امنیت

رمز ارز

فناوری اطلاعات

July 14, 2023
12:11 جمعه، 23ام تیرماه 1402
کد خبر: 147472

پرداخت باج به هکرها در نیمه نخست ۲۰۲۳ افزایش یافت

طبق تحلیل شرکت Chainalysis جرایم مربوط به رمزارز به طور کلی در ۶ ماهه نخست ۲۰۲۳ کاهش یافت اما حجم پرداخت باج به هکرها افزایش یافت و رقم آن برای دومین سال رکورد می‌زند.
 
 
به گزارش رویترز، قیمت رمز ارز در سال جاری میلادی به تدریج افزایش یافت و زنجیره‌ای از ورشکستگی شرکت‌های این بخش را در ۲۰۲۲ بهبود داد.
 
شرکت Chainalysis جریان‌های رمز ارزی برای فعالیت‌های غیرقانونی را ردیابی کرده که شامل بازارهای وب تاریک، عامل‌های بدافزار، بدافزارها، کلاهبردارها، فروشگاه‌های جعلی و محتوای کودک آزاری می‌شود. جریان رمز ارزی صرف شده برای این جرایم در ۶ ماهه نخست ۲۰۲۳ میلادی به ۲.۸ میلیارد دلار رسید که ۶۵ درصد کمتر از ۸ میلیارد دلار ثبت شده در همان بازه از سال گذشته است.
 
اما این ارقام شامل جریان رمز ارز به ماهیت‌هایی نمی‌شود که تحت تحریم‌های جهانی قرار دارند. طبق گزارش Chainalysis در ماه ژانویه، تراکنش‌های مرتبط با ماهیت‌های تحریم شده حدود ۴۴ درصد از حجم ۲۰.۱ میلیارد دلاری جرایم رمز ارزی را تشکیل می‌دادند.
 
درآمد مربوط به کلاهبرداری نیز کاهش یافته بود. اما تعداد افرادی که با حملات کلاهبرداری جعل هویت روبرو می‌شدند نیز افزایش یافته بود. در این حملات کلاهبرداران وانمود می‌کردند مأموران دولتی هستند تا از افراد اخاذی کنند.
 
همچنین پرداخت باج به هکرها به شکل رمز ارز در نیمه نخست ۲۰۲۳ میلادی به ۴۴۸.۱ میلیون دلار رسید که نسبت به ۱۷۵.۸ میلیون دلار ثبت شده در سال قبل از آن بیشتر است.
 
اگر این روند ادامه یابد مقدار باجی که هکرها دریافت می‌کنند، برای دومین سال متوالی رکورد می‌زند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.