سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

June 26, 2023
13:12 دوشنبه، 5ام تیرماه 1402
کد خبر: 146677

دستاورد باورنکردنی اینتل؛ تراشه ۶ وات N100 هم‌سطح تراشه ۶۵ وات Core i5 است!

پردازنده‌ی بسیار کم‌مصرف Intel Processor N100 با تنها چهار هسته‌ی کوچک، قدرتی مانند تراشه‌ی ۶۵ وات Core i5-7400 ارائه می‌دهد.
 
 
 
 
اینتل پردازنده‌های نسل‌دوازدهمی سری Alder Lake-N را از مدتی پیش روانه‌ی بازار کرده است و بنچمارک‌های مدل Processor N100 نکته‌ی عجیب‌و‌غریبی در‌بر دارند. این پردازنده‌ی ۶ وات عملکردی در حد‌و‌اندازه‌ی پردازنده‌ی ۶۵ وات Core i5 نشان می‌دهد.
 
طبق گزارش Wccftech، پردازنده‌ی Intel Processor N100 یکی از چهار عضو خانواده‌ی Alder Lake-N است که برای لپ‌تاپ‌های کم‌مصرف در‌دسترس قرار می‌گیرد. این پردازنده‌ها همچون سایر پردازنده‌های نسل ۱۲ آلدر لیک و نسل ۱۳ رپتور لیک با لیتوگرافی ۱۰ نانومتری Intel 7 تولید می‌شوند و صرفاً از هسته‌ی کم‌مصرف Gracemont استفاده می‌کنند. نبود هسته‌ی پرقدرت باعث می‌شود پردازنده‌های Alder Lake-N از قابلیت مولتی‌ تردینگ پشتیبانی نکنند.
 
پردازنده‌ی Intel Processor N100 به چهار هسته و چهار ترد و شش مگابایت کش هوشمند (Smart Cache) مجهز است و به فرکانس حداکثر ۳٫۴۰ گیگاهرتز دست پیدا می‌کند. N200 با وجود بهره‌مندی از هسته‌های مشابه، فرکانس ۳٫۷۰ گیگاهرتز ارائه می‌دهد. توان این تراشه‌ها فقط ۶ وات است.
 
دیتابیس گیک‌بنچ ۶ نشان می‌دهد که پردازنده‌ی چهار‌هسته‌ای N100 در آزمون تک‌هسته‌ای به امتیاز ۱٬۳۰۰ و در آزمون چند‌هسته‌ای به امتیاز به ۳٬۴۵۰ دست پیدا کرده است.
 
در مقام مقایسه، دو پردازنده‌ی چهار‌هسته‌ای و چهار‌تردی Core i5-7400 (نسل هفتم) و Core i3-9100 (نسل نهم) در آزمون تک‌هسته‌ای به‌ترتیب امتیاز ۱٬۱۳۹ و ۱٬۳۴۳ و در آزمون چند‌هسته‌ای به‌ترتیب امتیاز ۳٬۱۳۳ و ۳٬۵۹۸ را کسب کرده‌اند.
 
مقایسه‌ی اعداد نشان می‌دهد پردازنده‌ی N100 اینتل با یک پردازنده‌ی نسل‌‌هفتمی Core i5 و یک پردازنده‌ی نسل‌نهمی Core i3 هم‌سطح است. مهم‌ترین نکته این است که دو پردازنده‌ی ۱۴ نانومتری یادشده توان ۶۵ وات دارند و در برخی از پردازش‌ها توانشان به ۸۰ تا ۹۰ وات هم می‌رسد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.