اینترنت و شبکه

باندپهن

باندپهن ثابت

باندپهن سیار

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

July 7, 2023
16:32 جمعه، 16ام تیرماه 1402
کد خبر: 147196

جزئیات جدید از نحوه فعالیت کارگروه رسیدگی به وضعیت اینترنت

 
به دنبال تشکیل کارگروهی برای حل گلایه‌های مردم از کندی اینترنت، وزیر ارتباطات به تازگی اعلام کرده نمایندگان خود را به مرکز ملی فضای مجازی معرفی کرده و امیدوار است مرکز ملی از ظرفیت‌های خود در دوره جدید استفاده کند.
 
به گزارش ایسنا، هفته گذشته بود که رئیس‌جمهور در پی دریافت برخی گلایه‌های مردم در سفرهای استانی خود از کندی سرعت اینترنت دستوری را در جلسه شورای عالی فضای مجازی برای حل این مشکل ارائه کرد.
 
در واقع رئیس جمهوری کارگروهی متشکل از مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را مأمور پیگیری این موضوع کرد تا مسئله رخ داده بررسی و تا یک ماه آینده نتیجه راهکارهای حل این دغدغه مردم اعلام شود.
 
حال با گذشت یک هفته مسئولان از جمله وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه هیأت دولت جزئیات بیشتری را در این زمینه اعلام کرده است. وی گفته است: رئیس‌جمهور دستور داده بودند در شورای عالی فضای مجازی کارگروهی درباره گلایه‌ها از اینترنت تشکیل شود. ما نمایندگان را به مرکز ملی فضای مجازی معرفی کردیم و امیدواریم مرکز ملی از ظرفیت‌های خود در دوره جدید استفاده کند تا مشکلاتی که خارج از اراده وزارت ارتباطات است در حوزه شبکه هست را برطرف کنیم.
 
موضوعی که در صحبت‌های منتشر شده به نقل از امیر خوراکیان – سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی- به آن تاکید شده است. سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی درباره ساز و کار این کارگروه و چگونگی بررسی وضعیت اینترنت توسط کارگروه گفته است: به منظور رسیدگی به وضعیت اینترنت، رئیس‌جمهور کشورمان در آخرین جلسه شورای عالی فضای مجازی دستور دادند تا در کنار گزارش‌هایی که از توسعه شبکه و تحولات فنی در این حوزه داده می‌شود، کارگروهی به بررسی نگاه عموم کاربران و کسب و کارها به وضعیت اینترنت و نحوه استفاده از آن و کیفیتش اعم از سرعت و کیفیت بپردازد و بتواند گزارشی را در این زمینه برای شورای عالی فضای مجازی تهیه کند.  
 
بر این اساس کارگروه از این طریق متوجه می‌شود اگر بین گزارشاتی که از وضعیت اینترنت داده می‌شود و واقعیتی که مردم و کاربران از این موضوع درک می‌کنند، تفاوت یا اشکالی وجود دارد، این اشکال دقیقاً کجاست و با چه تصمیمات و چه اصلاحاتی اعم از اصلاحات فنی و اصلاحات فرایندی مشکل برای مردم حل می‌شود.
 
اما درباره چگونگی بررسی وضعیت اینترنت در کارگروه مذکور هم گفته شده که ساز و کار بررسی در همان کمیته مشخص خواهد شد احتمالاً به صورت نظر سنجی های مستقیم و غیر مستقیم از کسب و کارها و از عموم مردم، گزارش‌های فنی از مراکز مرتبط در کشور در اپراتورها و وزارت ارتباطات و از طریقی که این کار گروه تشخیص دهد قطعاً این گزارش‌ها تهیه می‌شود.
 
طبق گفته سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی، زمان مشخصی در مصوبه وجود ندارد اما این کارگروه در حداقل زمان ممکن این گزارش‌ها را تهیه خواهد کرد و به محض تهیه شدن در دستور شورای عالی فضای مجازی قرار می‌گیرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.