اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

April 30, 2023
9:16 یکشنبه، 10ام اردیبهشتماه 1402
کد خبر: 144956

محبوب‌ترین موتورهای جست‌وجو در میان کاربران رایانه

سهم گوگل از بازار جست‌وجوی جهانی تا مارس سال میلادی جاری، به حدود ۸۵.۵۳ درصد رسید و بینگ مایکروسافت و یاهو با فاصله زیادی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.
 
آمار استاتیستا نشان داد سهم بینگ از بازار جست و جوی جهانی، از ژانویه سال ۲۰۱۵ تا مارس سال ۲۰۲۳، به ۸.۲۳ درصد و سهم یاهو به ۲.۴۴ درصد رسید.
 
گوگل در بازار جهانی
از زمان معرفی موتور جست‌وجوی گوگل (Google Search) در سال ۱۹۹۷، این شرکت بازار جست‌وجو را تحت سلطه داشته است، در حالی که سهم ابزارهای جست‌وجوی دیگر، تقریبا ناچیز بوده است. عمده درآمد گوگل از تبلیغات است. آلفابت (شرکت مادر گوگل) یکی از بزرگترین شرکت‌های اینترنتی جهان تا سال ۲۰۲۲ بوده و ارزش بازارش به ۱.۳ تریلیون دلار رسیده است. این شرکت همچنین خدماتش را به ایمیل، ابزارهای بهره‌وری، محصولات سازمانی، دستگاه‌های موبایل و حوزه‌های دیگر گسترش داده است. در نتیجه گوگل، یکی از پردرآمدترین شرکتهای اینترنتی به شمار می‌رود.
 
استفاده از موتور جست‌وجو در کشورهای مختلف
گوگل پراستفاده‌ترین موتور جست‌وجو در سراسر جهان است. اما در بعضی از کشورها، موتورهای جست‌وجوی دیگری هستند که پیشتاز بوده یا تا حدودی با این سرویس جست‌وجوی آمریکایی رقابت می‌کنند. تا سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲، بیش از ۶۲ درصد از کاربران اینترنت در روسیه از یاندکس استفاده کردند در حالی که کاربران گوگل حدود ۳۶ درصد بودند. در چین، بایدو، پراستفاده‌ترین موتور جست‌وجو بوده و حدود ۸۶ درصد از کاربران اینترنت در این کشور به آن دسترسی دارند.
 
در کشورهای دیگر مانند ژاپن و مکزیک، مردم تمایل دارند از یاهو در کنار گوگل استفاده کنند. در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۲، حدود ۵۶ درصد از پاسخ دهندگان در ژاپن گفتند در چهار هفته گذشته از یاهو استفاده کردند. همان سال، بیش از ۲۷ درصد از کاربران در مکزیک گفتند از یاهو استفاده کرده‌اند. موتور جست‌وجوی بینگ مایکروسافت، دومین موتور جست‌وجوی محبوب در انگلیس پس از گوگل است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.