سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

August 13, 2022
19:15 شنبه، 22ام مردادماه 1401
کد خبر: 138265

تشدید مقررات آمریکا برای صادرات فناوری تراشه پیشرفته

آمریکا کنترل‌های صادراتی جدیدی برای فناوری‌هایی اعمال می‌کند که از تولید نیمه‌رساناهای پیشرفته و موتورهای توربین گازی، پشتیبانی می‌کنند.
وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرد فناوری‌های نوظهور و بنیادین که تحت این مقررات قرار می‌گیرند شامل اکسید گالیم و الماس هستند زیرا دستگاه‌هایی که از این مواد استفاده می‌کنند، به میزان روزافزون پتانسیل کاربرد نظامی پیدا کرده‌اند.
 
آلن استیوز، معاون وزیر بازرگانی آمریکا در امور صنعت و امنیت گفت: پیشرفتهای فناوری که اجازه می‌دهند فناوری‌هایی مانند نیمه رساناها و موتورها سریع‌تر عمل کرده، کم مصرف‌تر شده و دوام طولانی‌تری داشته باشند، در شرایط دشوار در هر دو زمینه تجاری و نظامی، می‌توانند نقش موثری در تغییر شرایط داشته باشند. هنگامی که این ریسک‌ها و همچنین مزیت‌ها را شناسایی کردیم و با هماهنگی هم‌پیمانان بین‌المللی خود عمل کردیم، می‌توانیم مطمئن شویم که اهداف امنیتی مشترک ما تحقق پیدا کرده‌اند.
 
چهار فناوری در میان مواردی هستند که ۴۲ کشور مشارکت کننده برای کنترل دقیق‌تر آنها در دیدارهای دسامبر سال ۲۰۲۱، توافق کردند. آمریکا در مقایسه با توافقنامه بین‌المللی، روی مجموعه گسترده‌ای از فناوری‌ها شامل تجهیزات، نرم افزار و فناوری مورد استفاده برای تولید نیمه رساناها کنترل صادراتی اعمال می‌کند.
 
وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرد اکسید گالیم و الماس به نیمه رساناها اجازه می‌دهند در شرایط دشوارتر مانند ولتاژ بالاتر یا دمای بالاتر کار کنند. دستگاه‌هایی که از این مواد استفاده می‌کنند، پتانسیل بیشتری برای کاربرد نظامی پیدا کرده‌اند.
 
بر اساس گزارش رویترز، کمیسیون بازبینی امنیتی و اقتصادی آمریکا-چین در ژوئن سال ۲۰۲۱ دریافت که این وزارتخانه اقدامات کافی برای جلوگیری از دسترسی ارتش چین به فناوری حساس انجام نداده است. در گزارش این کمیسیون آمده بود عقب ماندگی در تهیه فهرست فناوری‌های نوظهور و بنیادین که بر اساس یک قانون سال ۲۰۱۸ الزامی شده بود، ممکن است ریسک‌های امنیت ملی را تشدید کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.