فناوری اطلاعات

September 16, 2022
20:08 جمعه، 25ام شهریورماه 1401
کد خبر: 138997

کالیفرنیا از فروشگاه اینترنتی آمازون شکایت کرد

کالیفرنیا از فروشگاه اینترنتی آمازون به دلیل وادار کردن فروشندگان برای موافقت با سیاستهایی که قیمتها را به شکل مصنوعی برای مصرف کنندگان بالا نگه می دارد، شکایت کرد.
راب بونتا، دادستان کل ایالت کالیفرنیا، روز چهارشنبه اعلام کرد این شکایت ضد انحصارطلبی، توافقنامه های فروشندگان آمازون را هدف می گیرد که عرضه قیمتهای پایینتر در سایتهای دیگر را برای فروشندگان ممنوع کرده و جریمه سنگینی را در صورت چنین اقدامی، برای آنها اعمال می کند. این توافقنامه ها، مانع رقابت فروشندگان آنلاین دیگر شده و در نتیجه هزینه ها را برای فروشندگان بالا برده و قیمتها برای مصرف کنندگان را در سطح بالاتری حفظ می کند.
 
این شکایت سه سال پس از انتشار گزارشی اعلام می شود که بلومبرگ در آن، به بررسی سیاستهای قیمت گذاری آمازون و وادار کردن فروشندگان به افزایش قیمتهایشان در سایتهای رقیب مانند والمارت، پرداخته بود. طبق گزارش بلومبرگ، اگر فروشندگان قیمتهای پایینتری را در سایتهای دیگر عرضه کنند، آمازون محصولات آنها را در نتایج جست و جوی خود، محو می کند.
 
در شکایت دادستان کل کالیفرنیا هم بر این نکته تاکید شده که اگر فروشندگان در فروشگاههای رقیب مانند والمارت، تارگت، eBay و در بعضی از موارد وب سایتهای خودشان، قیمت پایینتری پیشنهاد کنند، موقعیت ضعیفتری در فروشگاه آمازون پیدا کرده یا حتی از این سایت حذف می شوند.
 
نخستین بار نیست که سیاست آمازون زیر ذره بین رفته است. شکایت کالیفرنیا، مشابه شکایتی است که سال گذشته از سوی کارل راسین، دادستان کل واشنگتن دی سی تنظیم شد. قاضی سال گذشته این شکایت را رد کرد اما راسین تلاش می کند این شکایت را در تجدیدنظر، احیا کند. وزارت دادگستری آمریکا در حمایت از درخواست راسین، توصیه ای ارائه و اعلام کرده که قاضی که این شکایت را رد کرده، قانون ضد انحصارطلبی را به طور غلط به کار برده است.
 
آمازون در واکنش به تحقیقات دادستان کل ایالت واشنگتن درباره تبانی قیمت، در ژانویه قبول کرد ۲.۲۵ میلیون دلار جریمه پرداخت کند و برنامه ای را تعطیل کند که تحت آن، به جای رقابت با فروشندگان شخص ثالث، با آنها درباره قیمت گذاری توافق کرد. در اقدامی جداگانه، گروهی از مشتریان آمازون در ژوییه یک شکایت گروهی علیه این شرکت در دادگاه فدرال سیاتل تنظیم و آمازون را متهم کردند با توافق با فروشندگان که حداقل سود آمازون را تضمین می کند، قوانین ضد انحصارطلبی را نقض کرده است.
 
کمیسیون تجارت فدرال آمریکا که دو وظیفه مقابله با انحصارطلبی و حمایت از مصرف کنندگان را برعهده دارد، سرگرم تحقیقات از آمازون در زمینه های مختلف است. تحقیقات از کسب و کار خرده فروشی آمازون در سال ۲۰۱۹ در دولت ترامپ آغاز شد و در دوره ریاست لینا خان در این کمیسیون، گسترش پیدا کرده و شامل خدمات رایانش ابری و فعالیتهای ادغام و خرید شده است.
 
آمازون در اوت، کمیسیون تجارت فدرال را متهم کرد جف بزوس، بنیانگذار این شرکت و اندی جاسی، مدیرعامل آن را با انبوهی از درخواستهای اطلاعات، اذیت می کند.
 
بر اساس گزارش بلومبرگ، دادستان کل کالیفرنیا در شکایتش، به نفوذ بازار آمازون در این ایالت اشاره و ۱۶۰ میلیون عضو سرویس پرایم آمازون را پرسودترین پایگاه مشتریان آنلاین خواند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.