارج شده بود.
 
درحالیکه تیم های امنیتی سازمان‌ها تمام تمرکز خود را بر امن سازی تجهیزات، سامانه ها و سیستم‌ها معطوف کرده اند گزارش‌هایی نظیر گزارش جدید سازمان IBM نشان می‌دهد منشأ اصلی 95 درصد حملات موفق، خطای انسانی بوده است. به نظر می‌رسد نقش آموزش صحیح و نظارت بر نیروی انسانی حاذق در ارتقای امنیت سایبری سازمان‌ها بسیار تعیین کننده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.