سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

July 16, 2023
11:42 یکشنبه، 25ام تیرماه 1402
کد خبر: 147572

مایکروسافت به‌زودی به‌روزرسانی بزرگ دیگری برای ویندوز ۱۱ منتشر می‌کند

به‌روزرسانی بزرگ 23H2 ویندوز ۱۱ پاییز امسال منتشر می‌شود. همچنین برخی گزارش‌ها حاکی از ارائه‌ی آپدیت بزرگ سیستم‌عامل برای سال ۲۰۲۴ است.
 
 
با افزایش شایعات مبنی‌بر انتشار ویندوز ۱۲ در سال آینده، مایکروسافت به‌روزرسانی بزرگ بعدی ویندوز ۱۱ یعنی 23H2 را تأیید کرد و قرار است این آپدیت را در سه‌ماهه‌ی پایانی ۲۰۲۳ ارائه دهد.
 
مایکروسافت هنوز مشخصات به‌روزرسانی بزرگ بعدی ویندوز را فاش نکرده اما قابلیت‌های زیادی وجود دارند که غول فناوری اهل ردموند درحال آزمایش آن‌ها است. یکی قابلیت‌های بزرگ ویندوز ۱۱، ابزار Copilot است که از فناوری هوش مصنوعی GPT بهره می‌برد.
 
نسخه‌ی مدرن و به‌روز فایل اکسپلورر نیز یکی دیگر از تغییرات آپدیت بزرگ بعدی ویندوز ۱۱ است. در همین حال احتمالاً گیمرها از تنظیمات بومی RGB در این سیستم‌عامل لذت خواهند برد زیرا برای کنترل نورپردازی‌ها نیازی به نصب ابزارهای اضافه نخواهند داشت. از دیگر ویژگی‌های جذاب این آپدیت می‌توان به حالت تاریک در برنامه‌ی Paint و پشتیبانی بومی از فایل‌های فشرده‌ی RAR و 7zip اشاره کرد.
 
به‌روزرسانی 23H2 ویندوز ۱۱ روی سیستم‌هایی که درحال حاضر از نسخه‌ی 22H2 استفاده می‌کنند بارگیری می‌شود اما تا زمانی‌ که مایکروسافت برای انتشار آماده نباشد، آپدیت مذکور غیرفعال باقی خواهند ماند. این شرکت سپس در وقت موردنظر با انتشار بسته‌ی فعال‌سازی سبک و کوچک که با نام eKB شناخته می‌شود، ویژگی‌های جدید را فعال و شماره‌ نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل را منتشر می‌کند.
 
مایکروسافت قبلاً از رویکرد فوق در ویندوز ۱۰ نیز استفاده کرد و این سیستم‌عامل تقریباً چهار سال پیش، از نسخه‌ی ۱۹۰۳ به ۱۹۰۹ ارتقا یافت. مزیت اصلی روش مذکور این است که هردو نسخه‌ی خروجی و ورودی از کد پایه‌ی مطابق یکدیگر بهره می‌برند و در نتیجه واحدهای فناوری اطلاعات که بخش نرم‌افزاری کل سازمان‌ها را اداره می‌کنند، نگرانی کمتری درمورد خرابی‌های احتمالی خواهند داشت.
 
مایکروسافت همچنین انتشار نسخه‌ی جدید Long-Term Servising Channel (LTSC) ویندوز ۱۱ را برای نیمه‌ی دوم ۲۰۲۴ تأیید کرده است. نسخه‌های LTSC ویندوز برای رایانه‌هایی با موارد استفاده‌ی خاص مثل اجرای سیستم تهویه‌ی مطبوع تأسیسات مناسب هستند، زیرا امکان دریافت وصله‌های امنیتی آینده را دارند.
 
طبق اعلام ورج، به‌نظر می‌رسد مایکروسافت بار دیگر به برنامه‌ی انتشار سیستم‌عامل جدید در بازه‌های زمانی سه‌ساله بازگشته و این تصمیم یعنی ویندوز جدید احتمالاً سال ۲۰۲۴ از راه می‌رسد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.