فناوری اطلاعات

June 21, 2023
15:53 چهارشنبه، 31ام خردادماه 1402
کد خبر: 146551

تجهیزات اینترنت 5G هواوی و ZTE در کشورهای عضو اتحادیه اروپا ممنوع می‌شود؟

اتحادیه اروپا نگران جاسوسی رژیم چین در کشورهای قاره سبز است.
 
 
 
گزارش‌ها حاکی از آن است که اتحادیه اروپا قصد دارد استفاده از تجهیزات ارتباطی هواوی و ZTE را با محدودیت بیشتری همراه کند. از قرار معلوم برخی از نمایندگان خواستار ممنوعیت سرویس اینترنت 5G این دو شرکت چینی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا هستند.
 
جالب است بدانید که از ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا تنها ۱۰ کشور همکاری با دو شرکت هواوی و ZTE را قطع کرده‌اند. نمایندگان اروپایی نگران‌اند که این دو شرکت خطرات امنیتی قابل‌توجهی را برای اتحادیه اروپا و شهروندان آن به همراه داشته باشند.
 
اگر چه فعالیت هواوی و ZTE در تمامی کشورهای اروپایی ممنوع نشده است، اکثر کشورهای عضو اتحادیه اروپا قصد ممنوعیت این دو شرکت را دارند. حداقل ۲۱ کشور از ۲۷ کشور عضو اتحادیه، قوانینی برای ارزیابی خطرات وضع کرده‌اند و سه کشور هم در حال تصویب قوانینی در این زمینه هستند.
 
پس از تصویب قانون ارزیابی خطرات فروشندگان پرخطر، بسیاری از کشورهای اروپایی این اختیار را خواهند داشت که فروشندگان خاصی را از عرضه تجهیزات 5G منع کنند یا تجهیزاتی را که قبلاً مستقر شده‌اند، حذف کنند. به نظر می‌رسد که همه‌ی کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مورد ممنوعیت شبکه‌های 5G هواوی و ZTE همسو باشند؛ اما سه کشور هنوز اقدامی علیه این دو فروشنده انجام نداده‌اند.
 
به‌دلیل وضعیت وخیم روابط دیپلماتیک بین پکن و واشنگتن، هواوی و ZTE از تامین تجهیزات 5G در ایلات متحده آمریکا و بریتانیا منع شده‌اند. هند هم چند سال پیش این دو فروشنده را از شرکت در مزایده‌های طیف 5G خود به دلیل نگرانی‌های امنیت ملی منع کرد.
 
هر دو شرکت هواوی و ZTE بر بی‌گناهی خود تأکید می‌کنند و ادعا دارند که تجهیزات آن‌ها هرگز برای جاسوسی توسط دولت چین استفاده نشده است. با این حال، آژانس‌های امنیت ملی غربی همچنان بدبین هستند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.