لبه تکنولوژی

June 22, 2022
11:05 چهارشنبه، 1ام تیرماه 1401
کد خبر: 136922

گروه استانداردهای متاورس تشکیل شد

شرکت‌های مِتا، مایکروسافت و سایر غولهای فناوری در تلاش برای تبیین مفهوم نوظهور متاورس، گروهی را برای توسعه استانداردهای این صنعت تشکیل دادند که دنیاهای دیجیتالی جدید شرکتها را با یکدیگر سازگار می‌کند.
62253254.jpg
اعضای "مجمع استانداردهای متاورس" شامل بسیاری از شرکتهای بزرگی هستند که در این فضا کار می‌کنند و از شرکتهای تراشه سازی تا بازی و همچنین نهادهای استانداردسازی مانند W۳C را شامل می‌شوند.
 
بزرگترین غایب فهرست این شرکتها، اپل است که تحلیلگران انتظار دارند با معرفی یک هدست واقعیت ترکیبی در سال میلادی جاری یا آینده، به یک بازیگر اصلی در رقابت متاورس تبدیل شود.
 
شرکتهای بازی روبلوکس و نیان‌تیک و همچنین پلتفرمهای کریپتویی مبتنی بر متاورس مانند سندباکس یا دسنترالند، در میان اعضای این گروه نیستند.
 
اپل به هیات مدیره خود این محصول را نشان داده است اما هنوز برنامه‌های خود برای یک هدست واقعیت ترکیبی را به صورت علنی معرفی نکرده است. معرفی چنین دستگاهی، اپل را وارد رقابت مستقیم با مِتا می‌کند که آینده خود را بر مبنای رشد متاورس بنا گذاشته و سرمایه‌گذاری سنگینی در سخت افزار انجام داده است تا نگرش خود به دنیاهای مجازی را به واقعیت تبدیل کند.
 
مِتا که سابق بر این با نام "فیس بوک" شناخته می‌شد، در راستای تغییر رویکرد خود به سوی متاورس، سال گذشته نام خود را تغییر داد و برنامه‌هایی را برای یک هدست واقعیت ترکیبی با نام کد "کامبریا" فاش کرده که قرار است امسال عرضه شود.
 
اپل در ایجاد استانداردهای وب مانند HTML۵ در گذشته مشارکت جدی داشته است. برای محتوای سه بعدی در متاورس، اپل با پیکسار روی فورمت فایل USDZ کار کرده و با ادوب برای اطمینان از پشتیبانی شدن این فورمت، همکاری کرده است.
 
نیل تروت، یکی از مدیران شرکت تراشه سازی انویدیا که ریاست مجمع استانداردهای متاورس را برعهده دارد، در بیانیه‌ای به رویترز اعلام کرد: از پیوستن هر شرکتی به این گروه شامل فعالان دنیای کریپتو، استقبال می‌شود.
 
بر اساس گزارش رویترز، وی گفت: این گروه قصد دارد ارتباطات بین مجموعه‌ای از سازمان‌ها و شرکتهای استاندارد را تسهیل کرده و هم‌کنش پذیری دنیای واقعی را به متاورس بیاورد اما اشاره نکرد چطور غیبت اپل روی این هدف تاثیر می‌گذارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.