فناوری اطلاعات

August 30, 2022
14:09 سه شنبه، 8ام شهریورماه 1401
کد خبر: 138642

رئیس سازمان امور اراضی: تصویری از ماهواره خیام تصویری دریافت نکردیم

رئیس سازمان امور اراضی کشور خاطر نشان کرد: تا به امروز از ماهواره خیام تصویری دریافت نکردیم اما مکاتبات اولیه را با رصدخانه وزارت ارتباطات و سازمان فضایی کشور انجام دادیم اگر در 6 ماه آینده به ما تصویر بدهند باز شکرگذار آنها خواهیم بود.
صفدر نیازی در نشستی خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، سازمان امور اراضی کشور را سازمان حقوقی و مالکیتی معرفی کرد و افزود: اساس و پایه این سازمان اصلاحات اراضی است  و ما وارث آن هستیم.
 
وی با بیان اینکه ارباب رجوع انتظار دارد در بازه زمانی کوتاه کارهایش به نتیجه برسد، خاطر نشان کرد: سیاست سازمان امور اراضی تسهیل و تسریع فعالیت ارباب و رجوع است از این‌رو هر جا لازم بود آیین‌نامه‌ها را اصلاح کردیم؛ سیستم سامان‌دهی اراضی در واقع نوعی تلاش برای کاهش خطای انسانی، رفت و آمدها و ….. است.
 
رئیس سازمان امور اراضی کشور ادامه داد: وزیر کشاورزی 2 وظیفه مهم را به سازمان محول کرد این وظابف عبارتند از؛ رفع تداخلات و دوم صدور سند اراضی کشاورزی. وظیفه صدور سند با ما نیست چراکه این وظیفه سازمان ثبت احوال است و ما همکار این سازمان در صدور سند هستیم.
 
نیازی با بیان اینکه سازمان امور اراضی کشور قرار است بر اساس ماده 9 قانون نقشه‌ها تولید کند، تصریح کرد: بعد از تهیه نقشه بحث تکمیل و سندسازی مالکیت انجام و سند صادر می‌شود. قانون ملی شدن و قانون اصلاحات ارضی روی یک زمین اجرا شده است و این قانون با همدیگر در تضاد است. رفع تداخلات اقدام سنگینی است و تاکنون 3 میلیون و 700 هزار هکتار از اراضی 18 میلیون و 700 هزار هکتار رفع تداخل شده است به عبارت دیگر 20 درصد از اراضی کشور رفع تداخل شده‌اند.
 
به گفته وی؛ به دستور وزیر کشاورزی قرارگاه صدور سند و رفع تداخلات اراضی تشکیل شده است که هر هفته این جلسه به ریاست وزیر برگزار می‌شود و تا پایان سال آینده به دستور وزیر باید تداخلات در اراضی رفع شود. این امیدواری وجود دارد که رفع تداخل‌ها در برخی استان‌ها از جمله زنجان، قزوین، خراسان جنوبی تا پایان سال به اتمام برسد.
 
رئیس سازمان امور اراضی کشور با اشاره به موضوع حفظ کاربری‌ اراضی، ادامه داد: امنیت غذایی به یکی از موضوعات مهم در جهان تبدیل شده است و یکی از مولفه‌های امنیت غذایی حفظ زمین کشاورزی است. بسیاری از مردم تمایل دارند که در مناطق خوش آب و هوا یک اتاقکی داشته باشند و این موضوع ساخت و سازهای غیرمجاز را در اطراف شهرها را افزایش داده است؛ ساخت و سازهای غیر مجاز در اطراف تهران و البرز در حریم شهرها افزایش پیدا کرده و محدودیت منابع ما این عامل را تشدید کرده است.
 
نیازی تاکید کرد: پیشگیری را باید تقویت کرد و مردم باید بدانند که ساخت و ساز غیرمجاز جرم است چراکه  بسیاری از مردم اطلاعی در این زمینه ندارند.
 
وی با بیان اینکه محدودیت‌های لجستیکی شناسایی ساخت‌وسازهای غیرمجاز را دشوار کرده است، تصریح کرد: برنامه اصلی ما این است که از تکنولوژی‌های روز استفاده و عکس‌های ماهواره‌ای را بایکدیگر مقایسه کنیم در همین راستا جلساتی با معاونت علمی رییس جمهور برگزار کردیم و امیدواریم که تصاویر متریکی که ماهواره خیام تولید می‌کند بتواند در این زمینه به ما کمک کند.
 
رئیس سازمان امور اراضی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایلنا که آیا از ماهواره خیام تصویری دریافت کردید؟ بیان کرد: تا به امروز تصویر دریافت نکردیم اما مکاتبات اولیه را با رصدخانه وزارت ارتباطات و سازمان فضایی کشور انجام دادیم اگر در 6 ماه آینده به ما تصویر بدهند باز شکرگذار آنها هستیم.
 
نیازی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایلنا که بسیاری از باغات چای و اراضی شالی در شمال تبدیل به ویلا شدن و این روند همچنان ادامه دارد آیا اقدامی برای توقف تغییرکاربری اراضی در نظر گرفته‌اید؟ تصریح کرد: نقدینگی در کشور بالاست و سرمایه گذاری محدود از این‌رو نقدینگی زمین را تبدیل به کالا کرده است که این موضوع بسیار خطرناک است علاوه‌بر این ارزش افزوده زمین بالاست و صاحب یک زمین 1 هکتاری می‌تواند آن را خرد بفروش برساند در این شرایط بیشتر سود می‌کند؛ متاسفانه تولید هم نمی‌تواند با ارزش افزوده زمین مقابله کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.