لبه تکنولوژی

March 6, 2023
17:45 دوشنبه، 15ام اسفندماه 1401
کد خبر: 143733

دو ماهواره بخش خصوصی با پرتابگر خارجی پرتاب می‌شوند

رئیس کنسرسیوم شرکت‌های دانش‌بنیان صنعت فضایی با اشاره به طراحی و ساخت دو ماهواره از پرتاب آنها با پرتابگر خارجی خبر داد.
 
حسین شهرابی، مدیر عامل کنسرسیوم فضایی امروز در چهارمین دورهمی شرکت‌ها و دانشجویان فعال در زیست بوم فضا که در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، با اشاره به تصویب برنامه ۱۰ ساله صنعت فضایی کشور، افزود: بر اساس این برنامه قرار است طی ۱۰ سال آینده ۵ میلیارد دلار در صنعت فضایی هزینه شود که این عدد قابل توجهی است.
 
وی با بیان اینکه تنها جایی که می‌تواند این چرخش مالی را ایجاد کند، شرکت‌های دانش‌بنیان بخش خصوصی است، اظهار کرد: انتقاد ما این است که سهم فعالیت‌های بخش خصوصی در صنعت فضایی دیده شود، ولی تاکنون رخ نداده است. نمونه آن برگزاری نمایشگاه صنعت فضایی است که بدون حضور شرکت‌های دانش بنیان بوده است.
 
شهرابی با تاکید بر اینکه این انتقاد نسبت به ترکیب شورای عالی فضایی وجود دارد، یادآور شد: شورای عالی فضایی در حالی راه‌اندازی شد که نهاد معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری تشکیل نشده بود و در ترکیب این شورا نمایندگان بخش خصوصی حضور ندارند و به نظر می‌رسد بخش دولتی و خصولتی اجازه عرض اندام به شرکت‌های دانش‌بنیان نمی‌دهد.
 
مدیرعامل استارت‌آپ امیدفضا، توسعه زیست‌بوم فضایی را از برنامه‌های جدی این کنسرسیوم ذکر کرد و ادامه داد: در این راستا در تلاش هستیم صنعت فضایی را علاوه بر حوزه‌های بالادستی به بخش‌های پایین‌دستی چون اینترنت اشیاء و کشاورزی تسری دهیم؛ از این رو با مشارکت ۴ شرکت، کنسرسیومی در این صنعت ایجاد کردیم.
 
شهرابی از طراحی و ساخت دو ماهواره خبر داد و گفت: با همکاری پرتابگر خارجی قرار است این دو ماهواره با پرتابگر خارجی به مدار تزریق شوند.
 
به گفته وی، قرارداد پرتاب این دو ماهواره بخش خصوصی ایرانی با پرتابگر خارجی منعقد شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.