فناوری اطلاعات

February 21, 2023
15:16 سه شنبه، 2ام اسفندماه 1401
کد خبر: 143312

هشدار مدیرعامل OpenAI: جهان احتمالاً با ابزارهای هوش مصنوعی ترسناک فاصله زیادی ندارد

«سم آلتمن»، مدیرعامل شرکت سازنده ChatGPT باور دارد که اگر قانون‌گذاری صورت نگیرد، آینده می‌تواند ترسناک باشد.
چت‌بات بینگ که هنوز به‌طور عمومی در دسترس کاربران قرار نگرفته، گفت‌وگوهایی با کاربران داشته است که سروصدای زیادی به‌پا کرده. حالا «سم آلتمن»، مدیرعامل OpenAI که سازنده ChatGPT است، در اظهارنظر جدیدی هشدار داده که جهان احتمالاً با ابزارهای هوش مصنوعی ترسناک فاصله زیادی ندارد. او به همین خاطر قانون‌گذاری در این حوزه را ضروری می‌داند.
 
هم‌بنیان‌گذار شرکت OpenAI که با مایکروسافت در طراحی بینگ چت همکاری داشته است، در رشته توییتی گفت حرکت به‌سمت آینده‌ای بر پایه هوش مصنوعی عمدتاً اتفاق خوبی است و می‌تواند سریع رخ دهد. او این فرایند را به گذار از دنیای پیش از تلفن‌های هوشمند به دنیای پس از تلفن‌های هوشمند تشبیه کرد.
 
بااین‌حال، آلتمن هشدار داد که جامعه باید زمان کافی برای تطابق با اتفاق بزرگی مثل ورود هوش مصنوعی به زندگی خود را داشته باشد: «ما به زمانی کافی نیاز داریم تا سازمان‌ها برای آینده تصمیم بگیرند. قانون‌گذاری حیاتی است و تعیین این قوانین زمان لازم دارد؛ هرچند ابزارهای هوش مصنوعی نسل فعلی چندان ترسناک نیستند، ولی فکر می‌کنم به‌صورت بالقوه فاصله زیادی با ابزارهای ترسناک نداشته باشیم.»
 
ابزارهای هوش مصنوعی هنوز باید اصلاحاتی را پشت سر بگذارند
مدیرعامل OpenAI گفت مسیر آینده چت‌بات‌های هوش مصنوعی با چالش‌هایی مثل سوگیری روبه‌رو است و افراد پس از حرف‌زدن با چت‌بات‌ها ممکن است احساس رضایت نداشته باشند. به باور آلتمن، ابزارهای هوش مصنوعی نباید به‌صورت پیش‌فرض جهت‌گیری سیاسی داشته باشند. بااین‌حال به گفته او، عرضه زودهنگام این ابزارها ضروری است؛ چرا که به دریافت ورودی و اصلاح هرچه بیشتر مدل‌ها کمک می‌کند.
 
آلتمن پیش‌تر در سال 2015 هم گفته بود که ابزارهای هوش مصنوعی باید قانون‌مند شوند. به‌علاوه، «میرا موراتی»، مدیر ارشد فناوری OpenAI هم چندی قبل از لزوم قانون‌گذاری در این حوزه خبر داده بود.
 
«ایلان ماسک»، مدیرعامل تسلا دیگر چهره‌ای است که اخیراً درباره پتانسیل‌های بزرگ هوش مصنوعی حرف زده است. او می‌گوید این فناوری می‌تواند اثرات مثبت و منفی هم‌زمانی داشته باشد و نیازمند قانون‌گذاری است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.