سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

October 16, 2022
20:03 یکشنبه، 24ام مهرماه 1401
کد خبر: 139500

کارت گرافیک RTX 4090 انویدیا می‌تواند در شکستن گذرواژه‌ها دو برابر سریع‌تر عمل کند

یک محقق امنیتی نشان داده که با کنار هم قرار دادن چند کارت گرافیک RTX 4090 می‌توان گذرواژه‌ها را به سرعت به دست آورد.
 
یک محقق امنیتی بنچمارکی را برای شکستن گذرواژه‌ها توسط کارت گرافیک RTX 4090 انویدیا منتشر کرده که حیرت‌آور به نظر می‌رسد. طبق نتایج این بنچمارک، پرچمدار جدید انویدیا تقریبا در تمام آزمایش‌های مرتبط با اجرای الگوریتم‌ها حدود دو برابر قوی‌تر شده است.
 
«سم کرولی»، پژوهشگر امنیت و متخصص شکستن گذرواژه‌ها در توییتی اعلام کرده که کارت گرافیک قدرتمند RTX 4090 را با پروتکل احراز هویت NTLM مایکروسافت و تابع هک گذرواژه Bcrypt آزمایش کرده است. همه آزمایش‌ها با استفاده از Hashcat v6.2.6 در حالت بنچمارک انجام شده که ابزاری برای آزمایش قدرت گذرواژه‌ها توسط مدیران سیستم‌هاست.
 
بر اساس یافته‌های کرولی، سیستمی با هشت RTX 4090 می‌تواند در عرض 48 دقیقه تمام 200 میلیارد احتمال یک گذرواژه هشت نویسه‌ای را بررسی کند. این رکورد حدود 2.5 برابر سریع‌تر از رکورد قبلی کارت گرافیک‌های انویدیاست که با RTX 3090 ثبت شده بود. هر دو رکورد با استفاده از سخت‌افزارهای تجاری و نرم‌افزارهای در دسترس به ثبت رسیده است.
 
RTX 4090 قدرت زیادی برای شکستن گذرواژه‌ها دارد
نرم‌افزار Hashcat روش‌های مختلفی را برای شکستن گذرواژه‌ها ارائه می‌کند که شامل حملات دیکشنری، بروت فورس، ماسک و نقش-مبناست. بسیاری از این حملات از رفتارهای قابل پیش‌بینی در انسان سوءاستفاده می‌کنند، رفتارهایی که اغلب منجر به تضعیف امنیت حساب‌های کاربری می‌شوند.
 
برای مثال، یک حمله ممکن است ابتدا روی کلمات، عبارات یا الگوهای شناخته‌شده تمرکز کند تا در زمان صرفه‌جویی کند. این روش‌ها در مجموع می‌توانند به ابزارهای هک گذرواژه کمک کنند تا به جای 48 دقیقه ظرف چند ثانیه گذرواژه‌ها را پیدا کنند.
 
اگرچه این بنچمارک‌ها نگران‌کننده به نظر می‌رسند، اما باید تاکید کنیم که این حملات احتمالا در دنیای واقعی کاربردهای زیادی ندارند. «گرنت ویات»، مدیر ارشد عملیات شرکت MIRACL می‌گوید این نوع از حملات معمولا به سیستم‌های آفلاین محدود هستند چون در سیستم‌های آنلاین ابزارهای امنیتی و سازوکارهای دفاعی بیشتری وجود دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.