سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

January 31, 2023
19:25 سه شنبه، 11ام بهمنماه 1401
کد خبر: 142797

سامسونگ به رکود بازار محل نداد

سامسونگ الکترونیکس با وجود کندی اقتصادی جهانی و برخلاف انتظارات، تصمیم ندارد امسال سرمایه‌گذاری در تراشه‌ها را کاهش دهد.
 
سازندگان تراشه با رکود تاریخی قیمت تراشه حافظه روبرو شده‌اند و مصرف کنندگان پس از دوران پاندمی کووید که طی آن فروش محصولات الکترونیکی رونق زیادی پیدا کرده بودند، خرید این محصولات را کاهش داده‌اند. موجودی قطعات فروش نرفته، افزایش پیدا کرده و باعث کاهش دو رقمی قیمت‌ها شده و در نتیجه، از سود تولیدکنندگان کاسته است. رقیبان کوچکتر سامسونگ در واکنش به این وضعیت، ناچار شده‌اند تولید و هزینه را کاهش دهند.
 
سامسونگ هشدار داد انتظار دارد روند بهبود بازار تراشه‌ها در نیمه دوم سال میلادی جاری آغاز شود در حالی که تقاضا برای تلفن‌های هوشمند در سال ۲۰۲۳ کاهش پیدا خواهد کرد. اما با وجود فشاری که این شرکت به عنوان بزرگترین سازنده تراشه حافظه برای کاهش هزینه در ظرفیت جدید تولید مواجه است، سامسونگ اعلام کرد به هزینه در تراشه‌ها که سال گذشته به ۴۷.۹ تریلیون وون (۳۹ میلیارد دلار) رسید، ادامه می‌دهد. اگر این غول کره‌ای هزینه روی ماشین آلات و ظرفیت کارخانه را تعدیل می‌کرد، فشار بیشتری در زمینه قیمت گذاری تراشه ایجاد می‌کرد.
 
ارزش سهام سامسونگ که صفحه نمایش و نیمه‌رساناهای مورد استفاده در آیفون اپل را تولید می‌کند، روز سه‌شنبه ۳.۶ درصد نزول کرد. ارزش سهام شرکت کره‌ای "اس‌کی هاینیکس"، ۲.۴ درصد کاهش داشت.
 
برنامه سامسونگ برای عدم کاهش هزینه در تراشه‌ها، احتمالا این شرکت را با فاصله بیشتری جلوتر از رقیبان کوچکترش قرار می‌دهد که در حال کاهش هزینه هستند اما به بهای سودآوری کمتر این شرکت تمام می‌شود.
 
رقیبان کوچکتر سامسونگ در سطح جهانی، هزینه‌ها را کاهش داده‌اند. شرکت آمریکایی سازنده تراشه حافظه "میکرون تکنولوژی" اعلام کرد هزینه برای کارخانه‌ها و تجهیزات جدید و همچنین تولید را کاهش می‌دهد. شرکت هاینیکس، سرمایه گذاری و تولید را تعدیل کرده است در حالی که شرکت "کیوشیا هولدینگز کورپ" ژاپن اعلام کرده است تولید را به میزان ۳۰ درصد کاهش خواهد داد. کیوشیا که تراشه ناند تولید می‌کند، سرگرم مذاکره با شرکت "وسترن دیجیتال" برای ادغام است.
 
کاهش قیمت تراشه از درآمدهای سامسونگ کاسته است. سود واحد تراشه این شرکت در سه ماهه منتهی به دسامبر، ۹۷ درصد سقوط کرد و به ۲۷۰ میلیارد وون رسید. سود عملیاتی سامسونگ ۶۹ درصد کاهش یافت که بزرگترین کاهش در بیش از یک دهه گذشته بود و به ۴.۳ ترلیون وون رسید.
 
اما در واحد موبایل، سود سه ماهه چهارم سامسونگ، به ۱.۷ تریلیون وون در مقایسه با ۲.۶۶ تریلیون وون در مدت مشابه سال قبل رسید که تحت تاثیر کاهش بالاتر از حد انتظار فروش گوشی‌های میان رده و پایین رده، روی داد. سامسونگ قصد دارد هفته جاری جدیدترین مدل گوشی پرچمدار گلکسی اس را معرفی کند.
 
درآمد خالص این شرکت تحت تاثیر تغییر قانون مالیات داخلی، بیش از دو برابر شد و به ۲۳.۵ تریلیون وون رسید.
 
سامسونگ اعلام کرد دستگاه‌های که ظرفیت ذخیره‌سازی بیشتری دارند، به روند بهبود فروش در نیمه دوم سال کمک خواهند کرد اما هشدار داد درآمد در سه ماهه فعلی، احتمالا کاهش پیدا می‌کند و نرخ استفاده از کارخانه در کسب و کار تولید قراردادی تراشه این شرکت کاهش خواهد یافت.
 
جائه جون کیم، نائب رئیس مسئول واحد تراشه حافظه سامسونگ با بیان این که فضای کسب و کار در سه ماهه چهارم به میزان قابل ملاحظه‌ای وخیم شد، اظهار کرد: موضع این شرکت در زمینه هزینه در تراشه بدون تغییر مانده است.
 
بر اساس گزارش بلومبرگ، به گفته مدیران این شرکت، سرویس‌های چت ربات هوش مصنوعی مانند چت‌جی‌پی‌تی، احتمالا تقاضای جدیدی برای تراشه‌های حافظه و همچنین پردازنده‌های پرقدرت ایجاد خواهند کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.