فناوری اطلاعات

July 29, 2022
16:16 جمعه، 7ام مردادماه 1401
کد خبر: 137886

افت درآمد مک، عملکرد پرقدرت آیفون و رکوردشکنی تعداد کاربران مهاجر از اندروید به iOS

با وجود افت ۱۰ درصدی درآمد مک، اپل توانسته در فصل اخیر ۸۳ میلیارد دلار درآمد به جیب بزند. تیم کوک می‌گوید رکورد تعداد کاربرانی که از اندروید به آیفون مهاجرت کرده‌اند جابه‌جا شده است.
اپل در ساعات اولیه‌ی بامداد امروز گزارش عملکرد خود در فصل سوم سال مالی ۲۰۲۲ را منتشر کرد و آن‌طور که آمار نشان می‌دهد، شرکت کوپرتینویی توانسته اندکی بهتر از انتظارات تحلیلگران وال‌استریت ظاهر شود. اپل می‌گوید درآمد حاصل از فروش آیفون در فصل سوم سال مالی ۲۰۲۲ نسبت به فصل سوم سال مالی ۲۰۲۱ افزایش یافته است. در همین بازه‌ی زمانی درآمد بخش خدمات اپل ۱۲ درصد افزایش یافت.
 
سایر بخش‌های تجاری اپل نتوانسته‌اند عملکرد چندان درخشانی از خود نشان دهند. درآمد حاصل از فروش کامپیوترهای خانواده‌ی مک ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده است. تیم کوک، مدیرعامل اپل، در جریان برگزاری جلسه‌ی توجیهی گزارش مالی جدید گفت افت فروش مک به مشکلات زنجیره‌ی تأمین و وضعیت نامطلوب نرخ تبدیل دلار به ارزهای خارجی ارتباط دارد.
 
کاهش فروش مک برای‌مان چندان تعجب‌برانگیز نیست؛ چون بررسی‌ها نشان می‌دهد به‌طور کلی بازار کامپیوتر وضعیت مطلوبی ندارد و فروش محصولات سایر شرکت‌ها نیز کاهش پیدا کرده است.
 
اپل می‌گوید درآمدش در فصل سوم سال مالی ۲۰۲۲ رشد دو درصدی تجربه کرده است. این درحالی‌که درآمد این شرکت در بازه‌ی زمانی مشابه سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۲۰ به‌میزان ۳۶ درصد رشد کرده بود. با این وجود، تیم کوک می‌گوید نتایج بهتر از حد انتظار است و مدیر ارشد مالی اپل می‌گوید فصلِ سپری‌شده چالش‌برانگیز بود.
 
تیم کوک در گفت‌و‌گو با CNBC اعلام کرد: «آثار تورم را در ساختار مالی خود و بخش‌هایی مثل سرویس‌های لجستیک و دستمزدها می‌بینیم، بااین‌‌حال همچنان در حال استخدام نیروهای جدید هستیم. البته فرایند استخدام را به آرامی و با دقت بیشتر انجام می‌دهیم.»
 
مدیرعامل اپل در ادامه می‌گوید شرکت تحت مدیریتش در فصل اخیر توانسته تعداد قابل توجهی از کاربران اندروید را به سمت آیفون بکشاند: «در زمینه‌ی مهاجرت کاربران از اندروید به iOS رکورد جدیدی ثبت کردیم و تعداد مشتریانی که برای اولین بار از آیفون استفاده می‌کردند به شکل دو رقمی رشد کرد.»
 
افزایش درآمد آیفون اتفاق دور از انتظاری نبود. در هفته‌های اخیر تحلیلگران وال‌استریت بارها پیش‌بینی کردند که با وجود کاهش فروش اکثر گوشی‌های هوشمند، آیفون‌های اپل همچنان فروش خوبی در بازار تجربه می‌کنند و حتی رکود اقتصادی نیز نمی‌تواند آیفون را از پای دربیاورد.
 
اپل چند هفته پیش نسل جدید مک بوک ایر را که از پردازنده‌ی توانمند M2 استفاده می‌کند روانه‌ی بازار کرد. آن‌طور که ورج می‌نویسد، فروش مک بوک ایر M2 در آمار مربوط به گزارش مالی جدید اپل اعمال نشده است. ماه گذشته‌ی میلادی اپل مک بوک پرو را نیز با پردازنده‌ی M2 دردسترس قرار داد.
 
