تحلیل بازار

تلفن همراه

September 9, 2023
13:33 شنبه، 18ام شهریورماه 1402
کد خبر: 149484

۲۰۰ میلیارد دلار از ارزش بازار اپل یک‌شبه ناپدید شد

پس از ممنوعیت آیفون برای مقام‌های دولت چین، ارزش سهام اپل دو روز متوالی افت کرد تا نزدیک‌به ۲۰۰ میلیارد دلار از ارزش بازار این شرکت از دست برود.
 
 
به‌روزرسانی (۱۶ شهریور ۱۴۰۲): افت ارزش سهام اپل وارد دومین روز متوالی شده است تا نزدیک‌به ۲۰۰ میلیارد دلار از ارزش بازار این شرکت یک‌شبه ناپدید شود. همزمان گفته شده که چین قصد دارد ممنوعیت استفاده از آیفون را در بین آژانس‌های دولتی گسترش دهد. سهام اپل در دو روز اخیر ۶٫۸ درصد افت کرده که در نوع خود بسیار کم‌سابقه است.
 
خبر اصلی (۱۵ شهریور ۱۴۰۲): اپل در دومین بازار بزرگش با معضل جدیدی مواجه شده است. به‌گفته‌ی منابع آگاه، دولت چین به مقام‌های حاضر در نهادهای اصلی دولتی دستور داده است تا از آیفون و سایر دستگاه‌های خارجی استفاده نکنند. چین گفته است که مقام‌ها حتی اجازه ندارند آیفون را به محل کار ببرند.
 
بررسی بازار سهام آمریکا نشان می‌دهد ارزش سهام اپل در واکنش به ممنوعیت آیفون در بین مقام‌های چین، ۳ درصد افت کرده است. امروز یکی از بدترین روزهای اپل در چند وقت اخیر بود.
 
ظاهراً دولت چین قانون جدید را در هفته‌های اخیر به مقام‌ها و کارمندها ابلاغ کرده است. فعلاً مشخص نیست که این قانون کدام سازمان‌ها و چه تعداد کارمند را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.
 
ممنوعیت آیفون در بین مقام‌های چینی ممکن است به فروش و شهرت اپل در این کشور ضربه بزند. اپل در چین رقبای سرسختی دارد؛ اما آیفون‌ها همواره جزو محصولات محبوب در بین ساکنان این کشور هستند.
 
آمار مطلوب اپل در حالی ثبت می‌شود که قیمت آیفون معمولاً از قیمت موبایل برندهای چینی بیشتر است. اپل حدوداً ۲۰ درصد از صدها میلیارد دلار درآمد سالانه‌اش را ازطریق بازار چین کسب می‌کند.
 
برخی تحلیلگران اقدام اخیر دولت چین را تلافی‌جویانه می‌دانند. در سال‌های اخیر، آمریکا هواوی را تحریم کرده و تیک‌تاک را بارها به دادگاه کشانده است. تیک‌تاک در برهه‌ای تا مرز فیلترشدن هم پیش رفت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.