امنیت

اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

January 17, 2023
14:01 سه شنبه، 27ام دیماه 1401
کد خبر: 142406

رئیس سازمان سنجش: نرم‌افزار کنکور الکترونیکی طراحی شد

رئیس سازمان سنجش از طراحی نرم افزار کنکور الکترونیک خبر داد.
 
دکتر پورعباس درباره برگزاری آزمایشی کنکور الکترونیکی در بهمن ماه  ۱۴۰۲ گفت: نخستین تجربه سازمان سنجش آموزش کشور برای برگزاری آزمون الکترونیکی مربوط به برگزاری آزمون تافل در سال ۸۵ می‌شود. در این زمینه، کشورهای پیشرفته تجربه برگزاری آزمون الکترونکی را دارند و آنها از مرحله آزمون الکترونیکی در یک مکان مشخص عبور کرده‌اند و آزمون را در خانه برگزار می‌کنند. درنظر داریم با ساماندهی مراکزی که برای برگزاری کنکور الکترونیک درنظر گرفته‌ایم، داوطلبان را شناسایی و آزمون را برگزار کنیم. 
 
وی با بیان اینکه برگزاری آزمون‌های بین‌المللی با محوریت زبان‌انگلیسی نسبت به زبان فارسی ساده‌تر است، گفت: زبان انگلیسی به صورت کاراکتر به کاراکتر نوشته می‌شود اما ساختار نوشتاری زبان فارسی پیوسته است  و برخی از حروف مثل "ت"، "ط" خاص هستند و تشابه زیادی دارند. پیش از دوره کنونی،زمانی که مسئولیت سازمان سنجش را برعهده داشتم، در ارتباط با برگزاری آزمون‌های سراسری به صورت الکترونیک تصمیم گرفته بودم.  این روزها، استفاده از کاغذ در آزمون‌های بزرگ دنیا تقریبا منتفی شده است؛ چرا که برگزاری آزمون به صورت کاغذی می‌تواند هزینه‌های هنگفتی درخصوص چاپ سؤالات و حمل آن، به مسئولان برگزاری تحمیل کند. 
 
دکتر پورعباس درباره ساختار آزمون‌های الکترونیک توضیح داد: در این روش، سؤال بر بستر اینترنت می‌آید و بر بستر اینترانت توزیع و جمع‌آوری می‌شود. نتیجه خام آزمون بلافاصله پس از زمان برگزاری به اطلاع داوطلب می‌رسد. سازمان سنجش آموزش کشور، زیرساخت نرم‌افزاری لازم برای برگزاری کنکور الکترونیک را فراهم کرده است و ما باید از امروز تا سال آتی زیرساخت‌های اجرایی آن را فراهم کنیم. به منظور ایجاد زیرساخت اجرایی، شهر به شهر و محل به محل جلو می‌رویم.
 
وی افزود: سخن از برگزاری آزمایشی کنکور به شیوه الکترونیکی به میان آمده است، شاید این آزمون را در دو نقطه به صورت آزمایشی برگزار کنیم و رفته‌رفته با افزایش میزان نقاط برگزاری آزمون الکترونیک، کنکور الکترونیک را در سراسر کشور برگزار می‌کنیم. اگر بخواهیم کنکور الکترونیک را در کشور برگزار کنیم باید شرایط به نحوی باشد که زیرساخت برگزاری این آزمون در یک محل مشخص برای تمام کشور وجود داشته باشد. 
 
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با بیان اینکه ۳ سناریو برای برگزاری کنکور الکترونیک درنظر گرفته شده است، اظهار کرد: کنکور الکترونیک در یکی از بسترهای "کامپیوتر پایه"، "موبایل پایه "و "صفحه هوشمند پایه" برگزار می‌شود که هر سه مورد در حال بررسی است. اگر بستر استفاده از روش موبایل‌پایه ایجاد شود، داوطلب با موبایل خود به محل برگزاری می‌رود و با نصب اپلیکیشن‌های خاص در آزمون شرکت می‌کند. همچنین در روش کامپیوتر پایه نیز داوطلب به یک مکان مشخص می‌رود و در آزمون شرکت می‌کند. 
 
دکتر پورعباس با بیان اینکه بانک سؤالات کنکور الکترونیک در حال تکمیل است، توضیح داد: این بانک باید روز به روز بر مبنای حذفیات منابع آزمون و تغییرات کتب درسی به‌روز شود. نرم‌افزاری که برای کنکور الکترونیک طراحی شده است به صورت اتوماتیک و برمبنای بودجه‌ای که برای آن تعریف شده است از بانک سؤالات، سؤالات آزمون را طراحی و به حوزه برگزاری ارسال می‌کند.  
 
وی ادامه داد: جامعه هدف برای برگزاری "کنکور الکترونیک"، داوطلبان کنکور هستند، اما تعداد داوطلبان در آزمون‌های نخست محدود است. اگر آزمون به صورت الکترونیک برگزار شود، داوطلبان به صورت گروه‌های مشخص و در بازه زمانی‌های مشخص شده در کنکور شرکت می‌کنند. روند برگزاری کنکور الکترونیک می‌تواند در نوبت‌های متعدد و با توجه به ظرفیت موسسات برگزار شود، امکان تقلب و لو رفتن سؤالات وجود ندارد، چرا که سؤالات بلافاصله محو می‌شوند. 
 
 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.