لبه تکنولوژی

August 22, 2022
17:37 دوشنبه، 31ام مردادماه 1401
کد خبر: 138478

پر کردن و عصب کشی دندان به کمک میکرو روبات

یکی از اصلی ترین فعالیت های دندانپزشکان در سراسر دنیا، پر کردن دندان های پوسیده و انجام عملیات روت کانال و عصب کشی است.
به تازگی مینی روباتی طراحی شده است که می تواند بدون نیاز به انسان، عملیات پر کردن و عصب کشی دندان را انجام دهد.
سیستم کانال ریشه دندان دارای پیچیدگی های آناتومیک زیادی است. این پیچیدگی‌ها، آن را به یکی از مناطقی که از نظر درمانی نیاز به توجه ویژه ای دارند تبدیل می‌کند. در نتیجه، ذرات آلودگی و پوسیدگی هایی که به طور کامل از گوشه ها و سوراخ های کانال ها تمیز نشده اند، می توانند علت مهمی برای شکست درمان و عفونت های مکرر ریشه دندان باشند.
 
در حال حاضر، راه‌ های کمی برای ارزیابی یا اندازه ‌گیری درست انجام شدن روت کانال وجود دارد. پزشکان امیدوارند ابزار جدیدی برای غلبه بر این موانع به شکل میکروربات ها به آنها کمک کند.
 
امروزه پیشرفت ‌های رباتیک و نانو تکنولوژی در مقیاس کوچک، راه ‌هایی را برای رویکرد های تشخیصی و درمانی جدید با دقت، کنترل و کارایی بالا باز می ‌کنند.
محققان در یک مطالعه اثبات مفهومی نشان دادند که میکرو روبات‌ ها می ‌توانند با دقت کنترل ‌شده به سطوح صعب العبور کانال ریشه دندان دسترسی پیدا کرده، بیوفیلم‌ها را درمان و پوسیدگی را بتراشند. این فناوری به نوعی است که حتی نمونه ‌هایی را برای تشخیص بازیابی کنند که امکان یک برنامه درمانی شخصی‌ تر را فراهم می ‌کند.
 
این مطالعه که نتایج آن در آخرین شماره مجله تحقیقات دندانپزشکی منتشر شده، روی استفاده از دو پلت فرم میکرورباتیک مجزا برای درمان ریشه متمرکز شده است.
 
این تیم تحقیقاتی ظرفیت منحصر به ‌فردی را برای ردیابی میکرو روبات‌ها در انجام خدمات دندان پزشکی نشان داد. آنها از فناوری های تصویربرداری موجود مانند اسکنرهای داخل دهانی، اشعه ایکس دندان و توموگرافی کامپیوتری با پرتو مخروطی استفاده کردند که همگی می توانند هلیکوئیدها را در کانال دندان دست نخورده تشخیص دهند.
 
دانشمندان در یک مدل ex vivo نشان دادند که میدان مغناطیسی می تواند روبات ها را بدون وقفه توسط بافت نرم و سخت اطراف دندان ها به حرکت درآورد. آنها همچنین تحرک باورنکردنی را از بالا تا پایین کانال نشان دادند.به گزارش سیناپرس، این تکنیک می‌تواند قابلیت‌های چندوجهی مانند هدف‌ گیری کنترل ‌شده و دقیق بیوفیلم ‌ها در مناطق صعب العبور، جمع ‌آوری نمونه ‌های میکروبیولوژیکی و تحویل داروهای هدفمند را فعال کند.
 
میکرو روبات‌ها در هر دو پلتفرم با نانوذرات اکسید آهن ساخته شده‌اند که هم فعالیت کاتالیزوری و هم فعالیت مغناطیسی دارند.
 
یک میدان مغناطیسی در اولین پلتفرم برای متمرکز کردن نانوذرات در میکرو انبوه‌ ها و کنترل مغناطیسی آن‌ها به قسمت آپیکال دندان برای مختل کردن و بازیابی بیوفیلم ‌ها از طریق یک واکنش کاتالیزوری استفاده می ‌شود. پلتفرم دوم، روبات های مارپیچ شکل مینیاتوری را با استفاده از چاپ سه بعدی با نانوذرات اکسید آهن می سازد.
 
میدان‌های مغناطیسی ویژه ای این هلیکوئیدها را هنگام حرکت از طریق کانال ریشه هدایت کرده و مواد فعال زیستی یا داروهایی را که می‌ توانند به صورت موضعی آزاد شوند، منتقل می‌ کنند.
 
با کمک این فناوری جدید، دانشمندان نه تنها می‌توانند پوسیدگی های دندانی را حذف کنند، بلکه آن را با استفاده از پلتفرم microswarm استخراج کرده و این مساله به آنها اجازه می ‌دهد تعیین کنند که کدام میکروارگانیسم‌ها باعث عفونت شده‌اند. به گزارش سیناپرس،علاوه بر این، توانایی تطبیق با نواحی تنگ و صعب العبور در کانال ریشه، ضدعفونی موثرتری را نسبت به روش سنتی فعلی امکان پذیر می کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.