کامپیوتر دسکتاپ مک استودیو، مانیتور استودیو دیسپلی، آیپد ایر مجهز به پردازنده‌ی M1 و نسل جدید آیفون SE در ماه مارس ۲۰۲۲ (اسفند ۱۴۰۰ و فروردین ۱۴۰۱) از راه رسیدند. مارک گارمن، افشاگر مورد احترام بلومبرگ، می‌گوید اپل تعداد زیادی محصول جدید دارد که عرضه‌ی آن‌ها را برای فصل پاییز برنامه‌ریزی کرده است و شماری دیگر از محصولات در اوایل سال ۲۰۲۳ روانه‌ی بازار می‌شوند.
 
تیم کوک در جلسه‌ی توجیهی گزارش مالی فصل گذشته گفته بود که اپل پیش‌بینی می‌کند مشکلات زنجیره‌ی تأمین بین چهار تا هشت میلیارد دلار به این شرکت ضرر بزند. کوک اکنون می‌گوید ضرر ناشی از مشکلات زنجیره‌ی تأمین کمتر از پیش‌بینی‌های اولیه بوده (عدد دقیقی اعلام نشده است).
 
برخلاف آنچه انتظار می‌رفت، اپل هنوز پیش‌بینی‌های خود از عملکردش در فصل چهارم را اعلام نکرده است. تحلیلگران وال‌استریت انتظار دارند اپل در فصل پیش رو به ازای هر سهم ۱٫۳۱ دلار سود کسب کند و فروش محصولاتش را به تقریباً ۹۰ میلیارد دلار برساند. تیم کوک می‌گوید که شرکت تحت مدیریتش پیش‌بینی می‌کند درآمد در سه‌ماهه‌ی منتهی به سپتامبر ۲۰۲۲ (شهریور و مهر ۱۴۰۱) افزایش یابد.
 
اپل می‌گوید درآمد ناشی از فروش گجت‌های پوشیدنی در فصل اخیر هشت درصد کاهش پیدا کرده است. در همین بازه‌ی زمانی درآمد فروش آیپد دو درصد کاهش یافت. با وجود کاهش درآمد بسیاری از واحدهای تجاری، اپل توانسته درآمد رکوردشکن برای سه‌ماهه‌ی منتهی به ژوئن ۲۰۲۲ (خرداد و تیر ۱۴۰۱) ثبت کند. اپل در این بازه‌ زمانی به ازای هر سهم از سهام خود ۱٫۲۰ دلار سود کسب کرد تا مجموع درآمدش به ۸۳ میلیارد دلار برسد.
nvmnvk.PNG
شایعه‌ها می‌گویند اپل اواخر تابستان چهار گوشی جدید در قالب خانواده‌ی آیفون 14 معرفی می‌کند. دو مورد از گوشی‌های این خانواده با نمایشگر ۶٫۱ اینچ و دو گوشی دیگر با نمایشگر ۶٫۷ اینچ عرضه خواهند شد. اپل امسال رسما به تولید آیفون مینی پایان می‌دهد و آن را با آیفون مکس جایگزین می‌کند.
 
پیش‌بینی می‌شود مدل‌های پرو از آیفون 14 با بریدگی صفحه‌نمایش خداحافظی کنند، دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی داشته باشند و با پردازنده‌ی A16 از راه برسند. از طرفی دو مدل دیگر همچنان از بریدگی صفحه‌نمایش استفاده خواهند کرد و دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی خواهند داشت. برخی از شایعه‌ها می‌گویند پردازنده‌ی A16 در انحصار مدل‌های پرو است.
 
در همین حین اپل به توسعه‌ی نسخه‌ی جدید سیستم‌های عامل iOS و macOS و tvOS و watchOS ادامه می‌دهد. پاییز امسال شاهد به‌روزرسانی دستگاه‌های اپل به نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل خواهیم بود. نسخه‌ی جدید iOS شخصی‌سازی صفحه‌ی قفل را امکان‌پذیر می‌کند و یک‌سری تغییرات دیگر به‌همراه می‌آورد.
 
همچون بسیاری دیگر از شرکت‌های فعال در صنعت فناوری، اپل نیز قصد دارد در مواجهه با مشکلات اقتصادی، سرعت استخدام نیروهای جدید را کم کند. بسیاری از تحلیلگران می‌گویند که ممکن است به‌زودی وارد رکود اقتصادی شویم.
 
پس از انتشار گزارش مالی اپل، ارزش سهام این شرکت بیش از سه درصد رشد کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.