فناوری اطلاعات

March 11, 2023
18:50 شنبه، 20ام اسفندماه 1401
کد خبر: 143853

دیسکورد میزبان چت‌بات و قابلیت‌های متنوع مبتنی بر هوش مصنوعی خواهد بود

در آینده‌ای نزدیک شاهد مجهز شدن چت‌بات دیسکورد به هوش مصنوعی خواهیم بود که امکان گفتگو و ارائه پاسخ به کاربران را دارد.
 
پلتفرم ارتباطی دیسکورد به‌تازگی اعلام کرده است که قصد دارد از فناوری‌های شرکت OpenAI از جمله ChatGPT جهت بهبود قابلیت‌های فعلی خود مثل چت‌بات کلاید و ارائه امکانات جدید به کاربران کمک بگیرد.
 
معرفی امکانات مرتبط با هوش مصنوعی و چت‌بات دیسکورد
چت‌بات دیسکورد با نام کلاید، ابزار چندان جدیدی به شمار نمی‌رود؛ اما به لطف بهره‌گیری از فناوری هوش مصنوعی، به زودی خواهد توانست با کاربران مکالمه داشته باشد و برای سوالات آن‌ها پاسخ ارائه دهد. گفته می‌شود که نحوه عملکرد چت‌بات مذکور مشابه با سرویس ChatGPT خواهد بود. همچنین ویژگی‌های دیگری مثل ارائه خلاصه گفتگوها توسط هوش مصنوعی و نظارت بر سرورها توسط AI به دیسکورد اضافه خواهند شد.
 
دیسکورد اعلام کرده است که چت‌بات مورد بحث، به صورت رایگان و به شکل آزمایشی، از هفته بعد روی سرورهای بسیار محدودی در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت. در نهایت، مدیران سرورهای دیسکورد خواهند توانست که کلاید را به سرورهای خود اضافه نمایند و کاربران، امکان صحبت با چت‌بات و درخواست انجام کارهای مختلف توسط آن را خواهند داشت. امکان ارسال پیام مستقیم به این ابزار هم در آینده، ارائه خواهد شد. ناگفته نماند که خبری از برخی قابلیت‌های ChatGPT که در پلتفرم‌های دیگر مثل Slack ارائه می‌شوند، در دیسکورد نخواهد بود؛ برای مثال کاربران نمی‌توانند از هوش مصنوعی جهت تولید متن در گفتگوهای خود با دیگران افراد، استفاده کنند.
 
 
 
به نظر می‌رسد که دیسکورد قصد دارد چت‌بات کلاید را به یکی از قابلیت‌های اصلی پلتفرم خود تبدیل کند؛ ولی مانند اغلب ویژگی‌های جدید، مدت زیادی جهت آزمایش، تعلیم و رفع ایرادات آن نیاز خواهد بود. به همین دلیل انتظار می‌رود که در فاز آزمایشی، تنها کاربران و سرورهای محدودی امکان دسترسی به این ابزار را داشته باشند. مدیران دیسکورد از ارائه جزئیات پیرامون سرورهای بهره‌مند از این قابلیت و ظرفیت در نظر گرفته شده برای کاربران، خودداری کردند.
 
گسترش استفاده از چت‌بات کلاید می‌تواند مشکلاتی را هم برای دیسکورد به همراه داشته باشد و به همین دلیل باید نظارت دقیقی روی آن صورت بگیرد. این ابزار براساس فناوری مشابه با ChatGPT توسعه یافته است و گزارش‌های متعددی پیرامون ارائه اطلاعات اشتباه توسط محصول OpenAI یا چت‌بات بینگ مایکروسافت وجود دارد. حتی در برخی موارد، پاسخ‌های بی‌ادبانه به کاربران ارائه شده است که می‌تواند وجهه نامطلوبی برای پلتفرم‌ها به همراه داشته باشد. مسئولین دیسکورد اشاره کردند که از چنین موضوعی کاملاً آگاه هستند؛ به همین دلیل به کاربران یادآوری می‌کنند که کلاید می‌تواند اطلاعات جهت‌دار، گمراه‌کننده، آسیب‌رسان و غیردقیق به آنها بدهد.
 
 
 
شایان ذکر است که بسیاری از کاربران دیسکورد، افراد جوان و علاقه‌مند به دنیای فناوری هستند که به هیچ عنوان روی خوشی نسبت به محدودیت‌های در نظر گرفته شده برای امکانات جدید نشان نمی‌دهند. به همین دلیل احتمالاً باید منتظر تلاش‌های آنها برای دستکاری چت‌بات دیسکورد برای دریافت پاسخ‌های عجیب باشیم. توسعه‌دهندگان این پلتفرم، می‌گویند که تنها راه‌حل برای مشکل گفته شده، دریافت بازخورد از سوی کاربران و بهینه‌سازی عملکرد ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی در طول زمان است. آنها تاکید دارند که داده‌های کاربران تنها جهت ارتقای کلاید مورد استفاده قرار می‌گیرد و به شرکت‌های دیگر مثل OpenAI ارسال نخواهد شد.
 
ارائه خلاصه گفتگوها، یکی دیگر از ویژگی‌های جدید دیسکورد به شمار می‌رود توسط هوش مصنوعی، امکان‌پذیر شده است. به کمک این قابلیت، کاربران می‌توانند خلاصه‌ای از مکالمات طولانی را در اختیار داشته باشند تا بتوانند موضوع بحث را متوجه شوند. چنین امکانی، بسیار کاربردی است؛ زیرا برخی از گفتگوها شامل افراد متعددی می‌شوند که در نقاط مختلف جهان زندگی می‌کنند و در ساعت‌های متفاوتی از شبانه‌ روز آنلاین هستند. همچنین ویژگی AutoMod که برای نظارت خودکار روی سرورها در گذشته معرفی شده بود، اکنون به هوش مصنوعی مجهز است و می‌تواند با دقت بالاتری جلوی اسپم، فحاشی و زیرپا گذاشتن قوانین سرورها را بگیرد. دیسکورد ادعا دارد که حالت نظارت خودکار تاکنون توانسته است ۴۵ میلیون پیام نامناسب را شناسایی و حذف کند.
 
 
 
امکانات آزمایشی دیگری مثل وایت‌برد جهت انجام آسان‌تر پروژه‌های گروهی و ابزار تبدیل متن به عکس در دست توسعه قرار دارند و شاید در آینده‌ای نزدیک، شاهد افزودن آن‌ها به دیسکورد باشیم. با این حال فعلاً، تمرکز اصلی روی چت‌بات دیسکورد و افزودن ویژگی‌های جدید به آن قرار دارد که می‌تواند تجربه کاملاً متفاوتی را برای کاربران این پلتفرم، فراهم سازد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.