فناوری اطلاعات

July 9, 2023
15:02 یکشنبه، 18ام تیرماه 1402
کد خبر: 147320

ماجرای عدم تمدید پروانه مخابرات چیست؟

چند روز پیش نامه‌ای در شبکه‌های اجتماعی و برخی رسانه‌ها منتشر شد که خبر از عدم تمدید پروانه فعالیت شرکت مخابرات توسط رگولاتوری (وزارت ارتباطات) می‌داد.
 
در این نامه که توسط رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خطاب به مدیرعامل مخابرات نوشته شده، درخواست تمدید اعتبار پروانه « ارایه خدمات تلفن همراه، تلفن ثابت و ارتباطات داده‌ها» این شرکت رد شده است.
 
امیر محمدزاده لاجوردی دلیل رد درخواست تمدید پروانه را عدم رعایت مفاد مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات و تعهدات پروانه دانسته است.
 
محتوای این نامه مشخص کننده این است که از نظر وزارت ارتباطات شرکت مخابرات به تعهدات خود عمل نکرده است. یکی از این تعهدات موضوع مصوبه بیت استریم است. پروژه‌ای که قرار بود بر اساس آن شرکت مخابرات به شرکتهای اینترنتی اجازه استفاده از زیرساخت سیم مسی برای ارایه اینترنت پرسرعت را بدهد.
 
 
شرکت مخابرات در سالهای اخیر بارها اعلام کرده بود که این مصوبه را اجرا کرده و حتی در بهمن‌ماه سال ۱۴۰۰ مدیرعامل این شرکت گفت که برای اجرای مصوبه بیت‌استریم با ۸ اپراتور اینترنتی به توافق رسیده است.
 
با این حال این توافق‌ها هیچ‌گاه به مرحله نهایی نرسیده است.
 
ارائه به‌روز تلفن و دیتا در شهرها، ارائه خدمات به روستاهای قطع ارتباط شده، پرداخت و تعیین تکلیف تعهدات مالی (تسهیم درآمد، جرایم و نامبرینگ)، راهیابی کدهای خدماتی، رانژه برای سایر اپراتورها، تأمین الزامات نظارتی و ایجاد دسترسی برخط، تفکیک ترافیک، خروج از PCM و تبدیل وضعیت ایثارگران از دیگر مواردی است که به عنوان رد درخواست تمدید پروانه شرکت ذکر شده است.
 
در نامه رگولاتوری به مخابرات از این شرکت خواسته شده که تا با قیمت کارشناسی، ظرفیت ایجادشده و تجهیزات مربوطه را به ارائه‌کننده خدمات مخابراتی جایگزین که از سوی سازمان تنظیم مقررات معرفی خواهد شد، منتقل کند.
 
مخابرات: به زودی پاسخ می‌دهیم
در همین حال شرکت مخابرات نیز در پاسخ به این نامه اعلام کرده که بر اساس مفاد پروانه فعلی شرکت مخابرات منعی برای ادامه فعالیت این شرکت وجود ندارد.
 
محمدرضا بیدخام مدیرکل ارتباطات شرکت مخابرات در این زمینه به ایسنا گفت که نامه سازمان تنظیم مقررات دارای خلاهای قانونی و حقوقی زیادی است و با پاسخ‌های مستدل و مستند شرکت مخابرات مسیر تمدید پروانه این شرکت هموار خواهد شد.
 
مخابرات در حالی با عدم تمدید پروانه خود روبه رو شده که قرار است فردا پنج شنبه ۱۵ تیرماه مجمع سالانه این شرکت برگزار شود.
 
به نظر می رسد انتشار نامه عدم تمدید پروانه مخابرات یک روز قبل ازمجمع این شرکت به نوعی فشار بر این شرکت برای اجرای تعهدات است.به خصوص اینکه درخواست‌های مخابرات برای تمدید این پروانه مربوط به سال گذشته است.
 
در همین حال بر اساس آمارهایی که وزارت ارتباطات در اردیبهشت ماه امسال منتشر کرده مخابرات صدرنشین شکایت مردم در سامانه ۱۹۵ است.
 
تقابل سابقه دار دولت و مخابرات
در طی سالهای اخیر به دلیل نوع خصوصی سازی مخابرات شاهد تقابل‌هایی بین دولت و مخابرات در زمینه توسعه اینترنت و یا زیرساخت‌های ارتباطی بوده‌ایم. این تقابل‌ها در حالی رخ داده که دولت خود سهامدار مخابرات هم هست.
 
یکی از مهمترین بخشهای پرچالش بین مخابرات و دولت در یک دهه اخیر در زمینه توسعه اینترنت ثابت است. به اعتقاد تحلیل‌گران در حالی که بخش مهمی از زیرساخت‌های ارتباطی (سیم مسی) در جریان خصوصی سازی به شرکت مخابرات واگذار شده عملا مسیر توسعه اینترنت ثابت به دلیل انحصار این شرکت متوقف مانده است. همین موضوع باعث شده توسعه صنعت اینترنت ثابت در ایران عملا متوقف شود و بازیگران فعلی قادر به پاسخگویی به نیاز و کیفیت مورد انتظار کاربران را نداشته باشند.
 
با این حال قدرت دولت‌ها در مواجهه با شرکت مخابرات نیز به اندازه‌ای نبوده که بتوانند بدون موافقت مخابرات بازار رقابتی در این عرصه ایجاد کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.